InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > DNA-test Wisdom Panel Insights voor honden kruisingen

DNA-test Wisdom Panel Insights voor honden kruisingen

DNA-test Wisdom Panel Insights voor honden kruisingen Iedere hond is uniek. Tegenwoordig kun je via een DNA-test achterhalen welke rassen er in een kruising voorkomen. Ben je altijd al nieuwsgierig geweest naar de genetische herkomst van je hond, dan kun je op snelle en eenvoudige wijze de ras-samenstelling laten vaststellen door middel van de honden DNA-test van Wisdom Panel Insights. Deze test is speciaal bedoeld voor honden met een combinatie van rassen, niet om de raszuiverheid te bevestigen van een rasechte hond. De test kan worden gebruikt bij zowel volwassen honden als puppy’s.

Kruising

Een hond kan een kruising zijn van twee verschillende rassen. Dit is de meest simpele kruising. Maar het kan ook voorkomen dat de ouders ook al kruisingen zijn. En de overgrootouders ook en ga zo maar door. Hoe complexer de kruising, des te moeilijker wordt het om de herkomst van je hond te bepalen. Uiterlijke kenmerken worden algemener en kunnen zelfs misleidend zijn.

Waarom zou je willen weten wat de genetische herkomst is van je hond?

Het is om te beginnen gewoon erg leuk om te weten waar je hond zijn uiterlijke kenmerken vandaan heeft. Waarom heeft hij een langharige vacht, een krulstaart of rechtopstaande oren? Soms heb je zelf bepaalde ideeën, maar de uitkomst kan heel verrassend zijn. Ook kun je beter begrijpen waarom een hond zich op een bepaalde manier gedraagt als je weet welke ras-soorten er in je hond voorkomen. Waarom is hij bijvoorbeeld zo waaks of doet hij niets liever dan zwemmen? Of waarom is hij alleen maar bezig met jagen of met kuilen graven?

Als je als hondeneigenaar weet wat voor verschillende hondenrassen er in jouw hond schuilgaan, dan biedt dit een aantal voordelen. Je kunt een opvoedingsmethode kiezen die beter past bij je hond. Je kunt gericht op zoek gaan naar bezigheden of een hondensport die aansluit bij het gedrag of karakter van je hond. Door beter in te kunnen spelen op de behoeftes van een hond, bevorder je de verstandhouding tussen jou en je hond. Als bijkomend voordeel bestaat de mogelijkheid om je te verdiepen in eventuele rasgebonden erfelijke afwijkingen, zoals gewrichtsaandoeningen of oogaandoeningen.

Hoe werkt het?

Je schaft de honden DNA-test van Wisdom Panel Insights aan. De DNA-test kost gemiddeld 85 euro (in 2016) en is te koop bij verschillende (online) dierenspeciaalzaken. Via de website www.wisdompanel.com kun je jezelf online registreren. Met behulp van de in het testpakket meegeleverde identificatiecode kun je je DNA-testpakket online activeren. In het testpakket zitten twee staafjes met borsteltjes. Wacht met het verzamelen van DNA tot ongeveer 2 uur na een maaltijd of snack. Zorg ervoor dat er geen voedselresten tussen de wang en het tandvlees van je hond zijn achtergebleven. Raak de borsteltjes niet met je handen aan. Steek de staafjes om beurten in de mond van je hond en draai met de borstelharen tegen de binnenkant van de wang van je hond (niet over de tanden schrapen). Roteer het borsteltje stevig tegen de binnenkant van de wang. Dit doe je gedurende vijftien seconden per staafje. Op deze wijze worden wangcellen verzameld voor de DNA-analyse. Laat de staafjes vijf minuten drogen in de lucht en stop ze dan in het beschermhoesje. De staafjes moeten samen met een volledig ingevuld DNA-monsterformulier direct worden verstuurd in de retourenvelop naar het laboratorium in Engeland. Daar vindt de analyse plaats van het DNA-monster van je hond.

