InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Opleiding van blindengeleidehond

Opleiding van blindengeleidehond

Een blindengeleidehond onderscheidt zich op het oog niet van een andere hond tenzij hij in functie is en dan een tuig draagt waaraan hij herkend wordt. Maar een blindengeleidehond heeft een heel andere training ondergaan dan een hond die als liefhebberij wordt gehouden. In veel gevallen is een gewone hond alleen door zijn baasje getraind en reageert slechts op een beperkt aantal commando’s zoals bijvoorbeeld: zit, lig en pootje. Een goed opgeleide blindengeleidehond is tot heel wat meer in staat.

Veilig over straat met blindengeleidehond

Een blindengeleidehond is speciaal geselecteerd om getraind te worden om blinden en visueel beperkten onder meer veilig door het verkeer te loodsen. Het dier zorgt er daarbij voor dat zijn baas obstakels ontwijkt zoals containers, geparkeerde fietsen, laaghangende takken en alles wat zich op de stoep kan bevinden. Het is daarbij echter niet zo dat de hond in alle gevallen de weg weet die de baas wil gaan. De blinde kent zelf de route en geeft commando’s hoe de hond die moet volgen. De hond zorgt dan alleen dat de baas overal veilig langs en onderdoor kan gaan. Dit vergt uiteraard bijzonder veel training voor de hond voordat het zo ver is dat hij dit met honderd procent zekerheid kan.

Soms ongehoorzaam

Routes die vaak gelopen worden kent de hond dikwijls wel. Als zijn baas bijvoorbeeld een tas pakt om voor de zoveelste keer boodschappen te doen zal de hond dat begrijpen en de weg met minder of zonder commando’s weten te vinden. Ook in vaak herhaalde huiselijke situaties zal de hond snel weten wat er moet gebeuren. Waar de hond speciaal op wordt getraind is het herkennen van onveilige situaties. In tegenstelling tot de uiterste gehoorzaamheid die de hond normaal opbrengt zal hij dan weigeren het commando van de baas op te volgen.

Geschikte hondenrassen

Hondenrassen die worden getraind als blindengeleidehonden zijn golden retriever, herdershond, Hollandse herder en labrador. Een hond die speciaal is gefokt om de functie van een geleidehond te verrichten is de Australische labradoodle die bestaat uit een kruising tussen een labrador en een poedel. Belangrijke kenmerken van die honden zijn snel leren, gehoorzaam zijn en hun baasje graag een plezier doen.

Eerst naar pleeggezin

Nadat de puppy’s, die later blindengeleidehonden worden, zeven weken bij de moeder zijn gebleven gaan ze naar een pleeggezin. Daar leren ze de gewone dingen zoals gehoorzamen, goed gedrag en raken ze vertrouwd met gillende kinderen, verkeerslawaai en andere dagelijks vormen van lawaai en ook leren ze wennen aan minder voorkomende dingen zoals onweer. Het pleeggezin houdt gegevens van de hond bij en wordt regelmatig bezocht voor overleg en advies door mensen van de organisatie die de puppy’s uitzet. Na veertien maanden verlaat de hond het pleeggezin en gaat naar de speciale school voor blindengeleidehonden.

Speciaal aangelegde straat voor opleiding

Nederland kent vijf opleidingsscholen voor blindengeleidehonden. Die scholen zijn lid van de IGDF (International Guide Dog Federation). De honden die voor de scholing in aanmerking komen worden eerst gekeurd en moeten vooral goed horen. Voor de opleiding is een speciale straat aangelegd met bankjes, bloembakken en allerlei ander straatmeubilair dat in het echt ook voorkomt. Er lopen tijdens de training ook dieren rond. De oefeningen met de hond worden elke dag herhaald en zijn aanvankelijk kort maar worden steeds langer tot een aantal uren. Na het oefenen in die straat gaat de hond mee naar een woonwijk of de markt om te oefenen en te wennen aan een druk straatbeeld.

Commando's oefenen door blinde of slechtziende zelf

Na ongeveer een half jaar gaat een blinde of slechtziende zelf met de hond aan de slag. Eerst gebeurt dat op de opleidingsschool om goed aan elkaar te wennen en waarbij de blinde leert de hond goed te verzorgen. De blinde leert ook alle commando’s te geven en kan na een tijd geoefend te hebben met de hond de stad in. Na ongeveer drie weken kan de hond meegenomen worden naar huis waar een instructeur nog hulp kan bieden voor de routes die de hond regelmatig gaat lopen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Misverstanden rond blindengeleidehondenMisverstanden rond blindengeleidehondenBlindengeleidehonden bieden aan blinde en slechtziende personen een enorme meerwaarde. Deze honden ontwijken obstakels (…
Een blindengeleidehond is ook een huishondEen blindengeleidehond is ook een huishondAls een blindengeleidehond aan het werk is, draagt hij een tuig en is hij vrijwel altijd geconcentreerd: hij kijkt uit n…
Pleegpup, speciaal projectBlind zijn is een van de ergste dingen die iemand kan overkomen, zeker wanneer men daardoor in een isolement terecht dre…
Kostenplaatje blindengeleidehonden in VlaanderenKostenplaatje blindengeleidehonden in VlaanderenDat een geleidehond figuurlijk kostbaar is, is door iedereen wel geweten. Hij zorgt namelijk voor de veiligheid, zelfsta…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Geleidehond
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Koninklijk_Nederlands_Geleidehonden_Fonds
  • http://spreekbeurten.info/blindengeleidehonden.html
  • http://www.geleidehondentrainer.nl/ifgd-erkend/

Reageer op het artikel "Opleiding van blindengeleidehond"

Reactie

Jos Zonnevijlle, 17-03-2015 11:25 #1
Volgens de warenwet mag een blindengeleidehond mee naar binnen in een bakkerswinkel
Mijn vraag: gelden deze regels ook voor geleide hond in opleiding? Reactie infoteur, 17-03-2015
Ik neem aan dat ook in de opleiding zoveel mogelijk de werkelijkheid wordt nagebootst maar heb daar geen zekerheid over.

Infoteur: Rickandie
Laatste update: 19-04-2016
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Special: Hulphonden
Reacties: 1
Schrijf mee!