InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > De shetlander een kinderpony?

De shetlander een kinderpony?

Veel mensen denken dat de kleine shetlandpony bij uitstek geschikt is als kinderpony. Maar is dit kleine raspaardje ook echt zo schattig en tam als het eruit ziet?

Rasbeschrijving van de shetlandpony

De shetlandeilanden liggen ten Noorden van Schotland. Dit is de oorspronkelijke plaats waar de shetlandpony vandaan komt. Het is het een van de oudste paardenrassen van Groot-Brittanie.
Het uiterlijk van de shetlander is heel speciaal. Met zijn vaak te grote hoofd met ronde, vaak brutale, grote ogen en pientere kleine oortjes ziet hij er heel aandoenelijk uit. Hij mag niet meer dan 1.05 meten. Is kort van gestalte en heeft weelderige manen en een dikke volle staart. Alle mogelijke kleuren kunnen voorkomen.
Vroeger werden ze gebruikt ter vervanging van de trekhond, maar tegenwoordig worden ze voor vele doeleinden gebruikt. Omdat ze zo sterk en hard zijn, zijn ze zelfs geschikt voor volwassenen.

Dat is toch leuk? Geweldig voor de kinderen dus??

Daar zit vaak al de grootste fout. Men kijkt vaak naar het kleine gestalte van de pony, en daarnaast naar zijn aandoenelijke uiterlijk.
Maar uit verschillende onderzoeken en ervaringen van eigenaren van een shetlanpony, blijkt dat dit vaak juist niet het geval is. Allereerst is de shetlander vrij breedt van gestalte en dus niet altijd geschikt voor een kind om op te rijden. Daarnaast zijn het ook nog eens hele eigenwijze brutale pony`s met ontzettend veel pit.
Wanneer de shetlander niet, of niet goed opgevoed en beleerd is, kan hij zelfs moeilijker zijn voor een kind dan een groot rijpaard. De shetlander heeft tenslotte ook nog eens een ijzersterke eigen wil en de kracht de wil door te zetten waardoor ze in omgang voor kinderen niet echt makkelijk zijn.

Dus toch maar geen shetlandpony aanschaffen voor ons kind?

Dat is natuurlijk niet gezegd. Wanneer u erop let dat de volwasse shetlander die u wenst aan te schaffen een goede opvoeding heeft gehad, zou het zelfs een geweldige pony kunnen zijn die voor u door het vuur zou gaan. Wanneer men let op de manieren van de shetlander die u op het oog heeft, zijn aandacht voor u en de manier waarop hij reageert wanneer hij iets moet doen voor u, kunt u al heel veel zien. Wanneer hij koppig is en naar links loopt terwijl u naar rechts wilde, dan zou de pony niet echt geschikt zijn voor uw kind. Hij zou het kind mee kunnen trekken of misschien om durven lopen. Wanneer dit alles wel goed gaat zonder verzet, dan kunt u het overwegen.
Bent u van plan een jonge shetlander aan te schaffen. Bent u er zich dan van bewust dat u voldoende kennis en tijd heeft om de pony correct op te voeden. U moet sterk in uw schoenen staan en er iedere dag mee bezig zijn.
Wanneer u deze informatie in acht neemt en u er daadwerkelijk mee aan de slag gaat, zou uw hele gezin een vriend voor het leven kunnen krijgen.
© 2008 - 2019 Steffie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De ShetlandponyBij 'een pony' denken mensen al gauw aan een Shetland pony. Dit ras is afkomstig uit Schotland en is het kleinste ras te…
De shetlandpony: herkomst, karakter en verzorgingDe shetlandpony is een erg bekende pony in België en Nederland. Hier wordt besproken wat de kenmerken zijn van de shetla…
Een Shetlander, grasmaaier of sportpony?Een Shetlander, grasmaaier of sportpony?De Shetland Pony is één van de kleinste en oudste paardenrassen. Doordat de pony's zo klein zijn wordt er vaak gedacht d…
New Forest PonyNew Forest PonyDe New Forest pony komt oorspronkelijk uit New Forest, een natuurreservaat in Zuid-West Engeland. Er leven vandaag de da…
De voeding voor een shetlanderDe voeding voor een shetlanderDe shetlander is een sober pony ras. Dit betekend dat de pony niet veel nodig heeft om zichzelf in prima conditie te hou…
Bronnen en referenties
  • Met dank aan: mijn op 31 jarige overleden shetlandpony Bartje, Hans van Horne, Leny, aoc Roermond

Reageer op het artikel "De shetlander een kinderpony?"

Reactie

Nederland, 25-11-2015 00:18 #1
Is mais goed voor een shetlander?

Infoteur: Steffie
Gepubliceerd: 13-02-2008
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 1
Schrijf mee!