Hoe kan ik een kat meer laten drinken

Katten drinken over het algemeen minder dan de meeste andere huisdieren. Toch hebben ze water nodig om gezond te blijven en om bepaalde ziektes (zoals nierfalen en blaasontstekingen) onder controle te krijgen. Hier volgen enkele tips om je kat aan te sporen meer water te drinken.

Verschillende drinkbakjes

Hoe meer drinkbakjes over je huis verspreid zijn, hoe meer je kat zal drinken. Zet de bakjes af en toe op ongewone plaatsen; katten besteden immers meer aandacht aan voorwerpen die zich op vreemde locaties bevinden. Zo gaan katten bijvoorbeeld gemakkelijker uit een bad of uit het glas water van hun baasje drinken.

Waterfontein

Katten houden van water waar beweging in zit. Ze zijn dan ook dol op waterfonteinen en de meesten zullen uit zichzelf meer gaan drinken. Het is één van de beste investeringen die je kan doen als je kat een gevoelige blaas of gevoelige nieren heeft (bijvoorbeeld als gevolg van een verhoogde schildklierwerking).

Geef natte voeding in plaats van droogvoeding

Door de droogvoeding van je kat te vervangen door een natte soort voeding, krijgt je kat automatisch meer vocht binnen. Probeer wel de voorkeur te geven aan kwalitatieve merken (de meeste kattenvoeding uit de supermarkt is van lage kwaliteit) of maak zelf een rauwe maaltijd voor je kat.

Leng het kattenvoer aan met water

Het is bijzonder aangeraden nat kattenvoer met extra water aan te lengen. Overdrijf hier echter niet mee, want voer dat te waterig is, valt bij de meeste katten niet in goede aarde. Een te grote hoeveelheid water kan bij gevoelige katten trouwens voor verteringsproblemen zorgen.

Variëer de drinkbakjes

Een nieuw drinkbakje kan worden doen voor het drinkgedrag van je kat. Variëer niet alleen de vorm van het drinkbakje (hoog, laag, klein, groot), maar ook het materiaal waaruit het is gemaakt (glas, staal, etc).

Water met een smaakje

Is je kat een moeilijke drinker? Dan kan je overwegen om het water in zijn drinkbakje een smaakje te geven. Dit kan je doen door bijvoorbeeld een beetje vocht uit een blik tonijn onder zijn drinkwater te mengen. Wat ook een goed idee is, is het opvangen van regenwater en hem dat te drinken geven. De meeste katten zijn dol op regenwater.

Lopend water

Katten zijn dol op lopend water en drinken graag water uit de kraan. Gun hem dus af en toe dit pleziertje. De nieren en blaas van je kat zullen er wel bij varen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Hoe kan ik een kat meer laten drinken"

Reactie

Fenny Bovenga, 11-09-2017 08:50 #1
Bij mij werkt ipv kraanwater Spa Blauw goed. Ook andere merken geprobeerd maar deze vindt ze lekker. In een stenen bakje. Kraanwater dronk ze niet. Geen blaasgruis meer!

Infoteur: Avalon
Gepubliceerd: 03-03-2012
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 1
Schrijf mee!