InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Voorkom hondenbeten bij kinderen

Voorkom hondenbeten bij kinderen

Voorkom hondenbeten bij kinderen Jaarlijks worden er in Nederland 150.000 bijtincidenten door honden gemeld en bezoeken zo’n 6600 mensen de Spoedeisende Hulpafdeling van een ziekenhuis. Er zijn natuurlijk volwassenen die gebeten worden door honden, maar jonge kinderen zijn verreweg het vaakst het slachtoffer. En in tegenstelling tot wat veel mensen denken, worden ze het vaakst gebeten door hun bloedeigen huisdier.

Simpele voorzorgsmaatregelen kunnen veel ellende voorkomen

Vele volwassenen denken dat alleen bepaalde rassen of zwerfhonden hun kinderen zullen bijten, maar dit is absoluut niet waar! Het is zelfs zo dat van alle kinderen die wel eens een hondenbeet hebben opgelopen, deze beten in de meeste gevallen afkomstig waren van hun eigen huisdier! Natuurlijk worden volwassenen ook wel gebeten door honden, maar in de meeste gevallen zijn toch echt de kleine kinderen die het slachtoffer worden. De kans dat een kind gebeten wordt tijdens zijn jeugd is wel 50%! Het gebeurt bij hen meestal in het gezicht of de nek. Het ergste van alles is dat eenmaal honden het slachtoffertje voor de eerste keer gebeten hebben, ze het de tweede keer waarschijnlijk nog wat harder zullen doen, mocht het weer zover komen.

Het hoeft echter niet altijd zo te lopen. Door een paar simpele maar belangrijke voorzorgsmaatregelen te nemen, kun je niet alleen je eigen kinderen, maar ook alle andere kinderen en mensen die te maken krijgen met je hond, beschermen tegen zijn bijten. Je kunt ook juridische kwesties voorkomen als hij toch iemand mocht bijten.

Laat je jonge kinderen nooit alleen met je hond

In veel gevallen bijt een hond een kind, omdat het kind het te agressief aait, hem laat opschrikken of op een vergelijkbare manier irriteert. Alleen daarom al zou je je kinderen nooit alleen mogen laten met je hond zonder enige vorm van toezicht! Andere reden waarom honden kinderen vaak bijten, is omdat honden vaak niet beter weten. Als een hond bijvoorbeeld een huilend baby’tje of kindje ziet, ziet hij simpelweg een bewegend piepend ding waarmee gespeeld kan worden, zeker als hij het baby’tje of kindje nog goed moet leren kennen. Pas als kinderen 10-12 zijn en de hond goed kennen, is het misschien een optie je kind af en toe alleen te laten met de hond! Pas dan zijn kinderen volwassen genoeg om geen rare dingen te doen, maar er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen. Ook zal het liggen aan de hond. Is de hond wat agressiever van aard, of juist zachtaardig?

Houd je hond altijd aangelijnd

Dit geldt natuurlijk niet als je hond thuis is of in de eigen (omheinde) tuin. Alleen zodra je hond in contact komt met andere mensen, bijv. wanneer je naar de dierenarts gaat of een winkelgebied, moet hij altijd aan het lijntje! De hond kan nog zo goed getraind zijn, altijd kunnen mensen per ongeluk dingen doen waar de hond niet zo goed tegen blijkt te kunnen (zoals hem per ongeluk laten schrikken), waardoor hij toch gaat happen. Ook bestaat hier weer het gevaar dat hij spelende kinderen of baby's aanziet voor speeltjes waarmee hij kan doen wat hij wil.

Zorg dat je hond op tijd ingeënt wordt

Mocht je hond iemand bijten, dan zal de situatie er nóg slechter op worden als blijkt dat je hond niet goed ingeënt is. Dit is ook meestal het eerste wat slachtoffers willen weten, evenals de politie (mocht die erbij gehaald worden). Een hond moet elk jaar ingeënt worden tegen parvo en de ziekte van Weil, en elke twee jaar tegen hondenziekte, besmettelijke leverziekte en kennelhoest. In Nederland is de laatste jaren geen hond met hondsdolheid gezien, maar inenten hiertegen is zeker verstandig als de hond naar het buitenland gaat. Hondsdolheid is namelijk zeer besmettelijk voor mensen! Ook is het advies vier keer per jaar te ontwormen met een goed ontwormingsmiddel. Lintwormen, haakwormen, spoelwormen en ringwormen zijn bijvoorbeeld veelvoorkomend bij honden en kunnen allemaal overgebracht worden op mensen!

Train je hond

Honden weten niet automatisch hoe ze zich moeten gedragen rond mensen, in huis, of in sociale situaties buitenshuis en dit mag je ook nooit zomaar van ze verwachten! Ze moeten het simpelweg leren, net zoals kinderen. Tijdens het trainen moet de hond ook nooit geslagen worden. Hierdoor wordt de hond alleen bang voor mensen en kan zich daardoor zelfs agressief gaan gedragen ter verdediging. Honden leren veel beter door positieve stimulatie en beloning. Als je niet goed weet hoe je je hond moet trainen, neem hem dan mee naar gehoorzaamheidstraining. Van een getrainde hond is het veel minder waarschijnlijk dat hij zal gaan bijten, ook in onvoorspelbare riskante situaties.

Geef, als laatste tip, een hond ook voldoende kans om te spelen en te rennen. Dan is hij zeker kalm wanneer hij dat moet zijn!
© 2014 - 2019 Kraio, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • https://www.avma.org/public/PetCare/Pages/Disease-Risks-for-People.aspx
  • http://www.ucdenver.edu/about/newsroom/newsreleases/Pages/DogBiteConcern.aspx

Reageer op het artikel "Voorkom hondenbeten bij kinderen"

Infoteur: Kraio
Laatste update: 27-12-2014
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!