InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > De beagle: het ras

De beagle: het ras

De beagle: het ras De Beagle is een hondensoort. Het is een jachthond, en werd vroeger (in Groot-Brittannië) gebruikt voor de jacht op konijnen en hazen. Wat zijn de kenmerken van een beagle?

De oorsprong van de beagle

De Beagle vindt zijn oorsprong in Engeland. Daar werd hij vooral gebruikt voor de jacht op hazen en konijnen. De hond ving het dier en beet het dood. De Beagle gebruikt vooral zijn neus om een spoor te bepalen, en niet zijn ogen. De naam "Beagle" is afkomstig van "beag", "beigh" of "beg". Deze woorden betekenen "klein" in het Keltisch.

Rasinformatie

De hond is stevig gebouwd, en weegt ongeveer 15 kilo. De schofthoogte varieert van 33cm tot 41cm. Het is een zogenaamde tricolor hond. Dit houdt in dat de vacht uit drie kleuren bestaat: zwart, wit en lichtbruin. Bijna alle Beagles hebben de drie kleuren. De beagle wordt al vroeg grijs, de vacht bestaat dan ook uit een grijze kleur. De beagle is een gladharige hond, de haren zijn glad, dicht en niet kort. Een Beagle kan snel dik worden, omdat de beagle graag eet. Hij zal iedere kans op eten pakken. Het heeft te maken met het overlevingsinstinct.

Rasstandaard

De informatie over de rasstandaard van de Beagle komt van de website van de Beagle Club Nederland. De kenmerken van een beagle volgens de rasstandaard (Federation Cynologique Internationale) zijn als volgt:
  • Een vrolijke hond waarvan de wezenlijke functie jagen is (hazen).
  • Het is een drieste, erg actieve hond met veel uithoudingsvermogen.
  • De hond is zeer vastberaden.
  • Hij is erg waakzaam, intelligent en heeft een temperament.
  • Het algehele beeld van een Beagle is: het is een forse, compacte hond.
  • Het temperament van een Beagle is lief, zonder angst of agressie.
  • Het hoofd dient er als volgt uit te zien: redelijk lang en krachtig, maar niet grof.
  • De ogen moeten ook aan bepaalde kenmerken voldoen. De ogen moeten donkerbruin of hazelnootkleurig zijn, redelijk groot met een zachte en aantrekkelijke uitdrukking.
  • De oren zijn lang met afgeronde punten.
  • Ook de mond van een Beagle heeft bepaalde kenmerken. De kaken moeten sterk zijn, met een perfect schaargebit.
Er zijn nog veel meer kenmerken van de rasstandaard van de beagle. Wilt u meer weten over deze rasstandaard? De website van de Beagle Club Nederland bevat de gehele rasstandaard.

Het karakter

De Beagle is een enthousiaste hond, en erg vriendelijk. Beagles houden ervan om onder de mensen te zijn, het zijn echte gezelschapshonden. Beagles zijn snel gewonnen bij vreemdelingen. Beagles hebben een typisch geblaf, wat soms wat afschrikkend werkt. Het zijn geen goede waakhonden, maar het geblaf kan mensen soms angst aanjagen. Beagles zijn goed met kinderen, ze zijn echte kindervrienden. Daarom worden ze ook in veel gezinnen gehouden. Beagles zijn erg gehecht aan hun baasjes en kunnen daarom ook verlatingsangst hebben. Beagles staan erom bekend dat ze zeer eigenwijs zijn. Ze zijn slim en doelgericht. Dit maakt het opvoeden vaak lastig, maar wel erg leuk. Beagles kunnen goed luisteren, maar zijn ook erg snel afgeleid. Het is een zeer zelfstandige hond.

Een leuk filmpje over de Beagle (copyright Animal Planet TV).

Lees verder

© 2009 - 2019 Anny87, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Lusi, Rgbstock
  • Wikipedia
  • Nederlandse Beagle Club

Reageer op het artikel "De beagle: het ras"

Reactie

Homer, 07-10-2009 09:50 #1
Beagles zijn leuk

Infoteur: Anny87
Gepubliceerd: 30-09-2009
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Special: Beagle-hond
Reacties: 1
Schrijf mee!