Aanschaf russische dwerghamster

Russische dwerghamstertjes zijn populaire huisdiertjes. Het zijn echte knaagdieren. Wat heb je allemaal nodig als je voor het eerst zo'n hamster in huis haalt?

Kooi

Een glazen of plastic bak is het beste. Houdt er rekening mee dat russische dwerghamsters knaagdieren zijn, en ze zacht plastic in een plastieken bak snel kapot kunnen bijten. Let er ook op dat als u een traliekooi aanschaft, dat de spaties tussen de tralies niet te breed zijn, aangezien ze dan makkelijk kunnen ontsnappen!

Bodembedekking

Best houtvezel of gedroogde mais (dit absorbeert het beste). De kooi zal wekelijks moeten verschoond worden.

Benodigdheden in de kooi

  • nachthokje in hout of een bloempotje met een gat in: om te slapen of zich te kunnen verbergen.
  • hooi en twijgjes om te knabbelen en ook als nestmateriaal
  • zwaar eetbakje (anders stoten het bakje heel gemakkelijk om, het zijn erg actieve diertjes)
  • zwaar drinkbakje of een drinkflesje (= hygienischer): ververs het water iedere dag.

Speelgoed:

Opletten met plastic buizen en radjes etc, want ze knabbelen dit graag stuk en kunnen er dan ziek van worden. U kan u beter iets in hout, metaal of steen aanschaffen. Een loopradje is goed voor wat lichaamsbeweging en tegen de verveling!

Voeding

Gehoor

Hamsters horen heel erg goed. Ze zouden ook ultrasone geluiden kunnen horen. Spreek vaak tegen je hamster, want hij zou de stem van zijn verzorger goed kunnen onthouden.

Opmerking

Russische dwerghamsters zijn niet zoals andere hamstersoorten solitair, maar ze kunnen ook met meerdere samen gehouden worden. Ze zijn dus vrij sociaal. Let wel op dat je geen meerdere mannetjes samen huisvest, aangezien dit wel tot serieuze gevechten kan leiden!
© 2008 - 2020 Jip_8, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Aanschaf russische dwerghamster"

Reactie

Marleen, 08-08-2010 12:56 #1
Russische dwerghamsters zijn wél solitair, wanneer de hamsters nog jong zijn gaat het opzich goed in een groepje… maar wanneer ze eenmaal volwassenen zijn zal dit tot gevechten leiden, welke geslachten dat je ook bij elkaar zet!

p.s. wanneer een vrouwtje zwanger wil worden, zal ze het mannetje enige tijd accepteren daarna niet meer.

Infoteur: Jip_8
Gepubliceerd: 30-04-2008
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 1
Schrijf mee!