InfoNu.nl > Dier en Natuur > Diversen > Fretteren, het jagen met een fret

Fretteren, het jagen met een fret

Fretteren, het jagen met een fret Fretten zijn erg grappige beestjes die niet erg populair zijn onder de huisdieren, vroeger werden ze gebruikt met het jagen. Het jagen met behulp van fretten wordt fretteren genoemd. Er wordt gefretterd op ratten en op konijnen. Fretteren wordt niet alleen gebruikt voor de hobby, maar ook ter bestrijding van de ratten en konijnen.

Over de fret

De fret is een langwerpig beestje. Ze wegen zo'n 500g tot 1500g. Het mannetje, de ram, weegt over het algemeen wat meer dan het vrouwtje, het moertje. Fretten zijn speelse, vrolijke en ontdeugende beestjes. Ze hebben een duidelijk baasje nodig, omdat ze nogal brutaal zijn. Fretten worden zo'n 8-10 jaar oud. Ze komen in verschillende kleuren voor, maar de bekendste kleur is toch wel wildkleur. Dit is een beetje wit-grijs-zwart. Ze hebben dan een zwart 'maskertje' op en zwarte voetjes. De rest van hun vachtje is dan een beetje grijs. Een haartje van de vacht is dicht bij de huid wit en aan het uiteinde zwart. Daardoor lijkt het grijs. Fretten zijn gefokte beestjes. Ze komen dus niet in het wild voor. Ze kunnen zindelijk gemaakt worden. En u kunt ze ook andere dingen aanleren omdat ze erg nieuwsgierig zijn. Ze eten kittenbrokjes, maar er zijn ook speciale frettenbrokjes. Het zijn echte roofdieren dus ze eten vlees, maar dan in brokjesvorm. Omdat de fret een roofdier is is het een zeer geschikt dier voor het jagen.

Hoe werkt het fretteren?

Het baasje van de fret moet eerst de fret trainen. Hij mag niet de rat of het konijn doodbijten omdat hij dan gelijk het hele dier gaat opeten. Als de fret dan zijn maaltje op heeft kan hij gaan slapen in het holletje. Dan bent u uw fret kwijt en heeft u ook geen prooi. Daarom moet de fret aangeleerd hebben dat hij het konijn of de rat niet doodbijt maar het dier uit zijn holletje jaagt. De jager wacht dan aan de uitgang van het hol op het konijn of de rat en vangt hem in een kooitje. Als de fret het goed heeft gedaan krijgt hij een beloning. Het is dus ook belangrijk dat de fret geen honger heeft als hij aan het werk is, dat vergroot ook de kans dat hij zijn prooi gaat opeten.

Waarom jagen met fretten?

Fretten zijn erg geschikt voor het jagen. Dat komt omdat ze een goede bouw hebben om in een holletje te kruipen (ze zijn langwerpig). Ook kun je ze redelijk makkelijk dingen aanleren. Ze moeten namelijk veel leren voor het jagen. Ook moeten ze leren dat ze niet weg mogen rennen van het baasje. Als er net een konijn of een rat uit het holletje komt dan is de fret nog los en moet hij niet zomaar wegrennen.

Maar waarom gebruik je niet gewoon een geweer voor het jagen?
  • Omdat je soms het dier levend gevangen wil hebben. Met een geweer lukt dan niet.
  • Omdat het in sommige gebieden gevaarlijk is om met een geweer te gaan schieten, terwijl het wel nodig is dat er daar een dier gevangen wordt omdat er last van is. Bijvoorbeeld als een konijn holletjes maakt in een paardenwei is het gevaarlijk voor het paard als het konijn diepe kuilen graaft. Als het paard erin gaat staan kan hij makkelijk zijn been breken of blesseren. Maar in die gebieden is het niet handig als je gaat schieten omdat het gevaarlijk kan zijn voor de mensen eromheen en omdat die gebieden meestal dichterbij de stad zijn. Maar ook omdat het geweer schade kan geven aan de grond.
  • Fretteren mag het hele jaar door, in tegenstelling tot het jagen met een geweer.
  • Het is diervriendelijker. Het konijn kan misschien ergens anders losgelaten worden. Waardoor hij helemaal geen schade heeft opgelopen.
  • Op deze manier van jagen hoef je niet te wachten tot het konijn of de rat uit zijn holletje komt met schieten, omdat de fret het dier opjaagt.

Nadelen van fretteren

Er zitten ook wat nadelen aan het fretteren:
  • Je bent afhankelijk van de fret, mocht hij niet het holletje uitkomen of toch het konijn of de rat opeten ben je je fret kwijt.
  • Fretten kunnen niet zo goed tegen warmte, als de temperatuur boven de 30 graden komt kunt u beter niet met uw fret gaan jagen.
  • U heeft een vergunning nodig om te mogen fretteren. Dit is ook het geval bij jagen met een geweer dus het is eigenlijk niet echt een nadeel.
© 2011 - 2019 Tara96, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Is de fret een geschikt huisdier voor kinderen?Fretten zijn leuke en zeer speelse huisdieren. Daarom zijn ze ook best populair. Veel mensen zijn dol op het leuke karak…
Vaccineren van frettenVaccineren van frettenDit artikel behandelt het vaccineren van fretten. Fretten zijn erg gevoelig voor parvo (hondenziekte), om parvo te voork…
Wat mogen fretten eten en wat niet?Wat mogen fretten eten en wat niet?Fretten hebben altijd al rauw voer gegeten, het zijn namelijk roofdieren. Toch geven veel mensen ze tegenwoordig brokjes…
Stinken fretten nou wel of niet?Stinken fretten nou wel of niet?Eén van de hardnekkige vooroordelen over fretten is dat ze stinken. Het is zeker mogelijk dat fretten stinken. Wanneer d…
Informatie over frettenInformatie over frettenFretten, wie kent ze niet. Nou bijna niemand. Het zijn huisdieren die niet veel voorkomen en ze beschikken over hun eige…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Fretteren, het jagen met een fret"

Infoteur: Tara96
Laatste update: 08-03-2016
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!