InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > De Wintervacht van de Russische Dwerghamster

De Wintervacht van de Russische Dwerghamster

Ontdek het geheim van de Winter White Dwerghamster, zoals de Russische Dwerghamster in Engeland en Amerika genoemd wordt. De Russische Dwerghamster is de enige dwerghamstersoort die in onze huiskamers helemaal wit kan kleuren in de winter. Dit prachtige fenomeen begint rond oktober/november en houdt tot en met februari aan. Lees mee hoe de winter metamorfose van de Russische Dwerghamster in zijn werk gaat.

De vachtopbouw

De vacht van de Russische Dwerghamster is opgebouwd uit verschillende kleuren. Je kunt dit goed zien door bijvoorbeeld tegen de vacht in te gaan met je vinger. De haren vallen dan uiteen, waardoor je ze goed kunt bekijken. We onderscheiden drie vachtgedeeltes:
  • de ticking
  • de dekkleur
  • de buikkleur

Op de kop en de rug zijn de puntjes van de haren donker gekleurd. Die gekleurde haarpuntjes worden ook wel de ‘ticking’ genoemd.
Daarna komt de dekkleur en het onderste gedeelte van de vacht, kan weer een andere kleur hebben. Deze dekkleur wort ook wel de grond- of onderkleur van de Russische Dwerghamster genoemd en licht dicht op de huid. Dan hebben we ook nog de buikkleur, deze heeft in de meeste gevallen een lichtere grondkleur en vaak geen ticking.

Winter White

In Amerika en Engeland wordt de Russische Dwerghamster ook wel 'Winter White' genoemd. Dit heeft het diertje aan zijn mooie witte vacht te danken, die hij in de winter krijgt.

De Wintervacht begint te komen

De Russische Dwerghamster is de enige dwerghamstersoort die een wintervacht aan kan maken. De eerste tekenen van een aankomende wintervacht zul je waarschijnlijk rond oktober/november waar kunnen nemen. Je zou kunnen denken dat de Russische Dwerghamster een wintervacht aanmaakt omdat de temperatuur in de winter zakt, maar dat is niet helemaal het geval. Russische Dwerghamsters maken namelijk een wintervacht aan nog ruim voordat de echte winter begint. Je zou het kunnen zien als een stukje voorbereiding van de dieren. Als binnen korte tijd of onverwachts een dik pak sneeuw voor de deur ligt dan heeft de Russische Dwerghamster al zijn goede jasje aan. Zouden ze hun wintervacht later aanmaken dan kan het te laat zijn en zijn ze een makkelijke prooi in de sneeuw. Moeder natuur waarschuwt de dieren daarom op tijd door subtiele aanwijzingen te geven dat de winter gaat beginnen, bijvoorbeeld door de korter wordende dagen. De lengte van de dag is ook meteen het eerste waarop de Russische Dwerghamster reageert. Doordat het eerder donker wordt reageert het lichaam van de Russische Dwerghamster en begint deze een wintervacht aan te maken.

Ook bij ons thuis kan de Russische Dwerghamster een wintervacht krijgen. Als het dier niet voldoende licht krijgt, zal hij al snel wit beginnen te kleuren. De verkleuring van de vacht gaat erg geleidelijk, maar is wel goed merkbaar. Meeste begint het met wat lichtere vlekken die de dieren over de gehele vacht krijgen. Vervolgens worden de lichte vlekken wit en spreiden zich uit over de hele vacht. Meestal kun je hier en daar nog wel een paar donkere haren zien, maar in het algemeen is het diertje helemaal wit.

Wintervacht voorkomen?

Ja hoor, dat kan! Je kunt de wintervacht van je Russische Dwerghamster voorkomen door het diertje in een kamer te zetten waar het licht in de avonden aan is. Dit is ook meteen de reden waarom de ene Russische Dwerghamster wel een wintervacht krijgt en de andere niet. Door het licht aan te zetten als het donker begint te worden maken we de dag eigenlijk kunstmatig langer en merken de dieren dus geen verandering.

Vollere vacht

Russische Dwerghamsters die een wintervacht hebben aangemaakt zullen een iets andere vacht krijgen. Doordat het diertje een signaal heeft gekregen dat de winter eraan komt en het dus kouder gaat worden, zal ook zijn vacht hieraan gehoor geven en daarmee dikker worden. Het wordt immers kouder. De wintervacht voelt lekker zacht en een stuk voller aan. Ook lijkt de vacht pluiziger te zijn. Vergeleken met de normale vacht, is de wintervacht iets doffer van kleur.

Minder vruchtbaar

Omdat de winter eraan komt en daarmee de voortplantingsperiode voorbij is, worden mannelijke Russische Dwerghamsters minder vruchtbaar zodra ze een wintervacht aanmaken. Ook zijn de balletjes van het mannetje dan kleiner, deze krimpen tot wel 10% van vergeleken met de zomerperiode.

Doei wintervacht

Vanaf februari kunnen we langzaam aan de wintervacht van de Russische Dwerghamster uit gaan zwaaien. Vanaf dan beginnen de dagen langer te worden en daarmee krijgen de dieren weer een signaal van moeder natuur. De winter is aan zijn eind gekomen en ze gaan de lente tegemoet.
© 2012 - 2019 Rusje, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Soorten dwerghamstersSoorten dwerghamstersDwerghamsters worden onderscheiden in vier soorten. De Russische dwerghamster, de Campbelli dwerghamster, de Chinese dwe…
Hoe krijg ik mijn dwerghamster tam?Uw kind heeft een dwerghamster gekregen. Er is een kooi gekocht, de benodigheden zijn er dus: knuffelen maar! Helaas bli…
De Chinese dwerghamsterBen je van plan een Chinese dwerghamster aan te schaffen? Lees dan eerst dit artikel, zodat je goed voorbereid bent, en…
Campbelli dwerghamster (Phodopus campbelli)Campbelli hamsters kunnen in tegenstelling tot vele andere hamstersoorten wel samen gehouden worden. Het zijn leuke dier…
Een loopwiel voor de Russische DwerghamsterEen loopwiel is een belangrijk onderdeel van de dagelijkse routine van de Russische Dwerghamster. Deze loopwiel gaat nie…
Bronnen en referenties
  • De Russische Dwerghamster.nl, www.derussischedwerghamster.nl, bezocht op 1-11-2012

Reageer op het artikel "De Wintervacht van de Russische Dwerghamster"

Infoteur: Rusje
Gepubliceerd: 02-11-2012
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!