InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vogels > De kolibrie: het kleinste vogeltje op aarde?

De kolibrie: het kleinste vogeltje op aarde?

De kolibrie: het kleinste vogeltje op aarde? De kolibrie is een erg bijzonder vogeltje: heel klein, kleurrijk en vliegt heel snel. Ook al komen ze van nature niet in Nederland voor, je kunt ze wel zien in dierentuinen, waar hun leefklimaat nagebootst wordt.
Bron: Mdf, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Bron: Mdf, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Algemene informatie

  • Latijnse naam: Trochilidae
  • Soort: Vogel
  • Type: Voornamelijk carnivoor (op de nectar na)
  • Waar komen ze voor: Hoofdzakelijk in Zuid-amerika, maar ook wel in Midden- en Noord-Amerika.
  • Hoe oud kunnen ze worden: Tussen de 6 en 12 jaar.

Leefgewoonten

Een kolibrie verbruikt veel energie en moet daarom ook regelmatig rust nemen. Als ze slapen, slapen ze zo diep dat ze niets van hun omgeving opmerken. Het verenkleed en het lichaam van de kolibrie is meestal glanzend groen of blauw. sommige soorten kolibriesl leven in de bossen en andere soorten trekken rond, veelal richting Noord-Amerika.

Voeding

Kolibries hebben een lange snavel waarmee ze de nectar uit bloemen verzamelen. Ze vangen daarnaast ook insecten, zoals vliegen, bijen, spinnen en andere kleine insecten. De snavel bestaat uit een flexibele onderkaak, waardoor het makkelijker is om de insecten te vangen. Het bijzondere is dat een kolibrie om de 10 a 15 minuten iets moet eten, vanwege zijn snelle metabolisme.

Kenmerken van het lichaam

Kolibries kunnen zowel voor-en achteruit vliegen en zelfs stilhangen in de lucht. Bij het vliegen slaat de kolibrie wel 10 tot 80 keer met zijn vleugels! Er bestaan wel 320 verschillende soorten kolibries waarvan de meeste soorten herkenbaar zijn aan de vorm van de snavel, staart en ook wel aan de kragen en kuiven die sommige soorten wel of niet hebben. Bij de meeste kolibriesoorten is de lichaamslengte zo'n 5 centimeter en wegen ze tussen de 5 en 7 gram.

Voortplanting

Tijdens het broedproces doet het vrouwtje het meeste werk. Zij bouwt het nest, broedt de eieren uit en zorgt voor de jongen. De kolibrie legt 2 eieren en eht duurt 14 dagen voordat de eieren uitgebroed zijn. Zodra de jongen geboren zijn, kunnen ze al vliegen.

Andere kolibrie soorten

  • Reuzenkolibrie: Deze kolibriesoort is de grootste en heeft een lichaamslengte van 20 centimeter en komt uit het Andesgebergte.
  • Bijenkolibrie: Deze kolibriesoort is de kleinste met een lichaamslengte van 4 centimeter en komt voornamelijk voor in Cuba.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Evolutionair gelijk: kolibrie en kolibrievlinderEvolutionair gelijk: kolibrie en kolibrievlinderIn de evolutie zijn er vele bijzondere dieren ontstaan. Twee daarvan zijn de kolibrie en de kolibrievlinder. Zoals de na…
Zeepaardje: paardje of visje?Zeepaardje: paardje of visje?Net zoals de titel al zegt lijkt het zeepaardje van de bovenkant op een paard, maar toch is dit dier een vis.
De anaconda - een van de grootste slangen ter wereldDe anaconda - een van de grootste slangen ter wereldDe anaconda is een van de meest gevreesde slangen ter wereld. Terecht, want het is ook een van de grootste slangen ter w…
De Zeeschildpad: langzaam op het land, snel in het waterDe Zeeschildpad: langzaam op het land, snel in het waterDe Zeeschildpad is een van de weinige "oerdieren" die nog bestaan. Op het land beweegt hij zich langzaam voort, maar ond…
De Springmuis: een speciaal knaagdiertjeDe Springmuis: een speciaal knaagdiertjeEen springmuis doet je op het eerste gezicht wel denken aan een muis, maar een tweede blik doet je van gedachten verande…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De kolibrie: het kleinste vogeltje op aarde?"

Reactie

A. Leenhoven, 06-12-2016 17:20 #1
Ik heb een vraag. Ik liep vanochtend met mijn hond in het bos, en zag daar een heel klein allerliefst vogeltje! Ik vraag mezelf af hoe hij heet, maar kan hem niet vinden! Hij was grijzig met wat witte streepjes op de staart? Ik heb ze er nog nooit gezien vandaar mijn vraag?! Anja

Infoteur: Esthercita79
Laatste update: 03-01-2017
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vogels
Special: Dieren
Reacties: 1
Schrijf mee!