InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Haarballen voorkomen en verwijderen

Haarballen voorkomen en verwijderen

Haarballen voorkomen en verwijderen Katten brengen vele uren per dag door met het schoonlikken van hun vacht. De dode haren worden ingeslikt en vormen een onverteerbare massa in het spijsverteringskanaal. In het ideale geval worden deze haarballen via de stoelgang afgevoerd. Bij vele katten zorgen ze echter voor misselijkheid en braken. Ze kunnen zelfs gevaarlijk zijn omdat te grote haarballen de darmtransit blokkeren.

Heeft uw kat haarballen?

Een haarbal is over het algemeen gemakkelijk te herkennen. Het is een sigaarvormige massa die in niets lijkt op het normale braaksel van uw kat.

Vele mensen denken dat katten alleen overgeven als er haarballen zijn. Dit is niet het geval. Als uw kat haar eten enkele minuten later weer uitbraakt, dan wil dit zeggen dat ze te snel eet en niet genoeg tijd neemt om te kauwen. Een balletje plaatsen in het eetbakje is vaak al voldoende om de kat trager te laten eten en het probleem op te lossen.

Overgeven is echter niet de enige aanwijzing dat er haarballen zijn. Vaak blijft de haarmassa in het spijsverteringskanaal achter waar ze de normale transit blokkeert.

Dit probleem kunt u herkennen aan:
  • Constipatie
  • Harde stoelgang met daarin haren
  • Droge, stugge vacht
  • Vaak droog hoesten en kuchen, vooral na de maaltijden
  • Weinig interesse in voedsel
  • Depressie en lusteloosheid

Haarballen voorkomen

Borstelen

Regelmatig borstelen of kammen is een must, minimum één keer per week voor kortharige katten en dagelijks voor langharige katten en tijdens de ruiperiode. De haren die u met de borstel verwijdert, worden immers niet door uw kat ingeslikt en kunnen dus ook geen schade aanrichten.

Voeding tegen haarballen

Als uw kat gemakkelijk haarballen vormt, doet u er goed aan zijn dieet aan te passen. De meeste merken maken tegenwoordig speciale droogvoeding met hierin extra vezels en andere bestanddelen om haarballen te voorkomen en te verwijderen (Intense Hairball van Royal Canin, Hairball Control van Hill’s Science Plan). Als uw kat weinig last heeft van haarballen en constipatie, volstaat het om slechts af en toe zulke maaltijd te geven.

Tonijn

Vervang de normale maaltijd van uw kat minimum twee keer per week door een beetje tonijn. De gezonde vetzuren in de vis houden de vacht in goede conditie zodat uw huisdier minder haren zal verliezen en inslikken. Bovendien zorgt de olie in de vis voor een betere darmtransit zodat vastzittende haren beter afgevoerd kunnen worden.

Controleer altijd of er geen zout in de vis zit (dit kan het leven van uw kat met vele jaren verkorten). Ook dierenvoeding uit de supermarkt kunt u beter vermijden omdat die vaak te rijk en dus ongezond is voor uw kat. In de dierenspeciaalzaak hebt u een grote keuze aan natuurvis. Shiny Cat van Gimpet heeft zelfs een variëteit tonijn waar malt aan is toegevoegd (malt is ideaal om de spijsvertering te bevorderen en haarballen te verwijderen).

Kattegras

Geef uw kat geregeld een beetje kattegras ter beschikking (te koop bij de meeste bloemenwinkels en dierenspeciaalzaken). De ingeslikte grassprieten rollen zich rondom het haar zodat dit gemakkelijk geëvacueerd kan worden. De vezels zijn bovendien goed voor de vertering.

Haarballen verwijderen

Hoe meer uw kat last van haarballen heeft, hoe meer oplossingen u met elkaar moet combineren om een goed resultaat te behalen. Vaak is één middel op zich niet voldoende om poeslief van hardnekkige haarballen te verlossen.

Uw kat geregeld borstelen en een aangepaste voeding geven (zie boven), moeten een basis blijven waar u niet van mag afwijken. Vervolgens kunt u telkens één van de volgende remedies toevoegen totdat uw huisdier genezen is.

Vezels

Zorg dat uw kat genoeg vezels binnenkrijgt. Dit kunt u doen door bijvoorbeeld een beetje pompoen onder het eten te mengen (ideaal bij constipatie en diarree). Bij Almo Nature vindt u kant-en-klare maaltijden voor uw kat waarin pompoen verwerkt zit.

Pasta

Zowel in de dierenspeciaalzaak als in de apotheek vindt u een groot assortiment producten tegen haarballen. Deze producten doen zich vaak voor in de vorm van een pasta die u onder het eten mengt of op de poot van het dier smeert (de zindelijke kat zal dit onmiddellijk oplikken om zijn poot proper te houden).

Het is aangeraden deze middelen niet te lang te gebruiken. Een groot deel bevat minerale oliën die bij veelvuldig gebruik het lichaam van vitamine A beroven. Door uw kat geregeld pompoen te geven (een goede bron van vitamine A) wordt dit grotendeels gecompenseerd.

Paraffine

Als uw huisdier geconstipeerd is of een te harde stoelgang heeft, kunt u af en toe enkele druppels paraffine onder zijn eten mengen om de ingewanden te smeren en de stoelgang malser te maken. Dit is vooral aangewezen bij te grote haarballen die de darmtransit blokkeren. Een te grote hoeveelheid paraffine zorgt voor diarree en krampen. Bij langdurig gebruik werkt paraffine darmluiheid in de hand.

