InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > De Border Collie

De Border Collie

De Border Collie De Border Collie, ook wel bekend als Schotse Herdershond, is vooral bekend om zijn beweeglijkheid en intelligentie. Hij is herkenbaar aan zijn middellange zwart-witte haren en zijn geconcentreerde blik. Omdat de Border Collie zeer snel leert, is het belangrijk dat de eigenaar weet hoe daarmee om te gaan.

Oorsprong

Oorspronkelijk komt de Border Collie uit de Borders, het grensgebied tussen Engeland en Schotland, waar ze ingezet werden als schapenhoeders en -drijvers. Het is niet helemaal duidelijk waar de naam vandaan komt. Er wordt verwezen naar bijv. de witte kraag van dit ras (collar), maar het zou ook een afleiding kunnen zijn van 'coal', wat het Engelse woord voor steenkool is. De Schotten kunnen echter ook verantwoordelijk zijn voor het ontstaan van de naam. Het Schotse woord voor 'bruikbaar' is namelijk 'colley'.

Algemeen

De Border Collie is een middelgrote herdershond. Zijn lichaam is opvallend harmonisch en sierlijk, maar ook gespierd. De schofthoogte is ongeveer 53 cm voor de reuen, de teefjes zijn meestal wat kleiner. Het ideale gewicht ligt rond de 20kg. Zijn vacht is middellang en kan verschillende kleuren hebben, zwart wit komt het meest voor. Alle andere kleuren kunnen ook, het is echter niet wenselijk dat wit overheerst. Er is ook een korthaarvariant, die komt minder vaak voor. De Border Collie is zeer intelligent en wil graag leren. In 2001 was er een Border Collie, die meer dan 1000 woorden begreep. Dit ras is vriendelijk en trouw, maar ook onvermoeibaar en daardoor snel verveeld. Ze worden gemiddeld 12 jaar oud.

Bron: Scot Campbell, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)Bron: Scot Campbell, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)

Beweging

Border Collies werden lange tijd hoofdzakelijke gefokt voor het hoeden van schaapskuddes, ze worden daar nu ook nog voor ingezet. In hun rasgroep zijn ze de beste hoedershonden en het drijven zit nog diep in hun genen geworteld. Hun starre en oplettende blik is opvallend en heeft ook alles te maken met het werk met de schapen. Sinds het begin van de eenentwintigste eeuw is de Border Collie ook geliefd geworden als gezinshond, wat mede gekomen is door hun bekendheid op tv. Voor het aanschaffen van een Border Collie is ervaring met honden nodig en de bereidheid het dier meerdere uren per dag arbeid aan te bieden, om te voorkomen dat er vervelend gedrag ontstaat. Dit kan zich uiten doordat ze zichzelf taken gaan toebedelen, waardoor ze bijv. kleine dieren (ganzen, kippen) en soms zelf kinderen gaan drijven. Uren wandelen met deze honden is echt niet noodzakelijk, dit vergroot alleen maar hun uithoudingsvermogen (wat van nature al erg groot is). Het is veel belangrijker ze geestelijk uit te dagen. Dan zul je een tevreden hond hebben, die niet zenuwachtig is als hij in huis is. Integendeel, als ze voldoende werk aangeboden wordt, zullen ze in huis heerlijk uren met je op de bank willen liggen.

Bron: Ron Armstrong, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)Bron: Ron Armstrong, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)

Sport

Consequent zijn is bij de Border Collie heel belangrijk om te voorkomen dat de hond een reden vindt om zelf beslissingen te nemen. Wat de opvoeding niet makkelijker maakt, is dat dit ras heel gevoelig is. Schreeuwen, hardhandig zijn of onterecht straffen kan de band met dit dier voor altijd verstoren. De Border Collie is een ontzettend slimme en werkwillige hond. Hij kan de meeste moeilijke commando's opvolgen en heeft dit ook echt nodig. Deze honden zijn zeer succesvol in verschillende hondensporten. Zowel geestelijke als lichamelijke uitdagingen zijn onontbeerlijk voor hem. Dit ras wil heel graag voor zijn baas werken, waardoor het zeer geschikt is om hondensport te beoefenen, zoals bijvoorbeeld schapenhoeden, agility, flyball, frisbee of treibball. Belangrijk te weten is dat dit ras een grote jacht- en drijflust heeft. Ze nemen graag zelf beslissingen en als ze dat eenmaal doen, is het moeilijk ze weer af te leren.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Grimmauprès, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Bordercollie, bezocht op 26-01-2016
  • http://www.hondenpage.com/hondenrassen/border-collie.php, bezocht op 26-01-2016
  • http://www.hondenrassen.nl/rassen/bordercollie/, bezocht op 27-01-2016
  • Afbeelding bron 1: Scot Campbell, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)
  • Afbeelding bron 2: Ron Armstrong, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)

Reageer op het artikel "De Border Collie"

Infoteur: Nadasha
Laatste update: 15-02-2016
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!