InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Waarom spinnen katten?

Waarom spinnen katten?

Waarom spinnen katten? De meeste katten spinnen al van jongs af aan. De ene harder en vaker dan de andere. Ook bepaalde (grotere) katachtigen kunnen spinnen, zoals leeuwen, jachtluipaarden en poema’s. Het lijkt ons een teken dat de kat tevreden is en ergens van geniet doordat een kat vaak spint wanneer je haar aait. Echter zijn er soms ook andere redenen waarom katten spinnen. Zo komt het ook voor bij pijn en angst en om als communicatiemiddel. Waardoor het spingeluid precies wordt veroorzaakt, is nog niet helemaal duidelijk.

Oorzaken

Er zijn verschillende aanleidingen waarom katten het spinnende geluid maken. Omdat alle katten anders zijn, spinnen sommige katten bijna nooit en andere katten bijna de hele dag door. Een kitten van enkele dagen oud kan al spinnen. Omdat dan de oogjes vaak nog niet open zijn maakt het kitten gebruik van andere zintuigen. Wanneer het jonge poesje de moeder hoort spinnen, doet de kitten de moeder na.

Tevredenheid

De grootste reden dat katten spinnen is van tevredenheid en genot. Als de kat op een lekkere plaats ligt of wordt geaaid door haar baasje hoor je het ronkende geluid al snel. Ook begint een kat soms te spinnen wanneer hij merkt dat er eten aan komt.

Pijn en angst

Katten spinnen ook wanneer ze bang zijn, pijn leiden of zich bedreigd voelen. Bij de dierenarts komt het dan ook regelmatig voor dat een kat spint. Waardoor dit komt is niet duidelijk, maar er wordt aangenomen dat het een soort kalmerende werking op katten heeft. Net zoals wanneer mensen lachen wanneer ze zenuwachtig zijn. De spanning wordt dan iets vermindert.

Communicatie

Katten communiceren niet alleen met elkaar door te spinnen, maar ook met mensen. Ze spinnen soms wanneer je tegen ze praat of wanneer ze iets van je willen, zoals voer.

Zelfhelend

Spinnen heeft ook een helende functie bij katten. Spinnen komt door een hoge frequentie aan trillingen. Deze schijnen te helpen tegen kwaaltjes, en ook de botten van de katten zouden hierdoor verstevigen. Katten hebben dus een soort zelfhelend mechanisme dat ze tot op een bepaalde hoogte beschermt tegen sommige kwaaltjes en ziekten.

Geen bedreiging

Er zijn ook aanwijzingen dat katten spinnen om aan te geven dat ze geen bedreiging vormen. Dat je ze gerust kunt aanraken zonder dat ze je zullen aanvallen.

Verschil met andere katachtigen

Niet alleen huiskatten spinnen, maar ook grotere katachtigen zoals leeuwen, jachtluipaarden en poema’s. Ook cavia’s kunnen de spinnende geluiden voortbrengen. Een groot verschil is dat de gewone huiskat kan spinnen bij het in- en uitademen. Andere katachtigen kunnen dit alleen als ze uitademen. De frequentie van het gespin is bij grote katachtigen een stuk hoger dan de huiskat.

Geluidsproductie

Hoe precies het spinnende geluid bij katten wordt geproduceerd is niet duidelijk. Er zijn verschillende theorieën. Een kat kan een spin-geluid maken door het vibreren van het strottenhoofd. De luchttoevoer zou dan enkele keren per seconde afgesneden worden, door signalen die de hersenen naar het strottenhoofd sturen. Een andere theorie is dat de kat een grote ader kan laten trillen door de spieren rond het middenrif samen te trekken.

Helend voor mensen

In verpleeg- en verzorgingstehuizen worden vaak dieren ingezet om de oudere mensen te vermaken. Dit is niet voor niks. Het spinnende geluid van katten werkt ook vaak op mensen ontspannend. Onderzoeken tonen zelfs aan dat het spinnende geluid bij mensen kan zorgen voor minder stress en een lagere bloeddruk. Uit een onderzoek blijkt dat katten eigenaren 40% minder kans maken op hartaanvallen dan mensen zonder katten.
© 2015 - 2019 Rosasb, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Kattengedrag: spinnenKattengedrag: spinnenWanneer je een kat aait gaat hij soms spinnen. Velen zien dit als hét teken dat de kat blij is. Dit hoeft echter niet zo…
Leuke kattenweetjesLeuke kattenweetjesVan oudsher worden katten in verband gebracht met heksen, magie en de nacht. Het feit dat katten van grote hoogte kunnen…
Antwoorden op vragen over dierenAntwoorden op vragen over dierenAls het gaat om dieren dan hebben we toch vaak nog wel vraagtekens bij bepaalde zaken. Wat is nu de functie van het spin…
Kattentherapie: spinnen als oplossing voor stressKattentherapie: spinnen als oplossing voor stressKen je het gevoel dat je het te druk hebt en snakt naar een momentje voor jezelf? Je zou een heerlijk warm bad of een ma…
Kattenkrabpaal voor je katEen kattenkrabpaal is een houten paal bedekt met ruwe materiaal. Dit is handig voor katten eigenaren om in huis te hebbe…
Bronnen en referenties
  • http://www.piepvandaag.nl/waarom-spinnen-katten/
  • http://www.kattenplaza.nl/de_spinnende_kat

Reageer op het artikel "Waarom spinnen katten?"

Infoteur: Rosasb
Laatste update: 21-09-2016
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!