InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Mijn kat plast in huis, wat te doen?

Mijn kat plast in huis, wat te doen?

Mijn kat plast in huis, wat te doen? De kat plast in huis, dat kan erg vervelend zijn. Vaak spelen bepaalde oorzaken een rol in het in huis plassen van de kat. Ga daarom eens op onderzoek uit wat de oorzaken zouden kunnen zijn. Een kat kan om meerdere redenen in huis plassen. Wat kun je er aan doen? Als je de reden kan achterhalen dan weet je wat er te doen staat. Aan de meeste oorzaken kun je iets doen.

Waarom plast een kat in huis?

Katten plassen onder andere om hun territorium af te bakenen. Dit is heel normaal. Het wordt echter vervelend wanneer de kat in huis plast. De katten die in huis plassen zijn vaak niet gecastreerd of gesteriliseerd. Wanneer een kat wordt gecastreerd of gesteriliseerd zou het probleem van in huis plassen snel over moeten zijn. Het kan echter gebeuren dat de kat toch in huis blijft plassen na een castratie of sterilisatie. Dan zijn er verschillende oorzaken mogelijk die ervoor zorgen dat de kat in huis blijft plassen.

Waardoor plast een kat in huis?

Als een kat in huis plast dan kan dat door verschillende oorzaken komen. Deze oorzaken kunnen zowel medisch als niet-medisch gerelateerd zijn. Oorzaken van de laatste categorie zijn bijvoorbeeld een vieze kattenbak. Als de kattenbak niet frequent wordt gereinigd dan zal de kat ervoor kiezen om zijn behoefte ergens anders te doen. Katten houden van schone kattenbakken. Dit geldt ook voor een kattenbak die op een verkeerde plaats staat. De bak moet op een rustige plek staan waar de kat zijn behoefte kan doen.

Een andere niet-medische oorzaak kan zijn dat er te weinig plaats is in de kattenbak. Dit speelt vooral wanneer er meerdere katten in huis zijn. Het beste is daarom om iedere kat zoveel mogelijk zijn eigen plekje te geven, dus een eigen kattenbak. Zo wordt voorkomen dat ze elkaar in de weg gaan zitten en moeten vechten om een plekje in de kattenbak.

Het kan ook zijn dat het gedrag van de kat is veranderd door een bepaalde gebeurtenis. Katten zijn net als mensen ook heel gevoelig voor grote veranderingen. Een verhuizing kan bijvoorbeeld een behoorlijke impact hebben op het gedrag van de kat. Maar dit geldt ook voor veranderingen in de gezinssamenstelling of het aantal en soort huisdieren. Meestal duurt het even voordat de kat de gewend is geraakt aan de nieuwe situatie. Het beste is om de kat lekker zijn eigen gang te laten gaan om aan al het nieuwe te kunnen wennen. Een beetje extra verwennen in de vorm van lekker eten kan daarbij helpen.

Het in huis plassen kan ook worden veroorzaakt door een probleem van medische aard. Katten kunnen last hebben van een blaasontsteking. Ook kunnen slecht functionerende nieren veroorzaken dat de kat in huis plast. Aanwijzingen van een mogelijk medisch probleem bij de kat zijn:
  • veel plassen
  • heel erg weinig plassen
  • veel dorst

Als het vermoeden bestaat dat de kat niet in orde is ga dan gelijk naar de dierenarts voor controle.

Wat te doen bij een in huis plassende kat?

Allereerst moet de kattenbak zeer regelmatig worden schoongemaakt. Dit kan al voldoende zijn om het in huis plassen tegen te gaan. Wat te doen als dat niet helpt? De plekken die onder de urine zitten moeten goed worden schoongemaakt. Voorkom dat hierbij schoonmaakmiddelen worden gebruikt die ammoniak bevatten. Voor het behandelen van de plasplekken is speciale feromonenspray te koop. Deze spray zorgt ervoor dat de kat rustiger wordt. Wat ook te doen is, is de inrichting van de plasplekken aanpassen zodat de kat er niet meer snel zal komen. Katten kunnen niet tegen bepaalde stoffen.
Gerelateerde artikelen
Behandeling van bedplassen bij kinderenBedplassen is een normale fase bij het zindelijk worden. Maar wat als een kind op latere leeftijd nog in bed plast? We s…
Drinktips voor katten die niet genoeg drinkenSommige katten drinken niet genoeg. Als je kat denkt dat je kat te weinig drinkt, kun je de urine van je kat laten onder…
Hondengedrag: plassenHondengedrag: plassenHonden plassen. Dat doen ze. Maar soms op een speciale manier: altijd bij dezelfde boom, of altijd over de plas van een…
Waarom plast een gezonde kat in huis?Waarom plast een gezonde kat in huis?Veel kattenliefhebbers zijn ermee vertrouwd dat veel katten hun behoeften niet doen waar we zouden willen. Dit is een he…
Bedplassen: oorzaken, gevolgen, behandelingBedplassen komt bij kinderen van 5 à 6 jaar nog redelijk vaak voor. Je spreekt van bedplassen als je kind enkele keren p…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Buratino5, Pixabay
  • www.wikipedia.org

Reageer op het artikel "Mijn kat plast in huis, wat te doen?"

Reacties

Muts, 08-08-2014 00:41 #2
Ik heb ongeveer 3 weken geleden een poes opgehaald uit het asiel. Ze ziet erg slecht. Grote veranderingen voor haar dus, want ze heeft er zeker 2 jaar gezeten. Ze heeft erg veel moeite haar behoeften op de bak te doen. Ik heb het tot nu toe gelaten opgeruimd en schoongemaakt. De bak is ook schoon. Het vreemde is, ze stopt voor de bak, dus ze kan de bak wel vinden. Daarna gaat ze lopen draaien en zoeken. Ik doe iets niet goed. Wie heeft er nog een tip. Overigens, ze heeft een volledige gezondheidscontrole gehad door de dierenarts voor ze meeging uit het asiel.

Safa, 19-07-2012 14:40 #1
Hallo ik heb een poes van 2 jaar nu
maar de poes heeft steeds 2 plekken waar e plast in de woonkamer naast de televisie op de grond en in de gang bij de waterleidingen enzo.
ik heb veel dingen geprobeerd op de neus tikje geven en met zn neus in de pis laten gaan maar niks werkt het gebeurd misschien wel 2 of 3 keer per week en ze drink niet veel en ze heeft niet en ik heb zelfs de kattenbak in de woonkamer gezet zodat ze daar niet plast en zelfs eentje bij de gang bij de deur en de waterleidingen mn moeder wilt haar nu weg doen en ik wil dat niet maar haar op de grond plassen begint ons te irriteren
kan iemand helpen
alvast bedankt:)

Infoteur: Jozzie
Gepubliceerd: 31-10-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 2
Schrijf mee!