InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > De Boulab, een gezellige gezinshond

De Boulab, een gezellige gezinshond

De Boulab, een gezellige gezinshond Als u op zoek bent naar de ideale gezinshond, kunt u nu stoppen met zoeken! De Boulab is de ideale gezinshond! Hij is trouw, kindvriendelijk en heeft een goed karakter. Ze zijn rustig maar houden ook van een heerlijk potje spelen!

De geschiedenis

Een Boulab is een kruising tussen een Berner Senner en een Labrador. Het Bou van Boulab komt uit de franse samenstelling van Bouvier Bernois en Labrador. Dit ras wordt ook wel een Labernese (Bernese Mountain Dog) genoemd. De Boulab is ontwikkeled door Eric St-Pierre van de MIRA in Monteregie (Canada). Zijn doel was om een perfecte geleidehond voor blinden en gehandicapten te ontwikkelen. In 1991 zijn ze begonnen met het ontwikkelen van dit ras wat in 2000 tot goede reslutaten leidde.

Karakter eigenschappen

Het doel van de kruising is om de leergierigheid van een labrador te kruisen met het karakter van een Berner Sennen hond. De Boulab is een vriendelijk, gehoorzaam, toegewijd, kalm en intelligent ras. Groter en zwaarder dan de Labrador, en soepeler en beweeglijker dan de Berner Sennen. De Boulab heeft het beste van 2 rassen!

Ook als gezinshond is hij dus heel geschikt. Tegenover kinderen is hij heel geduldig en lief. Naast dat het honden zijn met een goed karakter zijn ze ook waakzaam. Ze laten het weten als iemand niet welkom is door te blaffen.

Levensverwachting

10 tot 13 jaar

Uiterlijke kenmerken

Het is een hond die krachtig, sterk en gezond voorkomt. De dikke vacht is weersbestendig. De Boulabs verschillen individueel nog erg veel van elkaar kwa uiterlijk. De meeste Boulabs zijn zwart met wit, maar er zijn ook Boulabs met verschillende kleuren blonde en bruine vacht.. Ook de lengte van de vacht verschild per hond. De gemiddelde schofthoogte is ± 64 cm.

De gekruiste rassen

De Boulab is een kruising van een teefje labrador met een reutje berner senner. Hieronder leest u meer over deze twee rassen.

De Berner Sennen

Karakter
De Berner Sennenhond is een relaxte, rustige familie metgezel. Hij is gevoelig, loyaal en extreem toegewijd. Hij is lief met kinderen en vaak gereserveerd tegenover vreemden. Over het algemeen kan hij goed opschieten met andere huisdieren.

Verzorging
Deze hond geniet van het buitenleven, vooral bij koud weer. Hij moet dagelijks, maar matige lichaamsbeweging, ofwel een stevige wandeling. Hij is zo in harmonie met zijn menselijke familie dat hij niet kan worden gedegradeerd tot leven alleen in de tuin. Binnen, heeft hij genoeg ruimte nodig om zijn poten te strekken. Zijn vacht moet een of twee keer per week geborsteld worden. Tijdens ruiperiodes nog vaker. De Berner Sennen zijn levensduur wordt door een Zwitserese beschreven met de uitdrukking: "Drie jaar een jonge hond, drie jaar een goede hond en drie jaar een oude hond. Al het andere is een geschenk van God..."

Labrador

Karakter
De Labrador is een hond die veel lichaamsbeweging nodig heeft. Ook is dit een zeer speelse hond.
Karaktereigenschappen van een Labrador zijn:
  • Wil graag zijn baasje behagen
  • Vriendelijk karakter
  • Kindvriendelijk
  • Intelligent
  • Levendig

Verzorging
De Labador moet veel buiten kunnen zijn om zich lekker uit te kunnen leven om zijn energie kwijt te kunnen. Menselijk contact is ook erg belangrijk voor een Labrador. Zijn vacht hoeft niet heel vaak geborsteld te worden omdat het een kortharig ras is. Het is belangrijk om op te letten hoeveel deze hond eet omdat ze snel de neiging tot dik worden hebben.
© 2011 - 2019 Desperadoz, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De Berner SennenhondDe Berner SennenhondDe Berner Sennenhond is van oorsprong een Zwitserse hond. Deze grote, langharige, hond is zeer geschikt als gezinshond,…
Alles over de Berner SennenhondDe Berner Sennenhond is oorspronkelijk een boerenhond die werk verrichte op de boerderij. Bijvoorbeeld het bewaken van h…
De Berner sennenhond, berghond en maatjeDe Berner sennenhond, berghond en maatjeDe Berner sennenhond komt oorspronkelijk uit Zwitserland. Het is een grote, krachtig gebouwde berghond. Het is een erg a…
Alles over de Labrador RetrieverDe Labrador Retriever, afgekort Labrador, is een hondenras dat afstamt van de St. Johns-hond. Deze hond werd door eskimo…
Hond en kinderen: Welke rassen zijn kindvriendelijk?Hond en kinderen: Welke rassen zijn kindvriendelijk?Praktisch iedereen die als kind een hond had, heeft hier mooie herinneringen aan overgehouden. Geen wonder, want een hon…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De Boulab, een gezellige gezinshond"

Reacties

Yvonne Sloof, 26-12-2013 16:28 #3
Hoi. ik heb een boulab. een heerlijke hond, hij is zwart met w ik.ik heb hem nu 3 en een half jaar en hij is nu 7jaar.regelmatig krijg ik te horen wat een mooie hond ik heb, en vooral vragen ze wat voor ras het is.hij lijk op een bordecollie alleen een stuk groter! zijn naam is bobby en de liefste hond die je maar kan wensen

Yvon Weermeijer, 24-12-2013 16:46 #2
Vandaag hebben wij een Boulab gekocht! Deze prachtige zwarte parel gaat ons blij maken! Wij hebben altijd Labradors gehad, zijn helaas overleden. Na lang zoeken naar een mooie lieve Lab, zijn wij uiteindelijk bij deze uitgekomen.

Hopelijk blijft hij lang bij ons.

Vriendelijke groet, Yvon Weermeijer

Happy Dog, 30-11-2012 15:34 #1
Ik zie die honden steeds vaker in Den Haag e.o lopen, zelfs bij de Wassenaarse Slag zie ik ze wel eens zwemmen. En na afloop zit die hond dan met een frietje bij zijn strandhuisje zijn net echte mensen die Boulaps.

Infoteur: Desperadoz
Gepubliceerd: 17-06-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 3
Schrijf mee!