InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > De karaktervolle Shetlandpony

De karaktervolle Shetlandpony

De Shetlandpony of Shetlander heeft over de hele wereld de harten veroverd van vele kinderen. De pony is zacht als een knuffel, maar sterk als een beer. Het is een uitstekend speelkameraadje, en door zijn grootte is hij ook uitermate geschikt als eerste rij pony voor jonge ruitertjes.

Geschiedenis

De Shetlandpony is het kleinste inheemse Britse ras dat zijn naam ontleent aan de Shetlandeilanden ten noordoosten van het Schotse vasteland. Op deze eilanden moet de pony al eeuwenlang wind en regen trotseren, waardoor hij wonderbaarlijk goed is aangepast aan een slecht klimaat. In de winter krijgt de shetlander namelijk een dubbeldikke vacht ter bescherming tegen het slechte weer. Deze vacht heeft ‘beschermharen’ die de regen tegenhoudt en ervoor zorgt dat de huid van de pony volledig droog blijft. Ook is de Shetlander voorzien van een weelderige staart en een mooie bos manen die hem tegen de koude beschermen.

Door op de Shetlandeilanden in een ruige, rots- of heideachtige omgeving te leven heeft de Shetlander ook een herkenbare manier van bewegen ontwikkeld. Zijn bewegingen zijn vrij en recht waarbij hij zijn benen op een specifieke manier optilt. Onder invloed van het koude klimaat en de minimale hoeveelheden aan voedsel bleef de Shetlander klein van gestalte en werd het een taaie pony met alle eigenschappen van een koudbloedpaard. Op de Shetlandeilanden gebruiken de eilandbewoners de Shetlandpony’s als rij- en draagdieren. Zo dragen ze bijvoorbeeld hooi en graan, of turf voor de kachel.

Uiterlijk

De officiële indeling volgens schofthoogte is verschillend in België en Nederland. In Nederland is de Shetlander namelijk traditioneel een stuk groter dan in België:
  • België: stokmaat tot en met 102 cm.
  • Nederland: stokmaat tot en met 107cm.

In verhouding met zijn grootte is de Shetlander één van de sterkste pony’s ter wereld. Naar verluid is hij in verhouding tot zijn maat en gewicht zelfs sterker dan een groot trekpaard. De Shetlandpony heeft een rond lichaam met een korte rug, een levendige blik, een donzige zachte vacht en overvloedige manen. Zijn hoofd is fijn, recht, en expressief. Hij heeft kleine oren, zodat er niet te veel warmte verloren gaat in de winter. Zijn benen zijn kort en sterk, en rond de vetlokken bevindt zich langere beharing. De voeten van de Shetlander zijn sterk en taai, zijn schouders krachtig en gebogen, en zijn hals is kort, zwaar en sterk. Dit ras kan alle kleuren hebben. Zwart is het meest voorkomend.

Karakter

De Shetlander kan zich makkelijk aanpassen en weet zich zonder tegenstribbelen door moeilijke omstandigheden te loodsen. Hij staat bekend om zijn moed en gelijkmatig karakter. Anders had hij immers niet in de mijnen kunnen overleven. Het is een werklustige, nieuwsgierige, intelligente pony die ook wel eens ondeugend uit de hoek durft te komen. Hij kan ook behoorlijk eigenzinnig zijn, wat de taak van jonge ruitertjes er niet makkelijker op maakt.

Gebruik

  • Fokken
  • Mennen
  • Voltige
  • Agility (= Behendigheid).
  • Verzorgpony
  • Rij pony

Let op!

De Shetlander kan maximaal twintig procent van zijn eigen gewicht dragen. Ook een té lange ruiter kan de pony uit balans brengen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.bokt.nl

Reageer op het artikel "De karaktervolle Shetlandpony"

Infoteur: Sarahh
Laatste update: 30-03-2014
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!