InfoNu.nl > Dier en Natuur > Diversen > De Groene Revolutie

De Groene Revolutie

De Groene Revolutie In 1970 was er veel armoede op het platteland in Azië. De bevolking groeide snel. De landbouw kon de snelle bevolkingsgroei niet bijhouden. De mensen moesten zuinig aan doen met het voedsel. Tegenwoordig is dat anders. Er worden allerlei dingen in Azië gemaakt en weer verkocht. Hoe komt het dat het nu weer goed gaat met de Aziatische landen?

Natte rijstbouw

De landbouw in Azië bestaat voornamelijk uit rijstbouw, omdat de natuur doorvoor erg gunstig is. Het klimaat is er warm en vochtig. De akkers waar rijst op verbouwd word, worden sawa’s genoemd. Deze akkers staan onder water. Vandaar de naam natte rijstbouw.

Sendangarum is een klein dorp in Azië waarvan 60% van de grond wordt besteed aan sawa’s. De boeren oogsten ongeveer één tot twee keer per jaar. Dit lukt alleen maar als er arbeidsintensief werk verricht werd. Er moesten dus veel mensen werken op een klein stukje grond.

De Groene Revolutie

In Azië is de rijstproductie sinds 1970 meer dan verdubbeld. Dit heeft een externe oorzaak (een oorzaak van buitenaf). Westerse onderzoekers hadden een nieuwe rijstsoort ontwikkeld. Rijst dat sneller groeide. Nu konden de boeren wel drie keer oogsten in plaats van de gebruikelijke één tot twee keer. Dit zorgde voor een omwenteling in de landbouw. De Groene Revolutie was aangebroken.

De gevolgen van deze Revolutie

In de tijd voor 1970 waren alle boeren zelfverzorgend. Ze verbouwden hun eigen producten om vervolgens zelf van te eten. Na 1970 veranderde de dat. De boeren waren nu niet meer zelfverzorgend, maar commercieel. Ze verbouwden groente om te verkopen op de markt. Van het geld kochten ze middelen om hun landbouw meer te kunnen verbeteren. Ze kochten bijvoorbeeld kunstmest, zaden en gewasmiddelen om hun gewassen te beschermen.

Ook een belangrijk gevolg van De Groene Revolutie was de mechanisering. Veel meer boeren gebruikten machines in plaats van werknemers om te oogsten.

Hoe zit het met de bevolkingsgroei?

Er wonen nu ongeveer twee miljard mensen in Azië. Elk jaar komen er ongeveer twintig miljoen mensen bij. De bevolkingsgroei is dus nog steeds erg hoog. Ook hier word wat aan gedaan door middel van de Familie Planning. De Familie Planning geeft voorlichting over voorbehoedsmiddelen en minstens 90% van de bevolking gebruikt nu ook echt voorbehoedsmiddelen. Het aantal kinderen per gezin is dan ook van 4-5 kinderen naar 2-3 kinderen gedaald. Dat is een goede vooruitgang voor de vermindering van de bevolkingsgroei in Azië

Nu de welvaart groter is kunnen ook meerkinderen naar school. Er zijn ook meer banen bijgekomen. Mensen werken nu ook in de Industrie. De kinderen zouden niet naar school kunnen gaan als de Aziatische gezinnen nog steeds zo groot waren. Mensen kunnen wel school betalen voorn 2 tot 3 kinderen, maar 4-5 kinderen wordt voor de meeste mensen al gauw onbetaalbaar.
© 2010 - 2019 Donker, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Boek: Geo

Reageer op het artikel "De Groene Revolutie"

Infoteur: Donker
Gepubliceerd: 05-06-2010
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!