InfoNu.nl > Dier en Natuur > Diversen > Ontwormen van paarden

Ontwormen van paarden

Paarden onderhouden is niet alleen voorzien in voedsel en water. Je moet ook voorkomen dat ze ziek worden. Hierbij hoort het ontwormen, wat zowat elke 8 weken moet gebeuren (afhankelijk van het product).

Hoe krijgen paarden wormen?

Een paard kan wormen krijgen door het opnemen van een eitje of larve van de worm via de mond.In het lichaam gaan deze dan parasiteren en uitgroeien tot echte wormen. Ze bevinden zich meestal in de darmen van het paard of aan de anus van het paard. Het hele proces start opnieuw wanneer de worm duizenden eitjes legt die dan met de mest naar buiten komen en door andere paarden worden opgenomen.

Het voorkomen van wormen

Voorkomen is beter dan genezen dus zijn hier enkele tips om wormen en parasieten te vermijden:
  • Mest regelmatig je weide én stal uit
  • Zet niet teveel paarden tegelijk op 1 weide
  • De weide moet niet alleen uitgemest worden maar ook tijdelijk gemaaid worden

Hoe vaak ontwormen?

Afhankelijk van welk ontwormingsmiddel je gebruikt moet het paard om de zes, acht of twaalf weken ontwormd worden. Het kan zijn dat er na het veelvuldig gebruik van 1 bepaald middel resistentie optreed. Het is dus nodig om ook eens een ander product te gebruiken.

Verschillende soorten ontwormingsmiddelen

Er zijn 5 soorten ontwormingsmiddelen met elk hun eigen effecten:
  • Ivermectine: Wormen zijn hier (nog) niet resistent tegen. Ontwormingsspuiten met deze werkzame stof moeten elke acht weken worden toegediend.
  • Pyrantel: Tegen dit product is ook nog niet veel resistentie aangetoond. Nadeel is dat het om de 6 weken moet worden toegediend.
  • Moxidectine: Dit is een erg effectief product maar er moet opgepast worden met de doseringen. Een overdosering kan tot vergiftiging leiden. Omdat de werkzame stof zich ophoopt in het lichaamsvet blijft ze gedurende 12 weken werken.
  • Benzamidazolproducten: Er is veel resistentie tegen dit product en het wordt dus bij voorkeur niet gebruikt.
  • Er zijn ook producten die in combinatie gebruikt kunnen worden om zo mogelijke resistentie te omzeilen.

Aandachtspunten

  • Behandel paarden die op dezelfde weide staan tegelijkertijd
  • Zie dat je de juiste dosis toedient. Te weinig zorgt voor resistentie. Te veel zorgt voor een mogelijke vergiftiging die tot complicaties kan leiden.
  • Veulens mogen pas na enkele dagen ontwormd worden met aangepaste dosis.
  • Zorg ervoor dat je je paarden steeds op tijd ontwormd. Hou een schema bij.
© 2010 - 2019 Loen, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Ontwormen van uw paardOntwormen van uw paardIedereen die paarden houdt heeft ermee te maken: ontwormen. Tegenwoordig moeten ontwormingsmiddelen op recept verkregen…
Paard ontwormen met kruiden: het nieuwe ontwormen?De meest bekende manier van ontwormen (het bestrijden van parasieten) is het om de acht weken toedienen van een chemisch…
Ontwormen en worminfectiesNu ontwormingsmiddelen uitsluitend nog op recept leverbaar zijn verdwijnt ook veel informatie hierover van het internet.…
Parasitaire infecties bij paardenParasitaire infecties bij paardenIedereen die paarden heeft komt het gevaar tegen dat zijn paard geïnfecteerd wordt door parasieten. Dit kan gebeuren doo…
Een eigen paard? De kostenEen eigen paard? De kostenEen eigen paard hebben is geweldig! Maar helaas kunnen de kosten erg oplopen. Een precies overzicht van de kosten kan ik…

Reageer op het artikel "Ontwormen van paarden"

Infoteur: Loen
Gepubliceerd: 08-05-2010
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!