InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > De eekhoorn - een grappig diertje met verzamelwoede

De eekhoorn - een grappig diertje met verzamelwoede

De eekhoorn - een grappig diertje met verzamelwoede De eekhoorn is een grappig diertje dat van boom tot boom klimt en soms via de grond loopt op zoek naar voedsel zoals eikels en beukennoten. Vooral in de herfst zijn ze erg actief, het lijkt net alsof ze aan een verzamelwoede lijden, maar eigenlijk bereiden ze zich voor op de winter en leggen een voorraad eten aan.

Algemeen

Latijnse naam: Sciuridae
Soort: Zoogdier
Type: Planteneter
Waar komen ze voor: Er komen verschillende soorten eekhoorns voor verdeeld over de gehele wereld.
Hoe oud kunnen ze worden: Eekhoorns worden maximaal 5 jaar oud.

Kenmerken van het lichaam

Een eekhoorn is ongeveer 24 centimeter lang en zijn staart is zelfs iets langer. De staart heeft een belangrijke functie; het houdt hem in evenwicht als hij over de boomtakken loopt en als hij uit de boom springt, zorgt de staart voor een veilige landing. Eekhoorns hebben stevige en scherpe nagels aan voor- en achterpoten om vlug in bomen te kunnen klimmen. De snijtanden van een eekhoorn blijven hun hele leven doorgroeien. Om ervoor de zorgen dat de tanden ook slijten knagen ze veel zodat de tanden aan elkaar schuren.

Voeding

Eekhoorns kunnen alleen leven in de nabijheid van bossen met hoge bomen. Hier vinden ze het voedsel dat ze nodig hebben:
  • Eikels
  • Beukennoten
  • Zaden
  • Bladknoppen
  • Eieren

Levensgewoonten

Eekhoorns zijn geen nachtdieren, wat betekent dat ze overdag actief zijn en ‘s nachts slapen. Ondanks dit, kunnen ze alleen grijstinten zien, al zij het wel scherp. Eekhoorns kunnen wel goed ruiken, dit hebben ze ook nodig om hun begraven voedsel terug te kunnen vinden en op te graven. Eekhoorns houden geen winterslaap, ook al is het in de winter niet mogelijk om aan voedsel te komen. Daarom wordt er in de herfst voedsel verzameld en onder de grond begraven of in boomholtes. Zo hebben ze een voorraad voor de winter.

Voortplanting

Eekhoorns broeden 2 keer per jaar, in februari en in juli. Ze krijgen per worp 3 tot 7 jongen na een draagtijd van 5 weken. De geboren jongen zijn kaal en blind en pas na een maand gaan de ogen open. Ze blijven ongeveer 2 tot 6 maanden bij de moeder en zijn vanaf dan ook zelfstandig.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De eekhoorn - een grappig diertje met verzamelwoede"

Infoteur: Esthercita79
Laatste update: 02-01-2017
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Special: Dieren
Schrijf mee!