InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Dierenuitvaart - de keuzes die u heeft om afscheid te nemen

Dierenuitvaart - de keuzes die u heeft om afscheid te nemen

Afscheid nemen van een geliefd dier is ten alle tijden erg moeilijk. Er komen steeds meer keuzes om uw dier een waardig afscheid te geven of in ieder geval afscheid te nemen op een manier hoe u dat graag wilt. Zo kunt u kiezen voor: begraven, cremeren, prepareren, destructie en uw dier ter beschikking stellen aan de wetenschap. In dit artikel vind u er alle informatie over.

Keuzes

U kunt uw huisdier na euthanasie bij de dierenarts achterlaten, bij de dierenarts wordthet dier ook door rendac opgehaald mits anders overlegt. U kunt het dier ook thuis laten ophalen door rendac. Informatie over deze manieren kunt u lezen in het artikel Euthanasie en destructie. U kunt er ook voor kiezen een intiem afscheid door u huisdier naar een dierenuitvaart te brengen. Tegenwoordig komen er steeds meer manieren van afscheid nemen. U kunt onder andere kiezen voor:
  • crematie
  • begrafenis
  • ter beschikking stellen van de wetenschap
  • prepareren (op laten zetten)

Cremeren

Er zijn inmiddels verschillende crematoria's voor dieren de meeste zorgen alleen voor het afscheid van huisdieren meer er bestaan er ook voor grote dieren zoals paarden. Bij deze uitvaartcentra's heeft u vaak de keuze uit twee manieren van cremeren:
  • Collectief
  • Individueel
Bij een collectieve crematie worden er meerdere dieren tegelijkertijd gecremeerd. Naderhans is niet te achterhalen van wie welk as was waardoor u het as niet retour kan krijgen. De as van de verschillende dieren word gezamenijk uitgestrooid. U krijgt ten allentijden wel de datum te weten waarop u dier exact is gecremeerd.
Bij een indivicuele crematie wordtu dier alleen gecremeerd. Bij somige uitvaartcentra's gaan er wel meerdere tegelijk maar zitten ze in apart vakjes waardoor het as goed bewaart kan blijven, bij andere worden ze echt helemaal alleen gecremeerd. Via deze manier kunt u dus altijd het as retour krijgen of u kunt er voor kiezen het uit te laten strooien.

Begraven

Veel mensen denken dat een huisdier ten alle tijden in de tuin begraven mag worden. Echter stelt de gemeente bepaalde eisen, in sommge tuinen mogen alleen dieren begraven worden van een bepaalde lengte.
U kunt uw dier ook op een dierenbegraaplaats laten begraven. Hier kunt u een graf huren voor een aantal jaar, de tijdsduur van het grafrecht is per dierenbegraafplaats verschillend. Dierenbegraafplaatsen zijn echter niet altijd de gehele dag geopend, hou hier rekening mee.

Ter beschikking stellen van de wetenschap

Er zijn vaak wel bepaalde eisen aan dieren die voor de wetenschap door mogen. Wilt u hiervoor kiezen, dan kan vaak de dierenarts u hier meer over vertellen. De dieren kunnen dan gebruikt worden voor wetenschappelijk onderzoek of studiemateriaal op universitaire opleidingen.

Prepareren

Het klinkt als een raar idee, maar toch word het zo nu en dan gedaan. U kunt uw geliefde huisdier oplaten zetten, zo kan het dier de rest van uw leven toch een soort van bij u blijven. Alle preparateurs moeten in principe in het bezit zijn van een vergunning, hiervoor hebben zij een examen moeten afleggen. Er word dus zorgvuldig en proffessioneel met uw dier gewerkt.

Aandenken

Er zijn verschillende producten op de markt als aandenken aan uw dier:
  • Urnen in verschillende vormen
  • Fotolijsten
  • Rouwkaarten
  • Sieraden met as erin verwerkt
Gerelateerde artikelen
Het huisdierencrematorium en de DierenboomHet huisdierencrematorium en de DierenboomNa het overlijden van uw huisdier kunt u ervoor kiezen om uw huisdier naar een huisdierencrematorium te brengen. In dit…
Uitvaart, goed zaken vast te leggenNiemand ontkomt er aan, maar we zijn er ook liever niet mee bezig. Toch is het van belang dat we ons realiseren dat het…
Resomeren, hoe werkt het?Resomeren, hoe werkt het?Resomeren kan al in diverse landen. Resomeren lijkt veel op cremeren, maar is toch net even anders. Bij resomeren wordt…
Resomeren: een vorm van cremerenResomeren: een vorm van cremerenUitvaart, begraven, cremeren, resomeren. Het resomeren is een concept dat aan het rijtje behorende bij uitvaart kan word…
Euthanasie en destructie bij paardenEuthanasie wordt in de meeste gevallen in de dierenartsenpraktijk gedaan tenzij het dier zon ernstige botbreuk heeft da…

Reageer op het artikel "Dierenuitvaart - de keuzes die u heeft om afscheid te nemen"

Infoteur: Bembi
Laatste update: 08-01-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!