InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Het Julius K9 tuig voor honden

Het Julius K9 tuig voor honden

Op zoek naar een stevig tuig voor je hond, welke er nog stoer uit ziet en heel erg veel mogelijkheden heeft? Misschien is het Julius K9 tuig dan wel iets. Het tuig is in veel verschillende maten verkrijgbaar en van goede kwaliteit, voorkomt veel problemen, onder andere schuurplekken.

Algemeen

Het Julius K9 tuig werd eigenlijk ontwikkeld voor reddingshonden en diensthonden. Het is ontwikkeld door de Oostenrijkse brandweer en politie en het tuig werd sindsdien ingezet voor vele belangrijke doeleinden, onder andere bij aardbevingen, als er speurhonden werden ingezet. Het tuig is tot op de dag van vandaag nog erg populair. Het tuig is ook wasbaar, wat ook erg fijn is.

Het tuig is waterafstotend en krasvast. Het is een heel stevig tuig en zeker geschikt voor sterke honden. Waar veel hondentuigen schuurplekken veroorzaken of zelfs blessures, heb je daar met dit tuig geen last van. De binnenvoering bestaat uit ecotex, een ademend, huidvriendelijk katoen. De borstriem en buikriem zijn helemaal aan te passen aan de bouw van de hond. Aan beide kanten heeft het tuig een stuk waar je spreuken en namen op kunt bevestigen, dit werkt door middel van klittenband. Standaard wordt de tekst Julius-K9 gebruikt, maar je kunt hier heel veel verschillende tekstlabels voor kopen en er is ook de mogelijkheid om een eigen tekst op de naam van de hond te bedrukken. Het tuig heeft ook refeflector strepen, wat de zichtbaarheid in het donker vergroot.
Op het rug gedeelte van het powertuig zit een INOX® stalen ring, door deze speciale ring kan de hond comfortabeler aan de lijn lopen. Het tuig zit vele malen fijner als een normale halsband. Aan de bovenkant van het tuig zit ook nog een handvat. Hiermee kun je de hond kort vastpakken. Het handvat kan met klittenband afgesloten worden, wat extra veiligheid geeft, zodat de hond niet achter takken kan blijven hangen als deze los loopt.

De Julius K9 tuigen zijn er in twee modellen, met en zonder klittenband. De tuigen zonder klittenband hebben aan beide zijkanten een ring, zodat de hond aan een zijkant vast gemaakt kan worden, of aan beide kanten voor bijvoorbeeld krachttrainingen. De Julius K9 zijn bijzonder sterk en zeer goed van kwaliteit. Het grote voordeel is dat je het ook gemakkelijk kunt wassen.

Tekstlabels

De tekstlabels zijn een leuk onderdeel van het Julius K9 tuig. Je kan het tuig op deze manier een beetje personaliseren. De tekstlabels kan je makkelijk afwisselen, aangezien ze met klittenband vast zitten. Er zijn een groot aantal standaard tekstlabels te koop, meer dan vijftig verschillende. Deze kun je gemakkelijk online kopen, maar je kan ze ook kopen bij de dierenwinkel die deze tuigen verkoopt. Het is ook mogelijk om eigen teksten te laten drukken op de tekstlabels. Jan van Driel is een bekende leverancier waar je je eigen tekstlabels kunt laten drukken. Je kan kiezen uit verschillende kleurtjes, maar ook logo's zijn geen probleem.

Accessoires

Naast dat het tuig in verschillende kleuren te koop is, zijn er nog tal van accessoires voor verkrijgbaar. Dit maakt het tuig aantrekkelijk voor heel veel mensen, omdat je er gewoon ontzettend veel mee kunt doen. Alle accessoires zijn uitgebreid getest en bieden een maximale veiligheid.

  • Borststuk: Dit borststuk wordt vooral bij werkhonden gebruikt en is geschikt als honden zwaarder werk moet verrichten. Het is ook een deel bescherming.
  • Tussenstuk: Het tussenstuk wordt bevestigd tussen de borstband en de buikband en is bedoeld voor honden die extreem veel trekken. Geeft extra grip als de handgreep op de rug wordt gebruikt. Ideaal voor sporten als pakwerk en countrycross maar ook handig voor kleine honden bij het optillen.
  • Lampjes: Er zijn losse lampje verkrijgbaar die je in het tuig kan schuiven. Het is LED-verlichting en het werkt op AAA batterijen. Ideaal voor de donkere dagen of de avondwandeling.
  • Heupgordel: De heupgordel wordt veel gebruikt voor sporten als joggen, hardlopen en nordic walking. De heupgordel bevestig je om je heup en zo heb je geen riem in je handen. De heupgordel bevat een elastisch gedeelte die de schokken opvangt. De lijn heeft een lengte van 1.20 meter en is los van de gordel te gebruiken.
  • Blindegeleidenhondentuig: De beugel is bevestigd met een kliksysteem en het tuig is voorzien van twee tasjes met hierop de mogelijkheid om tekstlabels of verlichting te bevestigen. Bovenop het tuig een extra handgreep.
  • Rugtassen: De tassen zijn waterdicht en ook via de rits kan geen water binnen dringen. Ze zijn makkelijk te bevestigen en er zijn ook tekstlabels op te plakken.
  • Abseiltuig: Dit tuig wordt vaak bij de reddingshonden gebruikt. Het abseiltuig is uitgebreid getest en biedt maximale veiligheid.
  • Hulpstuk voor honden met schouderproblemen
  • Hulpstuk voor honden met heupproblemen
  • Autogordel: Om de hond veilig mee te vervoeren. De autogordels zorgen voor een maximale veiligheid.

Verkooppunten

Op internet zijn er heel veel websites die het Julius K9 tuig aanbieden. Een bekende aanbieder is Zooplus. Ook kun je bij de plaatselijke dierenwinkel kijken of vragen of ze dit kunnen bestellen. Bij de grotere dierenwinkels is dit vaak geen probleem. De accessoires zijn wat moeilijker te vinden in de winkels, maar op internet kun je zeker vinden wat je zoekt.
Gerelateerde artikelen
Sleeën met je paardVeel mensen houden niet van sneeuw, en vinden het vervelend omdat ze rustig moeten doen met hun paard. Maar je kunt snee…
Modelpaarden; Wat en WaaromModelpaarden verzamelen is een vrij nieuwe en onbekende hobby in Nederland. Het komt oorspronkelijk uit Amerika maar hee…
Schimmelinfecties bij paardenSchimmelinfecties bij paardenBij huidproblemen bij paarden is vaak een langdurige en zorgvuldige behandeling nodig. Het herstellen en vervangen van d…
Bacteriële huidinfecties bij paardenBacteriële huidinfecties bij paardenPaarden kunnen last krijgen van bacteriële huidinfecties wanneer de huid zijn weerstand verliest bijvoorbeeld doordat he…
Tuig: Het HoofdstelTuig: Het HoofdstelOm paard te gaan rijden heb je verschillende spullen nodig. Ook wel tuig één deel daarvan is het hoofdstel. Deze zit om…
Bronnen en referenties
  • www.juliusk9benelux.nl
  • www.k9shop.nl
  • www.k9shop-totaal.nl
  • www.janvandriel.nl

Reageer op het artikel "Het Julius K9 tuig voor honden"

Infoteur: Linda1986
Gepubliceerd: 02-11-2012
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!