InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Een Shetlander, grasmaaier of sportpony?

Een Shetlander, grasmaaier of sportpony?

Een Shetlander, grasmaaier of sportpony? De Shetland Pony is één van de kleinste en oudste paardenrassen. Doordat de pony's zo klein zijn wordt er vaak gedacht dat je er niks mee kunt doen. Vaak worden ze dan ook gebruikt als weidemaatje voor andere paarden, of simpelweg als grasmaaier! Dit is eigenlijk heel slecht, shetlanders zijn namelijk zeer gevoelig voor overgewicht en hoefbevangenheid. In dit artikel zal duidelijk worden wat je allemaal wel niet voor leuke dingen met een shetlander kunt doen!

De Shetlander als kinderpony

In tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt, is de shetlander zeer geschikt als kinderpony, mits goed opgevoed natuurlijk. Het beeld van eigenwijze pony's komt vaak doordat ze door kinderen (inconsequent) worden opgevoed. Een goed opgevoedde pony is vaak echter zeer lief voor kinderen en natuurlijk makkelijker voor kinderen doordat ze zo klein zijn.

Shetlanders zijn zeer geschikt om onder het zadel op te rijden. Ze mogen (helaas) bij officiële wedstrijden van de KNHS maximaal tot de L2, maar er zijn zeker shetlanders die meer kunnen. Ook springen kunnen veel shetlanders als de beste.
Waar je wel op moet letten, is dat kinderen niet te groot worden voor de pony. Ze zijn dan wel sterk, maar te zware of te lange kinderen kunnen de pony verkeerd belasten. Vaak wordt het maximale gewicht van een kind berekend door 20% van het lichaamsgewicht van de pony te nemen.

De Shetlander als menpony

Niet alleen kinderen, ook volwassenen kunnen zeer veel plezier beleven aan de Shetland Pony, bijvoorbeeld door de pony in te spannen. Shetlanders zijn zeer sterk en kunnen zelfs twee keer hun eigen gewicht trekken! Dit wel op een gladde (asfalt) weg natuurlijk, op een mul zandpad zal dit veel minder zijn.

Je ziet veel shetlanders in de mensport, ook op hoger niveau. Kijk maar eens naar Aart vd Kamp sr., die met zijn vierspan shetlanders hoog in de sport meedraait. Naast de mensport wordt er ook met shetlanders gereden in de aangespannen sport. De aangespannen sport is natuurlijk vooral bekend met Tuigpaarden, Friezen en Hackneys, maar ook de Shetland Pony doet mee. Het Nederlands Shetland Pony Stamboek heeft een competitie voor enkel- en tweespannen.

Dressuur aan de lange teugel

Iets wat ook steeds meer opkomt is de dressuur aan de lange teugel. Iedereen kent wel de Spaanse rijschool in Wenen, waar met die prachtige paarden gewerkt wordt, onder andere aan de lange teugel.

Bij de dressuur aan de lange teugel loop je achter je pony, waarbij je de pony allerlei oefeningen laat uitvoeren. De stap kan nog redelijk in het normale tempo van de pony, maar bij de draf en later misschien wel de galop is het de bedoeling dat de pony zo verzameld loopt dat je zelf niet hoeft te gaan rennen om je pony bij te houden.

Wedstrijden

Zoals al eerder vermeld kan je natuurlijk met officiële wedstrijden meedoen, maar ook het stamboek organiseert verschillende wedstrijden. Zo is er twee keer per jaar de Indoor Shetland wedstrijddag, twee keer per jaar een outdoor en zijn er regelmatig concourswedstrijden (aangespannen sport).

Geen grasmaaier dus!

De Shetland Pony is dus zeker niet alleen maar een grasmaaier! Er zijn nog zo veel meer dingen die met dit geweldige ponyras gedaan kunnen worden! Naast de dingen die hierboven beschreven staan heb je natuurlijk ook nog de keuringen én zijn er mensen die hun shetlander vooral hebben om mee te knuffelen, poetsen en wandelen.

De Shetland Pony, een ponyras voor iedereen!
© 2011 - 2019 Marleentj1, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Een zadel passen: inches van een zadelEen zadel voor uw paard is te verkrijgen in vele soorten en maten. Om het juiste zadel te kopen is het belangrijk te wet…
Kosten van een eigen paardKosten van een eigen paardHet is de wens van velen, een eigen paard... Maar wat zijn de kosten van een eigen paard? Is het wel haalbaar? alles op…
Het belang van een goed passend zadelEr zijn veel mensen die dol zijn op paardrijden. Helaas weten lang niet al deze mensen hoe belangrijk het is om met een…
Grondwerk - Beginnen met het werken aan de lange lijnenWerken aan de lange teugel biedt vele voordelen. Het is een leuke manier van trainen die het paard leert vertrouwen op z…
Paardrijles geven aan kinderenPaardrijles geven aan kinderenPaardrijles wordt meeste gegeven op maneges. Er zijn vaak speciale groepen voor kinderen die willen beginnen met paardri…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Kaz, Pixabay

Reageer op het artikel "Een Shetlander, grasmaaier of sportpony?"

Infoteur: Marleentj1
Gepubliceerd: 08-08-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!