Het DNA van je hond wordt vergeleken met het DNA van andere hondenrassen. De databank telt (in 2016) ongeveer 200 hondenrassen. Een volledige lijst vind je op de website van Wisdom Panel Insights. De kans bestaat dat er een ras in jouw hond voorkomt, die nog niet in de databank zit. Of dat een gedeelte van de afkomst van je hond buiten de drie generaties valt die door Wisdom Panel Insights worden getest, zijnde ouders, grootouders en overgrootouders van je hond. Zodra het laboratorium het DNA-monster heeft ontvangen, ontvang je per e-mail een bevestiging. Vanaf dat moment kun je online de voortgang van de DNA-test volgen. Binnen drie weken ontvang je een e-mail en kun je een uitgebreid rapport over je hond downloaden.

Officieel gecertificeerd rapport

In het rapport vind je:
  • Een overzicht van de verschillende rassen die in jouw hond zijn ontdekt. Een ouder draagt 50% van zijn DNA bij, een grootouder ongeveer 25% en een overgrootouder ongeveer 12,5%.
  • Algemene informatie over de gevonden hondenrassen, zoals een stukje geschiedenis, uiterlijke kenmerken en gedrag.
  • Als er een gedeelte van de afkomst van je hond buiten de drie generaties valt die worden getest, dan krijg je over dat gedeelte een overzicht van de vijf rassen met de sterkste statistische waarschijnlijkheid dat ze in jouw hond voorkomen. De rassen worden vermeld in volgorde van sterkte met de meest waarschijnlijke bovenaan de lijst.
  • Uitleg over de invloed van een combinatie van rassen op het uiterlijk van een hond.
  • Een schatting van het gewicht van je volwassen hond.
  • Een certificaat van echtheid met betrekking tot de genetische achtergrond van je hond.

Lees verder

© 2016 - 2018 Mosch-top, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Shuttle run testIedereen heeft wel eens gehoord van de shuttle run test of de piepjestest. Deze test wordt wereldwijd gebruikt en aanger…
Herkomst konijnenrassenHerkomst konijnenrassenZoveel verschillende rassen en zoveel verschillende herkomsten. Vind ze hier allemaal op een rij. Zelf ben ik dagelijks…
Crowdsourcing, klantenbinding of financiering?De massa wordt steeds belangrijker voor bedrijven. Crowdsourcing is tegenwoordig een bekend begrip. Veel bedrijven maken…
Pitbull, wat is dat voor hond?Pitbull, wat is dat voor hond?De Pitbull wordt officieel als een vechthond gezien. Het is geen rashond maar een hond die op speciale kenmerken wordt g…
Alles over de Labrador RetrieverDe Labrador Retriever, afgekort Labrador, is een hondenras dat afstamt van de St. Johns-hond. Deze hond werd door eskimo…
Bronnen en referenties
  • http://www.wisdompanel.com/

Reageer op het artikel "DNA-test Wisdom Panel Insights voor honden kruisingen"

Reactie

Jurgen En Danielle, 18-04-2018 18:39 #1
Hallo,

Wij hebben een Wisdom panel 3.0 test gekocht, en binnen gekregen. We hebben wangslijm afgenomen volgens de procedure, en willen het terugsturen. Maar dat is niet zo gemakkelijk…

Helaas alleen maar een postbus adres in Lincoln, Nebraska in de US maar geen 'echt' adres te vinden. Ook na contact via email te hebben gezocht met ze (Mars Veterinary), krijgen wij geen antwoord terug.

Waar moet deze test nu naar retour gezonden worden? Een laatste redmiddel zou zijn om het naar een particulier te sturen in de US, dat die het dan op de post (USPS) gooit.

Met vriendelijke groet Reactie infoteur, 23-04-2018
Begin 2015 heb ik de test gedaan en moest ik het dna naar de UK sturen, check voor het adres www.wisdompanel.co.uk. Succes!

Infoteur: Mosch-top
Laatste update: 24-02-2016
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Special: Hondenzaken
Reacties: 1
Schrijf mee!