InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > We begrijpen onze katten niet en frustreren ze

We begrijpen onze katten niet en frustreren ze

We begrijpen onze katten niet en frustreren ze Eigenaren van katten doen het verkeerd, meestal begrijpen ze hun katachtigen niet, ze weten niet wat ze willen, laat staan wat ze denken. De dierenarts Tony Buffington, “cat guru” vertelde aan het tijdschrift "Wired", dat er wel degelijk de mogelijkheid bestaat van een vriendelijke co-existentie tussen eigenaren en hun huisdieren, zodat beide tevreden zijn en niemand zich gefrustreerd voelt door niet begrepen te worden.

Mensen en katten begrijpen elkaar niet altijd even goed

De fout bij veel mensen is dat zij gewend zijn aan een bepaald sociaal gedrag en ook een zekere perceptie hebben over honden, andere heel vriendelijke wezens die gemakkelijker het gedrag van hun baasjes weten aan te vullen.
Hoewel het waar is dat katten mensen meestal negeren, komt dit vooral voort uit het feit dat ze niet weten hoe ze een connectie met hun baasjes moeten maken. Volgens Dr. Buffington, zijn katten geëvolueerd als solitaire jagers en hebben weinig inzicht om sociale signalen te lezen, waardoor ze heel vaak scheldpartijen of schreeuwen als nutteloos ervaren omdat ze niet het cognitieve vermogen hebben om te begrijpen waarom ze uitgescholden worden.

Katten ervaren mensen vaak als grote agressieve primaten

Buffington, expert in het gedrag van katachtigen legt uit dat een reprimande voor katten een chaotische aanval is en dat mensen grote agressieve primaten zijn. Katten voelen zich aangevallen zonder enige reden, met als gevolg dat eigenaren object van angst worden. Als de katten zich natuurlijk gedragen en ze door hun baasjes onderbroken of uitgescholden worden, is het wanneer katten gefrustreerd en gestrest raken. Katten worden ziek als ze hun normaal gedrag niet mogen uiten, legt de dierenarts uit.

Een manier om te onderdrukken dat het beestje voorwerpen blijft bekrassen, is om de meubels tijdelijk af te dekken met een beschermfolie en een speciale schrapper aan de kat te tonen. Als de kat merkt dat het schrappen van de stoel of de meubels niet zo leuk is als het spelen op een plek waar het zijn activiteiten op de beste manier kan ontplooien, dan moet de eigenaar de kat belonen en of en teken van genegenheid geven.

Katachtige zijn gevoelige diertjes

Katten hebben beter ontwikkelde zintuigen dan mensen, waardoor het geluid van een koelkast of een ander apparaat dat geluiden maakt, voor hen iets is, als het luisteren naar een groot monster dat luidruchtig gromt. Hierdoor zoeken katten rustige en vredige plekjes op waar ze kunnen eten of poepen zonder het gevoel te hebben dat ze bedreigd of gestrest kunnen raken. Op dezelfde manier, klimmen ze graag en kijken vanuit plaatsen waar ze zich vredig voelen zoals een boekenkast of een kattentoren. Soms willen ze niet voortdurend geaaid worden op alle delen van hun lichaam, maar als een kat zich wrijft tegen de eigenaar, dan is dat hun manier om te zeggen dat ze geaaid willen worden. Laat de kat het initiatief nemen en het beste daarbij is om het gebied rond zijn maag niet te aaien, want het is het meest kwetsbare deel van het hele lichaam. Mocht een kat zich draaien en het buikje tonen, betekent dit niet dat het daar aangeraakt wil worden:" het is een manier om te laten zien dat er vertrouwen is", aldus Dr. Buffington.

Katten maken zich ook zorgen over hun baasjes

Sommige katten hoeven niet samen te leven met mensen en andere dieren zoals mensen of honden dit doen. Het is een verkeerd beeld wat we hebben, maar in het wild, jagen katten alleen en delen de buit niet. Andere katten zijn al helemaal niet vriendelijk, als ze in de buurt zijn van andere katten daar deze concurrentie vertegenwoordigen. De katten maken zich degelijk zorg over hun eigenaren, en zijn zeker niet onverschillig, als vaak wordt waargenomen. Alles wat ze willen is leven in harmonie, eten, spelen en geaaid worden. Dus als ze in de steek gelaten worden gedurende een groot deel van de dag, adviseert de arts om ze naar de deur te roepen, ze vaarwel te strelen en bij terugkomst het ritueel te herhalen om te voorkomen dat ze gestrest raken door de scheiding.
© 2014 - 2019 Unpais, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "We begrijpen onze katten niet en frustreren ze"

Infoteur: Unpais
Gepubliceerd: 10-11-2014
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!