InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Aandoeningen hond: overgewicht

Aandoeningen hond: overgewicht

Aandoeningen hond: overgewicht Niet alleen mensen hebben last van overgewicht, tegenwoordig zijn er ook steeds meer honden die last hebben obesitas. Ongeveer 45 procent van de honden in Nederland hebben overgewicht. De hond krijgt meer energie tot zich dan hij kan verbranden, waardoor hij aankomt. Bepaalde rassen hebben er meer aanleg voor, evenals oudere honden en gecastreerde honden. Honden met overgewicht lopen bepaalde gezondheidsrisico’s, zo hebben ze het sneller warm, kunnen suikerziekte krijgen en hart- en ademhalingsproblemen.

Obesitas

Wanneer er meer energie in de voeding zit dan er wordt verbrand, zal het overschot worden omgezet in lichaamsvet. Bij een hond wordt er van overgewicht gesproken wanneer het lichaamsgewicht tot 15% boven het ideale gewicht ligt. Wanneer het gewicht hoger is dan 15% van het ideaalgewicht, wordt er van obesitas of vechtzucht gesproken. Bij ongeveer 45 procent van de honden in Nederland is er sprake van overgewicht. Net zoals bij mensen, is het bij honden ook een steeds groter wordend probleem. Honden die gecastreerd of gesteriliseerd zijn, honden op leeftijd en bepaalde rassen die een erfelijke aanleg hebben zoals retrievers en Jack Russels lopen meer risico om overgewicht te krijgen.

Risico’s overgewicht

Een hond met overgewicht heeft een lagere levensverwachting, hij is vaak minder gezond, minder actief en voelt zich minder fit. Als een pup overgewicht heeft, heeft hij meer kans om op latere leeftijd obesitas te ontwikkelen. Een pup die te veel eet, zal sneller groeien dan goed voor hem is en dat kan leiden tot bot- en gewrichtsproblemen. De hond met overgewicht heeft meer risico om de volgende gezondheidsproblemen te krijgen:
  • Gewrichtsproblemen
  • Suikerziekte
  • Sneller last van warmte
  • Hart- en ademhalingsproblemen
  • Slechte conditie huid en vacht
  • Leveraandoeningen
  • Grotere risico’s in geval van narcose tijdens een operatie
  • Verminderde weerstand tegen infecties

Kenmerken

Een hond met overgewicht is meestal forser. Soms is het duidelijk zichtbaar en voel je een vetlaag op de ribben, ruggengraat en staartbasis. Wanneer de ribben moeilijk te voelen zijn met een vlakke hand, is de hond te dik. De hond is sneller buiten adem tijdens inspanning en zal moeilijker aan te sporen zijn om te bewegen. Meestal ontstaat overgewicht geleidelijk, waardoor het je niet opvalt omdat je de hond elke dag ziet. Houd het gewicht van je hond in de gaten en weeg hem af en toe. Mocht het zelf niet lukken, weeg hem dan als je bij de dierenarts komt.

Oorzaken overgewicht

Meestal ontstaat overgewicht doordat de hond meer te eten krijgt dan hij verbrandt. Elk dier heeft calorieën (energie) nodig om alle lichaamsfuncties in stand te houden. Deze energie wordt uit de voeding gehaald door koolhydraten, vetten en eiwitten die het bevat. De voeding en verbranding moeten met elkaar in balans zijn, zodat de hond een goed gewicht op peil houdt. Veel mensen zijn geneigd om hun hond extraatjes te geven, zoals tafelresten of tussendoortjes. Andere oorzaken van overgewicht kunnen zijn:
  • Castratie of sterilisatie waardoor hormoonhuishouding verandert
  • Schildklier- en hormoonproblemen
  • Medicijngebruik
  • Extra voer geven als de hond alleen is
  • Toegeven als hond bedelt
  • Te weinig lichaamsbeweging

Hond laten afvallen

Als je niet weet hoeveel je hond moet afvallen, overleg het dan met een dierenarts. Laat je hond meer bewegen, maar doe dit geleidelijk zodat hij de kans krijgt om conditie op te bouwen. Zorg voor betere voedingsgewoonten en laat tussendoortjes achterwege. Mocht je hond bedelen, geef hem dan een aai als beloning, maar geen eten. Geef je hond meerdere kleinere maaltijden per dag in plaats van één grote maaltijd, zodat zijn bloedsuikergehalte stabieler is. Geef je hond geen speciaal dieetvoer, maar normaal voer omdat dit meestal meer vezels en energie bevat. Ga eerst wandelen en geef hem daarna pas te eten.

Tijdens het afvallen

Als je hond aan het afvallen is, wordt er lichaamsvet afgebroken dat wordt omgezet in energie. Het lichaamsvet bevat veel lichaamsvreemde stoffen die niet altijd af te breken zijn. Door het afvallen komen deze gifstoffen vrij en kunnen er ontgiftingsverschijnselen ontstaan. Dit kan zich uiten in een sterke verharing, dunnere ontlasting, pukkels in de liezen en likken aan de poten. Dit is een natuurlijk proces en wanneer je het goede leefpatroon een tijdje volhoudt, zullen deze verschijnselen vanzelf stoppen.

Soorten honger

Er zijn twee soorten honger, namelijk “energie” honger en “technische” honger. Bij een gebrek aan direct beschikbare energie, moet dit worden aangevuld door voeding. Het suikerspiegelgehalte is laag en er moet worden gegeten of energie uit lichaamsvet gehaald worden om de energie weer op peil te krijgen. Bij technische honger is de maag leeg, maar er is geen gebrek aan direct beschikbare energie. Er is een hongergevoel omdat de maag leeg is en om eten vraagt. Pas daarom op met dieetvoer dat extra vezels bevat, dit geeft meer maagvulling en daardoor ontstaat er steeds meer technische honger.

Geestelijke honger

Een hond stamt af van wolven en heeft nog steeds het basisgedrag zoals de wolf heeft. Wolven gaan na het eten van een maaltijd ergens op kauwen. Dat kan een stok, botten of een stuk huid zijn. Hierdoor maakt de wolf stoffen aan in de hersenen waardoor hij rustig wordt, endorfinen genaamd. Door te kauwen zal een hond daarom zijn geestelijke honger net na het eten stillen.

Op gewicht blijven

Als je hond het streefgewicht heeft gehaald, is het belangrijk om te zorgen dat je hond dit vasthoudt. Probeer een jojo-effect te voorkomen en blijf op zijn voeding letten. Als je hond eraan gewend is om geen tussendoortjes meer te krijgen, leer hem dat dan niet meer aan. Een gezond gewicht is beter voor de gezondheid van je hond en zal hij een betere levensverwachting hebben.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Probleemgedrag bij Honden: trekken aan de lijnIn ieder bos en aan ieder strand is het te zien: baasjes die voort worden getrokken door hun hond. Heeft u een klein hon…
Gebrek aan eetlust bij een hondHonden die te dik zijn eten vaak te graag, echter een hond die maar iedere keer kleine beetjes eet en zonder veel enthou…
Alles over de Bull TerrierDe bull terrier is een hond die kracht uitstraalt. Met de bijzondere vorm van zijn hoofd is hij moeilijk voor iets ander…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Tomasz Mikolajczyk, Pixabay
  • www.dierenklinieken.net/dieren/honden-overgewicht.aspx
  • www.farmfood.nl/hondenvoeding/hondenvoer/holistische-aanpak/overgewicht

Reageer op het artikel "Aandoeningen hond: overgewicht"

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 21-09-2016
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!