InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > De Boomer: een populair bastaard hondenras

De Boomer: een populair bastaard hondenras

De Boomer: een populair bastaard hondenras De Boomer is geen officieel erkend hondenras. De Boomer ontstaat uit een kruising van twee hondenrassen. Er zijn veel kruisingen van de Boomer in omloop. De Boomer is een gezelschapshond die fijn is als gezinshond, omdat hij goed overweg kan met kinderen. Voor mensen die allergisch zijn voor honden is deze hond ideaal, omdat hij niet snel verhaart.

Geschiedenis

Begin jaren tachtig was de serie Boomer erg bekend onder het Nederlandse publiek. Deze serie ging over het hondje Boomer, die een bastaard was. De hond hielp overal door het land mensen. De serie was erg populair en daardoor werd de vraag naar deze soort honden groter.

Kruisingen

De volgende hondenrassen worden met elkaar gekruist en zijn bekend onder de naam Boomer:
  • Maltezer
  • Shih-tzu
  • Lhasa Apso
  • West Highland White Terriër
  • Yorkshire Terriër
  • Bolognezer
  • Bichon Frise
  • Leeuwhondje
  • Tibetaanse Terriër
  • Chihuahua
  • Teckel
  • Poedel
  • Dwergschnauzer
  • Havanezer
  • Coton de Tulear
  • Cairn Terriër

De Boomer heeft een schofthoogte van ongeveer 25-30 cm, weegt tussen de 4 en 8 kg en heeft door de vele mogelijkheden aan kruisingen verschillende kleuren vacht.

Voor- en nadelen van een kruising

Voor veel mensen maakt het niet uit of de hond die ze aanschaffen een rashond of een kruising is. Het hebben van een bastaardhond heeft zo zijn voordelen en zijn nadelen ten opzichte van een rashond.

Voordelen

  • Een bastaardhond leeft over het algemeen langer dan rashonden.
  • De kosten van aanschaf van een bastaardhond zijn lager dan van een rashond.
  • Bastaardhonden hebben minder vaak last van klachten door het doorfokken, zoals wel het geval is met rashonden.
  • Elke kruising ziet er weer anders uit, waardoor je een unieke hond hebt. Rashonden zien er over het algemeen hetzelfde uit.

Nadelen

  • Bij een rashond zijn de genetische aspecten bekend, bij een kruising is dit niet zo, waardoor karakter, fysieke gesteldheid en uiterlijk niet bekend zijn.
  • Een kruising is niet getest op erfelijke ziektes. Dit is vaak wel het geval bij een rashond.
  • Een kruising heeft geen stamboom, waardoor de hond niet mee kan doen met rashondenshows en -wedstrijden.

Karakter

De Boomer is een gezelschapshond. De hond is aanhankelijk en wordt daarom vaak schoothondje genoemd. Er zit veel leven in deze hondjes en ze zijn niet snel bang. De Boomer wordt getypeerd als leergierig, intelligent, volgzaam en spontaan. De Boomer is geen waakhond, maar als er bezoek komt blaft hij vaak wel. Dit komt voornamelijk voort uit enthousiasme. Als vanaf pup zijnde de Boomer consequent wordt opgevoed, is het een gemakkelijk opvoedbare hond die niet veeleisend is. De Boomer kan goed met kinderen overweg en is ideaal als gezinshond. De Boomer vindt het leuk om balspelletjes te spelen en hij heeft genoeg aan drie kleine wandelingen per dag.

Vacht

De vacht kan in vele kleuren voorkomen bij de Boomer. Dit ligt aan de kruising. De vacht is vaak langharig en heeft veel verzorging nodig. Het is raadzaam om de Boomer elke dag te kammen of borstelen. Hierdoor worden klitten verwijderd en zullen huidschilfers, stof en vuil verwijderd worden, waardoor de hond minder snel gaat ruiken. Ook kan het voorkomen dat de vacht krulvormig of kortharig is. Maar dit komt echter minder voor. Een voordeel is dat de Boomer weinig haren verliest en daardoor ideaal is voor mensen die allergisch zijn voor honden. Zij zullen weinig of geen last krijgen van allergische reacties.

