InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > De Alpaca - een kameelachtige uit het Andesgebergte

De Alpaca - een kameelachtige uit het Andesgebergte

De Alpaca - een kameelachtige uit het Andesgebergte Alpaca’s worden al 6000 jaar lang door de Inca’s als huisdieren gehouden. De wol van de Alpaca wordt door hen gebruikt om er gewaden van te weven. Ze worden ook wel de gedomesticeerde lama-soort of kameelachtigen genoemd.

Algemeen

  • Latijnse naam: Vicugna pacos
  • Soort: Kameelachtigen
  • Type: Planteneter
  • Waar komen ze voor: In de Andesgebergte en met name in Peru.
  • Hoe oud kunnen ze worden: Alpaca’s worden gemiddeld 25 jaar oud.

Alpacawol

Sinds 1984 worden alpaca’s ook in andere landen en werelddelen gehouden voor hun vacht. De wol van de Alpaca heeft een bijzonder goede kwaliteit en er wordt hiermee ook goede kwaliteit kleding van gemaakt. Er zijn 2 soorten Alpaca’s: de Huacaya en de Suri. De Huacaya is de meest voorkomende van de 2 soorten en is ook de sterkste. De Suri alpaca’s hebben de betere kwaliteit wol. Beide soorten produceren 3 tot 5 kilogram wol per alpaca.

Kenmerken en leefgewoonten

Alpaca’s leven in het Andesgebergte op een hoogte van boven de 3000 meter. Overdag is het hier erg warm en ‘s nachts vriest het er. De vacht van de alpaca zorgt ervoor dat hij zowel met de warmte als de kou overweg kan. Alpaca’s wegen tussen de 50 en 80 kilo en hebben een schofthoogte van 90 centimeter. Ze hebben een zachte huid onder hun poten en ze hebben geen boventanden. Ze kunnen dus niet bijten maar wel goed kauwen met hun kiezen en ook spugen. Dit spugen doen ze om eventuele andere dieren of alpaca's af te schrikken. Hun vacht is lang en zeer wollig en van bijna zijde-achtige kwaliteit. Alhoewel er in totaal wel 22 verschillende kleuren vacht zijn geconstateerd, zijn het toch voornamelijk kleuren variërend tussen wit en donkerbruin.

Voeding

Alpaca’s in het wild eten voornamelijk grassen en planten die tussen de rotsen groeien. Gedomesticeerde alpaca’s eten ook granen en zelfs speciaal voor hen gefabriceerde brokken.

Voortplanting

Alpaca’s zijn geslachtsrijp wanneer ze ongeveer 2 jaar oud zijn. De vrouwtjes zullen echter niet ovuleren voordat ze een mannetje hebben gevonden. De mannetjes zijn te allen tijde geslachtsrijp vanaf de leeftijd van 2 jaar en wanneer ze bij een vrouwtje zijn zullen ze dan ook proberen met het vrouwtje te paren. Wanneer het vrouwtje zwanger is zal ze niet meer de paringsdrang van het mannetje accepteren en hem van zich af duwen. De draagtijd is ongeveer 12 maanden en er wordt dan 1 jong geboren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Irisdepiris, Pixabay
  • www.wikipedia.org

Reageer op het artikel "De Alpaca - een kameelachtige uit het Andesgebergte"

Infoteur: Esthercita79
Laatste update: 02-01-2017
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Special: Dieren
Schrijf mee!