InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Wat mogen fretten eten en wat niet?

Wat mogen fretten eten en wat niet?

Wat mogen fretten eten en wat niet? Fretten hebben altijd al rauw voer gegeten, het zijn namelijk roofdieren. Toch geven veel mensen ze tegenwoordig brokjes, omdat dit handiger is. Of het gezond is is een hele andere vraag, want rauw vlees is altijd nog beter dan brokjes. Lees hier alles over de voeding van een fret, wat mogen ze wel en niet eten?

De fret

Carnivoren

De fret heeft een kort maagdarmstelsel en eet dagelijks meerdere keren kleine porties. Omdat fretten carnivoren zijn eten ze hele prooidieren. Dierlijke eiwitten en vet zijn belangrijke voedingsstoffenm samen met vitaminen en mineralen. Pas wel op met dierlijke eiwitten, wanneer je daar te veel van geeft kunnen ze blaasstenen, maagdarmontstekingen, een slechte huid en vacht en een verminderde vruchtbaarheid krijgen. Omdat fretten geen koolhydraten kan verteren mogen ze geen groenten en fruit eten.
Het eten van fretten is dus rauw vlees, hierbij moet je denken aan muizen, kuikens en ratten. Alles wordt opgegeten, van huid tot bot.

Agressief van vlees

Veel mensen denken dat fretten agressief worden naar mensen wanneer zij rauw vlees krijgen, maar dit is niet waar. Wanneer fretten de verkeerde voeding krijgen kan dat ze frustreren en dat kan juist een oorzaak zijn dat ze agressief worden.

Kant-en-klaar vlees

Je kunt ook kant-en-klaar vlees kopen, vaak is dit dan ingevroren. Je moet hierbij opletten dat je geen voer koopt dat voor honden bestemd is omdat daar groenten en granen inzitten. Je kunt uit verschillende dingen kiezen, onder andere rundervlees, lamsvlees en kippenvlees. De belangrijkste onderdelen zijn orgaanvlees, spieren vet en botten, het liefst veel vet omdat de fret daar zijn energie vandaan haalt.

Brokken

Wanneer je je fret geen rauw vlees wilt geven maar brok moet het eiwitpercentage 30% tot 40% zijn en er moet 15% tot 20% vet in zitten. Het eiwit moet goed verteerbaar zijn en van dierlijke afkomst. Ook mogen er geen granen, maïs, molasse, dextrose, rozijnen en maïsstroop in zitten. Omdat er in brokken vaak niet voldoende voedingsstoffen zitten die een fret elke dag nodig heeft moet je dit kunstmatig aanvullen. Hier een paar merken die brokken verkopen:
  • Ferret complete
  • Ferret Super
  • Sluis frettenvoer
  • Totally Ferret
  • Freddie de fret
  • Crispy fret
  • Duo Ferret
  • Frankie Ferret
  • Happy Ferret Premium
  • Fernando premium ferretfood

Frettensnoepjes

Pas op met frettensnoepjes, ze bevatten namelijk geen vlees en er zitten veel zoetstoffen en granen in. Ook zit er soms wat fruit en groente in en dat moet je niet aan fretten geven. Fretten vinden het wel lekker, dit komt door de zoetstoffen maar het is ontzettend slecht voor ze. Wanneer je toch een tussendoortje wilt geven kun je beter een stukje rauwe lever of een stukje ander rauw vlees of een rauw ei geven.

Wat mogen fretten wel eten?

  • Vers vlees (maar geen varken!)
  • Rundergehakt
  • Kip
  • Kalkoen
  • Eendagskuikens
  • Muizen
  • Ratten

Wat mogen fretten niet eten?

  • Geen varkensvlees!
  • Melk
  • Chocolade
  • Hondenvoer
  • Kattenvoer
  • Aardappel
  • Rabarber
  • Klimop
  • Dieffenbachia
  • Philodendron
  • Agave
  • Azalea
  • Oleander
  • Poisettia
  • Sago pal
  • Maranta
  • Chrysanthemum
  • Rubber plant
  • Olifants oor
  • Caladium
  • Bittzerzoet
  • Marabilis
  • Artemisia
  • Narcis
  • Afrikaans viooltje
  • Viool
  • Rex begonia
  • Hydrangea
  • Petunia
  • Hedera helix
  • Peperomia
  • Heliotroop
  • Primula
  • Iris
  • Eucaluptus
  • Conium macalatum
  • Doornappel
  • Caltha palustris
  • Canabis sativa
  • Mistletoe
  • Rhus radicans

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Christels, Pixabay
  • http://fret.nl/onderwerp/119/een-nieuwe-kijk-op-frettenvoeding.html
  • http://fret.nl/onderwerp/112/giftige-planten.html
  • http://www.villaferret.nl/fretfrettenvoeding.html

Reageer op het artikel "Wat mogen fretten eten en wat niet?"

Reactie

Lin, 06-08-2017 14:02 #1
Erg informatief! Maar ik had nog één vraag mogen ze ook insecten zoals gedroogde meel wormen of ingevroren?

Groetjes Lin

Infoteur: Dazzeltje
Gepubliceerd: 15-08-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Special: Voer huisdieren
Reacties: 1
Schrijf mee!