InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Haarbal bij de kat: wat doe je eraan?

Haarbal bij de kat: wat doe je eraan?

Haarbal bij de kat: wat doe je eraan? Iedere kat krijgt zo nu en dan eens te maken met een haarbal. Dit is zeker niet vreemd, want het produceren van een haarbal is eigenlijk een normaal proces bij de kat. Toch kan de aanwezigheid van haarballen in huis erg storend zijn voor de eigenaar, vooral wanneer je deze moet opruimen. Gelukkig zijn er heel wat handelingen die je zelf kunt doen om haarballen te vermijden, zonder je kat schade toe te brengen.

Wat zijn haarballen bij de kat nu precies?

Bron: David Corby, Wikimedia Commons (CC BY-2.5)Bron: David Corby, Wikimedia Commons (CC BY-2.5)
Vele eigenaren vinden haarballen bij de kat alarmerend. Toch hoef je jezelf niet echt zorgen te maken, want een haarbal is eigenlijk een vrij natuurlijk proces. Ongeveer één maal per maand zal je kat een haarbal naar boven brengen, maar ook dit is afhankelijk van kat tot kat. Sommige katten gaan ingeslikte haren via de ontlasting naar buiten brengen, terwijl andere katten ze dan weer naar buiten brengen via een haarbal.

Haarballen ontstaan door vachtverzorging die door de kat zelf worden uitgevoerd. Tijdens het schoonmaken van de vacht gaat de kat zichzelf gaan likken, en bijgevolg losgekomen haren gaan inslikken. Deze haren komen in de maag terecht en gaan na verloop van tijd een haarbal vormen. Natuurlijk moeten deze haren uit de maag worden verwijderd, en dit doet de kat door het uitbraken van deze haarbal.

Is een haarbal schadelijk voor mijn kat?

In principe is een maandelijkse haarbal niet schadelijk voor de kat. Dit verandert echter wanneer de kat heel wat haarballen per maand gaat produceren. Wanneer de kat vrij frequent last heeft van haarballen kan dit de maagwand gaan irriteren, met spijsverteringsproblemen als gevolg.

Bij zeer zeldzame gevallen kan het ook gebeuren dat haarballen in het spijsverteringsstelsel hard worden, en dus niet kunnen worden uitgebraakt. Wanneer dit het geval is moeten deze meestal operatief worden verwijderd. Symptomen van een vastzittende haarbal zijn meestal gewichtsverlies, minder eten en frequent braken.

Haarballen bij de kat bestrijden?

Bron: Tanakawho, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)Bron: Tanakawho, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)
Het is mogelijk om haarballen bij je kat te voorkomen. Er zijn hiervoor verschillende methodes, maar alles hangt natuurlijk af van het specifieke haarbal probleem waarmee jouw kat worstelt.

Indien overmatig haarverlies en vachtverzorging bij je kat het probleem is, dan kan jij je kat helpen door zelf wat van de vachtverzorging te gaan overnemen. Kies voor een borstel die goed losse haren meeneemt, zodat ze niet langer in het spijsverteringsstelsel van je kat terecht komen en een haarbal gaan produceren. Wanneer je de kat vaak gaat borstelen, zorgt dit er ook voor dat er in de toekomst minder haren afsterven en los komen te zitten. Dit heeft ook alleen maar positieve gevolgen en voorkomt het ontstaan van haarballen.

Er is ook heel wat voeding die je kunt gebruiken om haarballen bij de kat tegen te gaan. Je vindt deze voeding meestal terug in dierenspeciaalzaken, en bevatten een logo met anti-haarbal. Ook kan je via de dierenarts een anti-haarbal pasta verkrijgen. Dergelijke pasta gaat de haarbal via natuurlijke weg gaan verwijderen.

Tijdens de ruiperiode kan je jouw kat ook helpen door wat kattengras in huis te hebben staan. Kattengras is heel gemakkelijk te verkrijgen in de dierenspeciaalzaak of zelfs tuincentra.
Gerelateerde artikelen
Haarballen en onverteerbare haren: alles over haarballenHaarballen en onverteerbare haren: alles over haarballenHaarballen. Dieren kunnen ze binnenkrijgen, maar ook mensen kunnen last hebben van hun eigen haren in hun darmen. Dieren…
Haarballen voorkomen en verwijderenHaarballen voorkomen en verwijderenKatten brengen vele uren per dag door met het schoonlikken van hun vacht. De dode haren worden ingeslikt en vormen een o…
De ondeugden van de katDe ondeugden van de katJe hebt algemene dierenvrienden, je hebt echte hondenmensen en je hebt echte kattenmensen. De kattenmens is weer een hee…
Spijsverteringsproblemen bij de katSpijsverteringsproblemen bij de katProblemen met de spijsvertering komt zeer veel voor bij de kat. Sommigen zijn minder schadelijk dan anderen en kunnen me…
Huisdieren: KattenvoedingHuisdieren: KattenvoedingKattenvoeding te kust en te keur en soms zie je in de supermarkt door de bomen het bos niet meer. De dierenwinkel heeft…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Haarbal bij de kat: wat doe je eraan?"

Infoteur: Santje
Gepubliceerd: 15-11-2012
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!