InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Kattenkrabpaal voor je kat

Kattenkrabpaal voor je kat

Een kattenkrabpaal is een houten paal bedekt met ruwe materiaal. Dit is handig voor katten eigenaren om in huis te hebben, omdat katten nu toch in hun natuurlijke krabbehoefte kunnen voorzien, zonder dat de meubels van het baasje worden vernielt.

Waarom een kattenkrabpaal?

Katten hebben van nature de drang om te krabben. Katten krabben, om kun klauwen scherp en schoon te houden en om hun territorium te markeren. Vanuit het oogpunt van de kat is het dan ook nodig om de kat gelegenheid te geven ergens aan te krabben. Maar je wilt natuurlijk niet dat de kat aan uw bankstel, tafel of stoelen krabt. Om te voorkomen dat de kat zich dit slechte gedrag aanleert, is het belangrijk een kattenkrabpaal in huis te zetten. De kat toch krabben, zonder dat uw meubels eronder te lijden hebben.

Katten krabpaal. / Bron: Prskavka, Wikimedia Commons (Publiek domein)Katten krabpaal. / Bron: Prskavka, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Soorten kattenkrabpalen

De meest voorkomende vorm kattenkrabpaal bestaat uit een houten paal bedekt met ruwe stof en heeft een brede basis, waardoor de krabpaal niet omvalt. De meeste katten hebben een voorkeur voor bekleding van de krabpaal met sisal of golfkarton.

Er zijn kattenkrabpalen in alle soorten en maten. Zo zijn er krabpalen die alleen uit een paal bestaan. Andere katten krabbenpalen hebben op verschillende niveaus horizontale platformen. Deze kattenkrabpalen zijn ideaal voor de katten om in te klimmen en lekker in de zon te liggen. Er zijn ook katten krabpalen met een soort huisje, waarin de katten zich terug kunnen trekken wanneer zij daar zin in hebben.

Er zijn ook speciale kitten krabpalen. Deze krabpalen zijn speciaal ontworpen voor jonge katten. De afmetingen van deze kittenkrabpalen zijn ook speciaal afgestemd op kitten.

Hoe zorg ik ervoor dat mijn kat alleen aan de krabpaal krabt?

Om ervoor te zorgen dat de kat ook alleen aan de kattenkrabpaal krabt, is het belangrijk dat je de kat hierop traint. Zorg dat je een beloning hebt, waar de kat voor wil werken. Dit kan voer zijn, maar een speciaal speeltje wat niet altijd op de vloer ligt kan ook goed werken.

Je kunt krabben aan de krabpaal stimuleren, door een geurtje op de paal te smeren. Beloon de kat als hij krabt aan de kattenkrabpaal. Hersenen reageren erg sterk op beloning. Het goede gedrag zal zich dus al snel herhalen, wanneer u de kat beloont voor het gewenste gedrag.

Waar kan ik een katten krabpaal kopen?

Katten krabpalen kunnen bij de meeste dierenwinkels worden aangeschaft. Ook online is er een giganisch aanbod aan kattenkrabpalen. Er zijn ook mensen die zelf een kattenkrabpaal bouwen. Als je dit doet, moet je je wel bewust zijn van de gevaren. De krabpaal moet stevig zijn en het gewicht van de kat makkelijk aankunnen zonder om te vallen.
© 2009 - 2018 Robert-jan, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De krabpaal: een noodzakelijk kattenmeubel voor de binnenkatDe krabpaal: een noodzakelijk kattenmeubel voor de binnenkatElke kat heeft de behoefte om te krabben, zodat zijn nageltjes niet te lang worden. Katten die buiten leven zullen hun k…
Nieuw kitten in huisNieuw kitten in huisAls je kattenliefhebber bent en je koopt op krijgt een of meerdere kittens dan moeten er wel wat ‘aanpassingen’ in huis…
Help, mijn kat krabt aan meubels, deuren en/of behang!Help, mijn kat krabt aan meubels, deuren en/of behang!Het is heel natuurlijk voor een kat om te krabben, maar baasjes vinden dat meestal niet wenselijk wanneer dit gebeurt aa…
Nieuwe kat, nieuw interieur … oei!Nieuwe kat, nieuw interieur … oei!Een nieuwe kat en een nieuwe bank of stoel … dat wil nog wel eens mis gaan, als de kat de nieuwe bank of stoel als een k…
Benodigdheden voor je nieuwe kittenEen kitten in huis halen is een spannende en blije gebeurtenis. Het is belangrijk dat je er goed voorbereid aan begint e…
Bronnen en referenties
  • Afbeelding bron 1: Prskavka, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "Kattenkrabpaal voor je kat"

Reactie

Lianne, 06-09-2011 23:21 #1
Wij hebben toen onze kat klein was een grote krabpaal voor haar gekocht. Ze was hier niet vanaf te krijgen, zo blij was ze ermee! Nu zijn we een jaar geleden verhuist en komt ze niet eens meer bij haar oude krabpaal in de buurt. Hij staat in hoek waar ze alles vandaan kan zien, maar we begrijpen dus niet waarom ze hem niet meer wil gebruiken? Ze springt er ook meteen vanaf als we haar erop zetten.

Infoteur: Robert-jan
Laatste update: 27-07-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 1
Schrijf mee!