InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Waarom bijten konijnen?

Waarom bijten konijnen?

Waarom bijten konijnen? Bijten hoort bij het natuurlijke gedrag van konijnen. Ze gebruiken het om zichzelf of hun territorium te verdedigen. Het is ook een manier om te waarschuwen of om de aandacht te trekken. Daarnaast hebben hormonen een grote invloed op het bijtgedrag, konijnen kunnen er agressief door reageren. En in sommige gevallen is het bijtgedrag gewoon aangeleerd. Bijtgedrag kan worden voorkomen door konijnen ruimte te geven, te castreren, te negeren of door meerdere konijnen aan te schaffen. Als konijnen gezelschap hebben en zich daardoor prettig voelen, vermindert het bijtgedrag. Bijten is natuurlijk gedrag
Konijnen hebben scherpe tanden waar ze hard mee kunnen bijten. Dit doen ze niet omdat ze een hekel aan mensen hebben. Het is natuurlijk gedrag dat ook bij konijnen voorkomt, die als huisdier worden gehouden.

Bijten uit zelfverdediging

In het wild is het konijn een prooidier. Bij gevaar wordt een veilig heenkomen gezocht door hard weg te rennen. Als een konijn niet weg kan rennen, gaat hij bijten. Een konijn bijt ook wanneer hij wordt vastgehouden of opgepakt, dit is voor hem hetzelfde als te worden gepakt door een roofdier.

Waar houden konijnen niet van?

Dingen die niet als prettig worden ervaren zoals nagels knippen, of het toedienen van medicijnen kunnen ook een reden zijn voor agressief gedrag. Een konijn vindt het meestal ook niet prettig om op een pijnlijke plek, bij de staart, achteraan de rug, of aan de zijkant van de buik te worden geaaid. Aaien kan ook als erg spannend worden ervaren. Soms bijt een konijn al uit voorzorg wanneer er een hand in zijn hok verschijnt.

Het verdedigen van een territorium

Het verdedigen van eigen terrein, is een veel voorkomende reden om te bijten. Hoewel voedsters (vrouwtjes) en rammen (mannetjes) allebei kunnen bijten, komt het bijtgedrag veel bij voedsters voor. Mannetjes zijn wat beheerster en rustiger dan vrouwtjes. Een te kleine ruimte kan ook een reden zijn om te bijten.

Waarom vragen konijnen om aandacht?

Soms bijt een konijn omdat hij daarmee iets duidelijk wil maken. Het konijn wil graag dat je aandacht blijft geven en niet iets anders gaat doen. Als het konijn los loopt en jij zit in de weg, dan bijt hij omdat hij wil dat je aan de kant gaat.

De invloed van hormonen op agressief gedrag bij konijnen

Ook bij konijnen hebben hormonen invloed op het gedrag. Tussen de vijf en acht maanden komen konijnen in de pubertijd. Mannetjes gaan hun territorium afbakenen en kunnen agressief gedrag gaan vertonen. Ook vrouwtjes kunnen agressief worden, vooral bij schijndracht. Schijndracht kan overigens geen kwaad. In beide gevallen kan castratie het agressieve gedrag verminderen.

Een grote kans op herhaling

Als een konijn één keer heeft gebeten en merkt dat hij hierdoor zijn zin kan krijgen, is de kans op herhaling groot. Zelfs een zachtaardig konijn kan op deze manier agressief worden. Laat dus niet merken dat je bang bent en trek je hand niet terug.

Bijtgedrag voorkomen of afleren

  • Konijnen zijn sociale dieren, ze voelen zich prettig in gezelschap. Als een konijn alleen in een hok wordt gehouden en niet de ruimte en aandacht krijgt, zal hij vereenzamen en is de kans op agressief gedrag groter. Schaf daarom niet één maar meerdere konijnen aan.
  • Castratie kan helpen bij agressie
  • Geef het konijn een ruim hok, bij voorkeur met een buitenren eraan vast.
  • Voorkom een schrikreactie bij jezelf als het konijn dreigt, op het moment dat je met je hand in zijn hok komt. Zet het voerbakje rustig neer en haal je hand niet meteen weg. Trek eventueel een handschoen aan. Het konijn leert dat er niets gebeurt en dat dreigen geen zin heeft.
  • Met een paar brokjes of grassprietjes leid je het konijn af tijdens het voeren, of het schoonmaken van het hok.
  • Pak het konijn niet zomaar op, maar laat het uit zichzelf naar je toekomen. Je moet het vertrouwen van een konijn winnen, dan gaat hij uit zichzelf bij je zitten. Neem hiervoor de tijd. Ga rustig bij het hok zitten, kijk het konijn niet aan, maar praat op vriendelijke toon tegen hem. Geef af en toe iets lekkers. Gaat dit goed? Probeer dan hetzelfde te doen met het deurtje open. Ga steeds een stapje verder totdat je zijn vertrouwen hebt gewonnen.
  • Straf het konijn niet met een tik, hij zal daar angstig van worden en nog meer negatief gedrag gaan vertonen. Boots het natuurlijke gedrag na. Stamp met je voeten of klap in je handen, konijnen stampen bij gevaar en boosheid. Bijt het konijn? Fluit hard of gil met een schelle kreet. Het konijn begrijpt dat hij zijn baas pijn heeft gedaan, Een konijn gilt zelf ook, wanneer hij zich pijn doet.
  • Negeer bijtgedrag wanneer het is bedoeld om de aandacht te trekken. Beloon goed gedrag.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Koppelen van konijnenKoppelen van konijnenKonijnen zijn groepsdieren en daarom erg gebaat bij een vriendje. Toch worden veel konijnen in Nederland nog alleen geho…
Alles over castratie en sterilisatie bij het konijnAlles over castratie en sterilisatie bij het konijnEr zijn verschillende redenen om uw konijn te laten castreren of steriliseren. In dit artikel worden niet alleen de vele…
Voernijd of -agressie van het konijnVoernijd of -agressie van het konijnHet komt regelmatig voor dat konijneneigenaren en hun kinderen hun konijn amper eten meer kunnen geven omdat het konijn…
Als je kind andere kinderen bijtAls je kind andere kinderen bijtAls je kind andere kinderen bijt is dit erg vervelend. Besef dat het bijten voortkomt uit frustraties en dat je het bijt…
Albino konijntjes; wat is waar?Albino konijntjes; wat is waar?Over albino konijntjes worden meer verhaaltjes verteld dan over ieder ander konijn. Echter, lang niet al die verhaaltjes…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Alois Wonaschuetz, Pixabay
  • http://www.licg.nl/20j/praktisch/konijnen-en-knaagdieren/gedrag-en-opvoeding/bijtende-konijnen.html
  • http://www.konijnen.nl/diversen/konijn_in_huis.htm
  • http://konijn-en-meer.blogspot.nl/2013/11/help-mijn-konijn-bijt.html
  • http://www.dierenkliniekkenaupark.nl/bijtende-konijnen
  • http://www.dierenkliniekthorbeckelaan.nl/het-gedrag-van-konijnen
  • http://www.konijnen.nl/diversen/karakterengedrag.htm

Reageer op het artikel "Waarom bijten konijnen?"

Infoteur: Liza
Laatste update: 14-11-2017
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!