Aanschaf Boomer pup

Boomer pups worden veel aangeboden via internet. Er zijn drie soorten aanbieders van deze Boomer pups. Particulieren die het leuk vinden om eens een nestje te hebben van hun eigen hond, fokkers die uit commercieel oogpunt deze honden kruizen en asiels die deze honden aangeboden krijgen. Bij de aanschaf van de pup moeten mensen opletten of ze niet met een broodfokker te maken hebben. Van een broodfokker is vaak sprake als deze fokker meerdere hondenrassen of hondenkruisingen aanbieden. Hierdoor krijgen de pups niet de aandacht die zij nodig hebben of ontbreekt zelfs de moeder in de eerste weken van het leven van de pups. Daarnaast wordt de moederhond vaker gedekt dan gezond is voor de moederhond, waardoor de pups afwijkingen kunnen krijgen bij het volgroeien in de baarmoeder. Let er bij de aanschaf van een pup dus goed op of de moeder aanwezig is en of zij er gezond uitziet. Daarnaast is het van belang dat de pups goed gesocialiseerd zijn en in een huiselijke omgeving opgegroeid zijn.
© 2014 - 2019 Lisanne2014, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Een pup kopen, waar moet ik op letten?Een pup kopen, waar moet ik op letten?Je wilt graag een pup kopen. Toch moet er over een aantal dingen worden nagedacht voor je een pup koopt. Een pup koop je…
Wat zijn broodfokkers?Wat zijn broodfokkers?Broodfokkers komen helaas nog steeds voor, sterker nog ze geven vaak aan erkend te zijn waardoor veel mensen ook denken…
De Boulab, een gezellige gezinshondDe Boulab, een gezellige gezinshondAls u op zoek bent naar de ideale gezinshond, kunt u nu stoppen met zoeken! De Boulab is de ideale gezinshond! Hij is tr…
Alles over de Labrador RetrieverDe Labrador Retriever, afgekort Labrador, is een hondenras dat afstamt van de St. Johns-hond. Deze hond werd door eskimo…
Golden retriever: kenmerken, verzorging en opvoedingGolden retriever: kenmerken, verzorging en opvoedingIn Europa, Amerika en Japan zijn deze honden zeer geliefd. Hij maakt deel uit van het Retrieverras, waar in totaal 6 hon…
Bronnen en referenties
  • http://boomer-willem.jimdo.com/over-de-boomer/geschiedenis-boomer/
  • http://www.hondenplaza.nl/rassen/boomer
  • http://www.hondjes.nl/de-boomer
  • http://boomer-willem.jimdo.com/over-de-boomer/de-boomer-kruisingen/
  • http://www.doggo.nl/artikelen/aanschaf-van-een-hond/kruising-puppies.php

Reageer op het artikel "De Boomer: een populair bastaard hondenras"

Reactie

Monica, 05-03-2017 00:37 #1
"hij heeft genoeg aan drie kleine wandelingen per dag".
Die van mij krijgt 's morgens een wandeling van een half uur, 's middags ca. 1 uur en 's avonds een kwartier.
Daarnaast gaat ze mee op wandeltochten van 10 tot 15 km in het weekend. Dit was rond de 20 km, maar aangezien ze nu bijna 11 is vind ik dat iets te veel. Als ze thuiskomt na een tocht drinkt ze even wat water en komt aan met haar flostouw of bal om nog even te spelenů Zij zou dus echt niet genoeg hebben aan 3 kleine wandelingen per dag! Dat zal per boomer verschillen misschien. ( de kruising is hier Shih Tzu x Maltezer)

Infoteur: Lisanne2014
Laatste update: 31-01-2015
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 1
Schrijf mee!