InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Soorten dwerghamsters

Soorten dwerghamsters

Soorten dwerghamsters Dwerghamsters worden onderscheiden in vier soorten. De Russische dwerghamster, de Campbelli dwerghamster, de Chinese dwerghamster en de Roborovski dwerghamsters. In dit artikel komt u erachter welke karaktereigenschappen de soorten hebben en hoe u de verschillende soorten herkent.

De Russische dwerghamster

Van de dwerghamsters is dit de meest verkochte soort in dierenwinkels. Het is namelijk over het algemeen een rustige hamster die geschikt is voor (kleine) kinderen. Theoretisch kunnen Russische dwerghamsters samen gehouden worden, maar in de praktijk gaat dit erg vaak fout. Het is daarom beter en absoluut niet zielig om een Russische dwerghamster solitair te houden.

Een Russische dwerghamster heeft een brede kop en bolle oogjes en wordt 1,5 tot 2 jaar oud. Russische dwerghamsters zijn er in verschillende kleuren en mutaties, maar deze kleuren komen het meeste voor:
  • Wildkleur
  • Pearle
  • Blauw-wildkleur
  • Camel
  • Manderijn

De Russische dwerghamster kan in wintervacht gaan. De vacht van de hamster zal een stuk lichter worden en soms zelf helemaal wit. Niet alle Russische dwerghamsters in gevangenschap gaan in wintervacht. De hoeveelheid licht die de hamster te zien krijgt bepaald of er wel of geen wintervacht ontstaat.

De Russische dwerghamster is een makkelijke hamster en zeer geschikt voor kinderen. Ze zijn van nature niet bijterig en ze zijn snel tam te maken. Een kooi met een minimum grondoppervlak van 50x30 is een pré.

De Campbelli dwerghamster

Hoewel de Campbelli dwerghamster erg veel op de Russische dwerghamster lijkt, zijn er toch een aantal wezenlijke verschillen.
Campbelli dwerghamsters leven niet in hetzelfde gebied als de Russische dwerghamsters. Van nature leven ze in het steppegebied van de Altai. Een ander groot verschil is dat Campbelli dwerghamsters makkelijker in een groepje gehouden kunnen worden dan Russische dwerghamsters. Toch is het verstandig er rekening mee te houden dat het fout kan gaan.

Helaas heeft de Campbelli dwerghamster de reputatie bijterig te zijn. Van nature zijn deze hamsters territorialer, en dan met name de vrouwtjes, maar veel fokkers selecteren op karakter waarbij de agressieve hamsters niet ingezet worden. Mannetjes zijn vaak wat liever dan de vrouwtjes.

Campbelli dwerghamsters zijn er in veel kleuren en mutaties. De meest voorkomende kleuren staan hieronder op een rijtje:
  • Wildkleur
  • Zwart
  • Argente
  • Opal

Campbelli dwerghamsters worden gehouden op een minimum grondoppervlak van 50x30 cm.

Roborovski dwerghamsters

Dit is de kleinste en daarnaast minst knuffelige dwerghamstersoort. Dit maakt de Roborovski dwerghamster geen geschikt huisdier voor (kleine) kinderen. Ze zijn ontzettend vlug en houden er niet van om vastgehouden te worden. Om naar te kijken zijn ze erg leuk, zeker als ze in een groep gehouden worden. Er zijn wel Roborovski dwerghamsters die 'tam' kunnen worden, maar dit komt zelden voor.

Deze hamster is herkenbaar aan zijn kleine lichaampje, met een witte buik. De wildkleur heeft een vacht met een zwarte onderlaag, met daarboven een bruingele tint.

Ook bij deze hamster komen verschillende kleuren en mutaties voor:
  • Wildkleur
  • White-face
  • Platinum
  • Wit
  • Gevlekt

De Roborovski dwerghamster is niet solitair. Dat wil zeggen: deze hamster kan in een koppel of groep gehouden worden. Toch gaat het regelmatig fout en kunnen er gevechten ontstaan. Het is dan ook belangrijk een kooi voor ieder dier achter de hand te houden mocht het misgaan. Vooral groepen met mannen lijken vaker voor problemen te zorgen.

De Chinese dwerghamster

Deze dwerghamstersoort is in Nederland niet zo bekend. De hamster was de eerste jaren moeilijk te fokken waardoor de populatie niet zo groot was maar nu is dat anders. Ook vindt niet iedereen de hamster mooi. De Chinese dwerghamster heeft een lang en slank lichaam met een wat langer staartje. Bij de mannetjes zijn de geslachtsdelen erg goed te zien.

De Chinese dwerghamster is over het algemeen een echte klimmer en gebruikt hiervoor zijn staartje. Ze kunnen wat schuw zijn, waardoor deze soort minder geschikt is voor kinderen. Ze kruipen graag weg in hun kooi of bungelen wat rond. Chinese dwerghamsters leven het liefst alleen en komen voor in de kleuren wildkleur, gevlekt en wit.

Lees verder

© 2012 - 2019 Melanie-p, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Campbelli dwerghamster (Phodopus campbelli)Campbelli hamsters kunnen in tegenstelling tot vele andere hamstersoorten wel samen gehouden worden. Het zijn leuke dier…
Hoe krijg ik mijn dwerghamster tam?Uw kind heeft een dwerghamster gekregen. Er is een kooi gekocht, de benodigheden zijn er dus: knuffelen maar! Helaas bli…
Hamster en de verzorging ervanJe hebt verschillende soorten hamsters. Bv een goudhamster, dwerghamster en ga zo maar door. Maar wat voor verzorging he…
De Chinese dwerghamsterBen je van plan een Chinese dwerghamster aan te schaffen? Lees dan eerst dit artikel, zodat je goed voorbereid bent, en…
Draaikop bij de Russische DwerghamsterDraaikop bij de Russische DwerghamsterDraaikop is een serieuze neurologische afwijking bij de Russische Dwerghamster. De ziekte is naar aller waarschijnlijkhe…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Unsplash, Pixabay
  • www.dwerghamster.nl

Reageer op het artikel "Soorten dwerghamsters"

Reactie

Maya, 04-10-2014 17:28 #1
Hoi,
Ik wil binnenkort een hamster aanschaffen, maar welke soort kan ik nu het best nemen: ik wil graag een super schattig hamsterende waar mee ik lekker kan knuffelen tijdens mijn huiswerk. En waar kan ik deze het beste kopen?
Ook mag hij/zij niet heel veel geluid maken.

Laat me alsjeblieft iets weten…
Groetjes Maya

Infoteur: Melanie-p
Gepubliceerd: 01-02-2012
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Special: Dwerghamsters
Reacties: 1
Schrijf mee!