Hetzelfde effect wordt bereikt door enkele keren per week boter onder het eten te mengen. Het gebruik van boter is echter af te raden omdat het zwaarlijvigheid en allerlei nare ziektes (hartkwalen, diabetes) veroorzaakt.

Ontwormen

Als uw kat haarballen heeft, is het belangrijk hem twee keer per jaar te ontwormen. De aanwezigheid van wormen én haarballen in het spijsverteringskanaal is immers de beste manier om de ingewanden van uw kat te blokkeren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Haarballen en onverteerbare haren: alles over haarballenHaarballen en onverteerbare haren: alles over haarballenHaarballen. Dieren kunnen ze binnenkrijgen, maar ook mensen kunnen last hebben van hun eigen haren in hun darmen. Dieren…
Haarbal bij de kat: wat doe je eraan?Haarbal bij de kat: wat doe je eraan?Iedere kat krijgt zo nu en dan eens te maken met een haarbal. Dit is zeker niet vreemd, want het produceren van een haar…
Spijsverteringsproblemen bij de katSpijsverteringsproblemen bij de katProblemen met de spijsvertering komt zeer veel voor bij de kat. Sommigen zijn minder schadelijk dan anderen en kunnen me…
Misselijkheid en overgevenOvergeven kan door vele oorzaken komen. Vaak is de oorzaak onschuldig maar in enkele gevallen is het belangrijk om een a…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Bogitw, Pixabay

Reageer op het artikel "Haarballen voorkomen en verwijderen"

Reacties

Piet Boers, 30-08-2015 04:55 #6
Onze kat mankeert iets waardoor hij niet meer eet en drinkt.Ook is zijn gewicht afgenomen van 4 kg naar 3,4 kg in een paar dagen. Hij slaapt veel.We zijn bij onze dierenarts geweest en bloedonderzoek heeft geen vreemde afwijkingen aangetoond. Op rontgen fotos is niets abnormaals te zien.Je zou zeggen dat alles normaal is maar wij maken ons ernstig zorgen. De dokter heeft royal canin intestinal meegegeven maar hij eet helemaal niets. Het is een langharige buitenkat en we houden veel van hem.Hij kruipt weg in donkere hoekjes en sinds gisteren spint hij weer als je hem aait.Omdat hij haast iedere dag met rommel in zijn haar thuis komt borstelen en kammen we hem iedere dag.

B., 13-09-2014 22:58 #5
Kan t zijn dat mijn kat last heeft van haarballen, hij slikt raar, bijna kokhalzen zonder over te geven en dan springt ie ineens heel hoog en rent weg. en dan weer t hele ritueel raar kokhalsslikken, op springen en wegspurten…

had ie vanochtend, is hele dag weggeweest en net weer, avond.
ben benieuwd

Moniek, 06-09-2014 09:50 #4
Bedankt voor dit artikel, een aantal tips ga ik zeker opvolgen! Ook de tip van Eline onder de reacties zal ik onthouden. @Maaik: het premium voer is zeker wel beter dan goedkoop voer: minder zout, minder groente en minder troep. Ik weet natuurlijk niet welke de beste is, want elk voer zal zo z'n voor- en nadelen hebben. En boter veroorzaakt geen diabetes? Kom op. Katten worden te zwaar door eten te geven wat wij ook eten, te veel eten te geven en te weinig beweging. Hun 'natuurlijke' voeding bestond vroeger uit muizen, kikkers etc. Wij proberen dat te vervangen met droog en natvoer. Ze zijn niet te vergelijken met honden die met de pot mee aten.

Maaik, 13-02-2014 13:54 #3
Voeding uit de supermarkt is 'te rijk'? Wat betekent dat in godsnaam? Voeding uit de supermarkt varieert enorm qua hoeveelheid calorieën, samenstelling etc., net zoals voeding uit de dierenwinkel of bij de dierenarts. Je kunt dus helemaal niet zeggen dat 'voeding uit de supermarkt' ongezond is. Er zijn alleszins redelijke voedingen te koop die niet slechter zijn dan de zgn. 'Premium' merken. Ook veroorzaakt een beetje boter echt geen diabetes en hartkwalen bij katten, katten hebben een heel andere vetstofwisseling dan mensen en zelfs honden. Voeding(vet)gerelateerde hart- en vaatziekten zoals bij mensen komen bij katten niet voor; hun natuurlijke dieet bevat relatief veel vet, ze zijn erop gebouwd. Diabetes bij katten wordt voor 95% veroorzaakt door de belachelijke hoeveelheden koolhydraten in droogvoer, droogvoer van Hill's en Royal Canin incluis. Om maar te zwijgen over de epidemie aan blaas-en nierproblemen die door droogvoer is veroorzaakt.

Eline, 21-08-2013 16:10 #2
Dagelijks kammen van een langharige kat zorgt juist voor extra talgproductie, beschadiging van de ondervacht, en stimuleren van haaruitval, waardoor het probleem eerder groter dan kleiner wordt!
Zeker niet aan te raden dus.

L. W. M. V. Zutphen, 19-02-2013 23:05 #1
Ls
Hoe moet je de pompoen bereiden voor je het je kat geeft tegen haarballen?
En hoelang ga je met de behandeling door?

groetjes B v zutphen

Infoteur: Avalon
Laatste update: 17-06-2008
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Special: Poezen
Reacties: 6
Schrijf mee!