InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Drinktips voor katten die niet genoeg drinken

Drinktips voor katten die niet genoeg drinken

Sommige katten drinken niet genoeg. Als je kat denkt dat je kat te weinig drinkt, kun je de urine van je kat laten onderzoeken door je dierenarts. Om urine op te kunnen vangen zijn er speciale kattenbakkorrels bij je dierenarts verkrijgbaar. Dit zijn plastic balletjes die je in plaats van je normale kattenbakkorrels in de kattenbak doet. Deze korrels nemen geen vocht (urine) op, maar bieden je kat wel de mogelijkheid om te kunnen graven.

Hoe merk je dat je kat niet genoeg drinkt

Als je kat te weinig drinkt, zal hij ook minder gaat plassen. Dit is goed te merken in de kattenbak. Er zullen dan minder of kleinere plassen te zien zijn.

Waarom moet je kat genoeg drinken

Goed drinken is vooral belangrijk voor de nieren. Als je kat te weinig drinkt, kunnen zijn nieren niet optimaal werken. Nieren zijn de filters van het lichaam, zij zorgen ervoor dat de afvalstoffen uit je bloed gefilterd worden. Deze afvalstoffen plast je kat vervolgens uit.
Als je kat niet genoeg drinkt, plast hij dus ook niet voldoende en zullen de afvalstoffen in het lichaam van je kat achterblijven. Hierdoor kan je kat erg ziek worden.

Hoeveel moet mijn kat ongeveer drinken

Gezonde katten drinken tussen de 100 en 200 ml per dag (mits ze alleen brokjes eten).

Hoe kan je een kat meer laten drinken

Als je dierenarts constateert dat een kat meer moet drinken, zijn dit bruikbare tips:

  1. Zet het waterbakje en het voerbakje niet te dicht bij elkaar. Katten vinden het over het algemeen niet fijn als het waterbakje en het voerbakje te dicht bij elkaar staan. Zorg er bij kieskeurige katten voor dat er minimaal 1 meter tussen de 2 bakjes is.
  2. Zet het waterbakje niet vlakbij de kattenbak. De geur van een (gebruikte) kattenbak stimuleerd de meeste katten niet om (meer te) gaan drinken.
  3. Zorg dagelijks voor vers drinkwater. Katten zijn kiesbeurige wezens. Als water er te lang staat, hoeven ze het niet meer. Wat 'te lang' is, verschilt per kat. Houdt als richtlijn aan het water elke 24 uur te verversen.
  4. Zet meerdere waterbakjes met water verspreidt door het huis. Dan kan je kat zelf bepalen waar hij het fijn vindt om te drinken. Ook kan hij dan drinken wanneer het hem uitkomt.
  5. Sommige katten hebben liever stromend water. Bij veel dierenwinkels is een drinkfontein verkrijgbaar. Deze fonteintjes zorgen er vaak niet alleen dat het water blijft stromen, maar ook vers blijft omdat het gefilterd wordt.
  6. Sommige katten vinden bepaalde waterbakjes niet fijn, probeer verschillende soorten waterbakjes om uit te vinden welke je kat prettig vindt. Veel katten vinden het bijvoorbeeld niet fijn als hun snorharen de rand van het bakjes aanraken.
  7. Zet de waterbakjes op rustige plekken in huis neer, zodat uw kat rustig kan drinken.
  8. Veel katten vinden regenwater lekkerder dan kraanwater.
  9. Doe wat lekkers door het water, bijvoorbeeld vocht van gekookte vis of kip. Ook is het mogelijk om het kookvocht in kleine porties in te vriezen en deze dagelijks vers door het drinkwater doen. Geef geen melkproducten, dan is er een grote kans op maag-darmklachten.
  10. Geef 1x per dag zachtvoer. Zachtvoer (blikvoer) bestaat gemiddeld uit 80% vocht(!) Zorg echter wel dat je kat ook brokjes eet, om de kans op tandsteen zo klein mogelijk te houden.

Wat als je kat helemaal niet meer plast

Als je kat niet meer plast of alleen hele kleine druppels, is het noodzaak direct contact op te nemen met je dierenarts. Dan zijn zeer waarschijnlijk de urinewegen van de kat verstopt. Dit betekend dat alle afvalstoffen in het lichaam blijven. Hier kunnen katten letterlijk doodziek van worden, ze kunnen er zelfs door overlijden!
© 2011 - 2019 Mlacroix, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Blaasgruis bij kattenKatten drinken weinig. Een gebrek aan vocht veroorzaakt vroeg of laat gezondheidsproblemen. Vooral de nieren en de urine…
Mijn kat plast in huis, wat te doen?Mijn kat plast in huis, wat te doen?De kat plast in huis, dat kan erg vervelend zijn. Vaak spelen bepaalde oorzaken een rol in het in huis plassen van de ka…
Aandoeningen kat: blaasontstekingAandoeningen kat: blaasontstekingWanneer je kat steeds naar de kattenbak gaat om te plassen, maar er komt steeds maar een beetje urine of er zit bloed bi…
Waarom drinkt mijn kat plotseling veel water?Waarom drinkt mijn kat plotseling veel water?Drinkt je kat plotseling veel water en is er geen aanwijsbare oorzaak? Ga dan onmiddellijk met je kat naar de dierenarts…
Hoe kan ik een kat meer laten drinkenKatten drinken over het algemeen minder dan de meeste andere huisdieren. Toch hebben ze water nodig om gezond te blijven…

Reageer op het artikel "Drinktips voor katten die niet genoeg drinken"

Reacties

Maryl, 03-08-2016 15:49 #3
Mijn kat dronk ook te weinig, en wilde absoluut geen natvoer eten, maar sinds kort krijgt hij zijn droogvoer met een scheut water erbij, en hij vindt het heerlijk! Niet laten weken, dan worden de brokjes te zacht, maar gewoon vlak voor het opdienen even onder de kraan houden. Eventueel warm water proberen, dat schijnen ze nog lekkerder te vinden. Reactie infoteur, 12-09-2016
Wat fijn om te lezen!

Anneke, 09-07-2013 17:25 #2
Kater, leeftijd 3 jaar, gewicht, ongeveer 4,8 krijgt droge brokken van whiskas. En af en toe natvoer van whiskas. drinkt een bakje water wat ongeveer 200ml per dag.

Wim, 27-02-2013 12:40 #1
Kater, leeftijd 10, gewicht 5,3, krijgt altijd droge brokjes van Hills en een maal per dag 1/3 blikje "zacht" voedsel van Hills. Drinkt gemiddeld 71,3 ml per dag. Meet pas sinds drie weken. Is dat te weinig?
Graag reactie
Wim

Infoteur: Mlacroix
Gepubliceerd: 26-12-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Reacties: 3
Schrijf mee!