InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Hond begraven, cremeren of destructie

Hond begraven, cremeren of destructie

Hond begraven, cremeren of destructie Het is geen onderwerp waar je graag bij stilstaat. Toch krijgt elke hondeneigenaar er ooit mee te maken dat zijn hond komt te overlijden. Het verlies van je hond is een pijnlijke en ingrijpende ervaring. Een hond is een hecht onderdeel van het gezin. Na het overlijden moet je snel een besluit nemen over wat er met het lichaam gaat gebeuren. Er zijn verschillende manieren om van je hond afscheid te nemen. De meest voorkomende keuzemogelijkheden zijn begraven, cremeren of destructie.

Begraven

Thuis begraven

Je mag je hond begraven in je eigen tuin. Daar zijn wel voorwaarden aan verbonden: de hond mag niet in plastic worden gewikkeld en het graf moet minimaal één meter diep zijn om te voorkomen dat andere dieren het kadaver opgraven. Hou er rekening mee dat een half uur tot een uur na de dood lijkstijfheid optreedt. Daarna is het niet meer mogelijk om je hond in een andere houding te leggen. Als je je hond in de tuin begraaft, kun je op geheel persoonlijk wijze je hond een waardig afscheid geven. Je kunt zelf invulling geven aan een afscheidsritueel en in alle rust van je hond afscheid nemen. Eventuele kinderen kun je thuis eenvoudig bij de ceremonie betrekken. Laat ze bijvoorbeeld een mooie steen uitzoeken en beschilderen voor op het graf of plant een plantje op het graf ter nagedachtenis. Veel hondeneigenaren geeft het troost dat de hond dichtbij blijft. Je hond in de tuin begraven heeft als bijkomend voordeel dat het geen kosten met zich meebrengt.

Dierenbegraafplaats

Je kunt er ook voor kiezen om je hond op een dierenbegraafplaats te laten begraven. Er zijn in Nederland verschillende dierenbegraafplaatsen, meestal gelegen in een rustige en groene omgeving. Je kunt er een graf huren voor een minimale periode (varieert van één tot vijf jaar) met de mogelijkheid om per jaar (of voor meerdere jaren) te verlengen. Als je de begrafenis uit handen geeft, zijn er heel veel mogelijkheden. Je kunt de hond zelf vervoeren of laten ophalen. Je kunt besluiten om je hond in zijn favoriete kleed of mand te begraven, maar je kunt ook speciaal voor de gelegenheid een kist uitzoeken. Het graf kun je een persoonlijk karakter geven met een gedenksteen of andere herdenkingsartikelen. Het mooie is dat je het graf altijd kunt bezoeken, ook als je gaat verhuizen of als je geen eigen tuin hebt. De tarieven om je hond op een dierenbegraafplaats te laten begraven variëren nogal. Gemiddeld bedragen de kosten voor een begrafenis, inclusief vijf jaar grafrecht, voor een middelgrote hond 275 euro. De grafhuur voor eventuele vervolgjaren bedraagt gemiddeld 30 euro per jaar. Eventuele kosten voor het vervoer van je hond naar de dierenbegraafplaats zijn exclusief.

Cremeren

Bij een crematie wordt het lichamelijk overschot op respectvolle wijze verbrand. Na het overlijden van je hond, kun je zelf je hond naar een dierencrematorium vervoeren of het vervoer door het dierencrematorium laten regelen. Je moet een keuze maken of je je hond individueel of collectief wilt laten cremeren.

Collectieve crematie

Bij een collectieve crematie wordt je hond gezamenlijk met andere huisdieren gecremeerd. De as van je hond en van andere huisdieren wordt uitgestrooid op een speciaal hiervoor bestemd veld. De tarieven voor een collectieve crematie zijn afhankelijk van het gewicht van je hond en variëren per dierencrematorium. Voor een hond met een gewicht tussen 10-20 kg kost een collectieve crematie, inclusief as-verstrooiing, gemiddeld 95 euro.

Individuele crematie

Bij een individuele crematie zijn er veel meer mogelijkheden. Je hond wordt alleen gecremeerd en dit betekent dat je een urn met as van je hond mee naar huis kunt nemen. Vervolgens kun je ervoor kiezen om de as in de urn te bewaren of uit te strooien op een speciale plek. Je kunt ook een gedeelte van de as bewaren in een object of gebruiken voor een as-sieraad. De tarieven voor een individuele crematie zijn afhankelijk van het gewicht van je hond en variëren per dierencrematorium. Voor een individuele crematie bedragen de tarieven, exclusief urn, gemiddeld 135 euro.

Destructie

Wanneer je hond is overleden, kun je het lichamelijk overschot bij je dierenarts achterlaten voor vernietiging, ook wel destructie genoemd. Verder hoef je niks te doen. Er bestaan soms misverstanden over destructie, het wordt nog wel eens verward met collectieve crematie. In de praktijk weten veel hondeneigenaren niet precies wat het inhoudt als je je hond wilt laten vernietigen. De dierenarts bewaart het lichaam in een koelruimte, waar ook andere dode dieren worden opgeslagen. Het destructiebedrijf komt periodiek de dode dieren ophalen en vervoert ze in grote containers naar het destructiebedrijf. Daar worden alle dieren en ander dierlijk materiaal, zoals slachtafval, vernietigd. Dit houdt in dat de lichamen worden gebroken, gepasteuriseerd en gesteriliseerd. Daarna wordt de massa die overblijft ingedampt, gedroogd en gescheiden in meel en vetten. Dit zijn veilige en bruikbare brandstoffen, die kunnen worden gebruikt om energie op te wekken. De kosten voor destructie zijn afhankelijk van het gewicht van je hond. Voor een hond met een gewicht tussen 10-22 kg bedragen de kosten gemiddeld 17,50 euro. Daarbovenop kan de dierenarts bemiddelingskosten en/of transportkosten in rekening brengen. Indien er sprake is van euthanasie, dan betaal je vaak één tarief, waarin deze kosten al door de dierenarts zijn verwerkt. Destructie is altijd goedkoper dan je hond collectief of individueel laten cremeren of laten begraven op een dierenbegraafplaats.

Lees verder

© 2016 - 2018 Mosch-top, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: PublicDomainPictures, Pixabay
  • http://www.destilleweiden.nl
  • http://www.peelrust.nl
  • http://www.dierenbegraafplaats-groenendijk.nl
  • http://www.debreborgh.nl/dierencrematorium/huisdieren
  • http://www.watisdestructie.nl
  • Dierenkliniek De Postwagen

Reageer op het artikel "Hond begraven, cremeren of destructie"

Reacties

Mosch-top (infoteur), 06-11-2017 11:21 #2
Hoi Lily, cremeren gebeurt nooit thuis, alleen bij dierencrematoriums, je hebt nl. een speciale crematie-/verbrandingsoven nodig. Het gaat om behoorlijk grote installaties, google maar eens op afbeelding.

Lily, 31-10-2017 15:32 #1
Kun je thuis in tuin je huisdier cremeren zonder overlast omgeving? Welke materiaal/apparaat gebruiken?

Infoteur: Mosch-top
Laatste update: 24-02-2016
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Special: Hondenzaken
Reacties: 2
Schrijf mee!