InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > De Puggle – een kleine, stoere gezinshond

De Puggle – een kleine, stoere gezinshond

De Puggle – een kleine, stoere gezinshond De Puggle is een levendige, intelligente, kleine en aanhankelijke hond met een stoere uitstraling. Het is een kruising tussen een mops en een beagle. Puggles zijn bruine, gevlekte of zwarte kortharige honden. Ze zijn lief voor kinderen en sociaal ten opzichte van andere honden en huisdieren. Over het algemeen houden deze honden niet van een wandeling in de regen en op een koude dag blijven ze graag bij de warme kachel. Puggles houden van aandacht en ze spelen graag. Het zijn echte gezinshonden.

De Puggle is geen officieel ras

De Puggle is een kruising tussen een mopshond en een Beagle en wordt niet erkend als ras. De rimpels op de kop zijn afkomstig van de mopshond. Maar deze zijn minder diep en hebben geen bijzondere verzorging nodig.

De uiterlijke kenmerken van een Puggle

  • Kortharig
  • Verschillende kleuren, zwart, bruin, gevlekt
  • Verharen gemiddeld
  • Gewicht ligt tussen de 5-13 kilo
  • Wordt ongeveer 30 cm groot. Het reutje is vaak wat groter en gespierder dan het teefje
  • Gezinshond
  • Goed reukvermogen
  • Een goed gevormde puggle heeft het wat langere lichaam en de langere snuit van een Beagle en de gekrulde staart, rimpels en grote, ronde ogen van de mopshond.

Het karakter

De Puggle is een levendige, enthousiaste en intelligente hond die graag een wandeling maakt, buiten speelt en ook van mentale uitdaging houdt. Het is geen probleem als hij een dag wat minder beweging krijgt. Deze hond is graag onder de mensen en houdt van aandacht. Laat hem niet te lang alleen want dan kwijnt hij weg en kan probleemgedrag gaan vertonen. Een Puggle is lief voor kinderen, begroet vreemden enthousiast en is sociaal ten opzichte van andere honden en huisdieren. Over het algemeen blaft de Puggle niet veel. Bij vreemde geluiden en bij de komst van bezoekers laat hij zich wel horen.

De benadering van een Puggle

Een Puggle kan koppig zijn en moet met veel geduld, een positieve benadering en een consequente aanpak in de juiste richting worden gestuurd. De hond reageert niet op een hardhandige aanpak, hij reageert al op de toon van je stem. Het zindelijk maken kan voor problemen zorgen. Het is belangrijk om hem de eerste tijd elk uur even uit te laten. Het is niet nodig om dan te gaan wandelen, de hond hoeft alleen zijn behoefte te doen. Geef hem daar ook voldoende tijd voor en beloon hem als hij iets heeft gedaan.

De verzorging

De korte vacht van de Puggle heeft weinig verzorging nodig. Af en toe borstelen is voldoende. De rimpels in de vacht en de oren moeten wel goed schoon worden gehouden. In deze rimpels ontstaan gemakkelijk huidinfecties. Doordat de ogen wat uit zijn kopje steken zijn ze gevoelig voor uitdrogen en ooginfecties.

Honden met een korte snuit

Honden met een korte snuit hebben vaker last van ademhalingsproblemen. Alles wat in een snuit met een normale lengte zit is bij honden met een korte snuit dichter op elkaar gepropt. Ze moeten meer moeite doen om adem te halen en krijgen minder lucht en zuurstof binnen. Vaak snurken deze honden tijdens hun ademhaling en dit kan duiden op benauwdheid.

Hoe kun je benauwdheidsklachten voorkomen of beperken?

Het is bij deze honden van belang om overgewicht te voorkomen omdat de klachten hierdoor verergeren. Ook bij stress en op warme en vochtige dagen verergeren de benauwdheidsklachten. Laat de hond dan met rust en zorg voor een koel plekje.
Gerelateerde artikelen
Alles over de BeagleDe Beagle is een erg oud ras dat afkomstig is uit Engeland. De naam Beagle is afkomstig van het Keltische woord ''beag''…
Designer Dogs – trendy honden van veel beroemdheden (celebs)Designer Dogs – trendy honden van veel beroemdheden (celebs)Als je een beroemdheid bent, wil je blijkbaar ook geen “gewone” hond. In met name Amerika hebben heel wat celebrities ee…
De Boulab, een gezellige gezinshondDe Boulab, een gezellige gezinshondAls u op zoek bent naar de ideale gezinshond, kunt u nu stoppen met zoeken! De Boulab is de ideale gezinshond! Hij is tr…
De beagle: het rasDe beagle: het rasDe Beagle is een hondensoort. Het is een jachthond, en werd vroeger (in Groot-Brittannië) gebruikt voor de jacht op koni…
De beagle: aanschafDe beagle: aanschafDe beagle is een geweldige hond. Hij is vrolijk, lief en eigenwijs. Bij de aanschaf van een beagle pup zijn er een aanta…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Xersti, Flickr (CC BY-2.0)
  • Dierenarts
  • www.startpunthonden.nl
  • www.hondenrassen.nl

Reageer op het artikel "De Puggle – een kleine, stoere gezinshond"

Infoteur: Liza
Laatste update: 08-10-2018
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!