InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > De alligator (amerikaanse) - Groter dan je zou denken

De alligator (amerikaanse) - Groter dan je zou denken

De alligator (amerikaanse) - Groter dan je zou denken De alligator wordt door zijn grootte en gewicht wel vergeleken met een dinosaurus. Alhoewel veel mensen niet het verschil zien of weten tussen een krokodil en een alligator hoeven ze alleen maar de twee naast elkaar te zien en het wordt dan snel duidelijk.

Algemeen

  • Latijnse naam: Alligator Mississippiensis
  • Soort: Reptiel
  • Type: Carnivoor
  • Waar komen ze voor: In de Verenigde Staten en China.
  • Hoe oud kunnen ze worden: De oudste alligator is wel 73 jaar oud geworden.

Krokodil vs. alligator

Soms is het niet makkelijk om een alligator te onderscheiden van een krokodil, al zie je wel vaak dat de alligator een stuk groter is. Een andere manier is aan hun bek. Als deze gesloten is kun je de tanden zien. Als je alleen de boventanden ziet, dan is het een alligator en als je de boven- en ondertanden ziet, dan is het een krokodil.

Kenmerken van het lichaam

Een volwassen alligator kan wel 4 meter lang worden en 360 kilo wegen. Daarom wordt een alligator ook wel vergeleken met andere oer-dieren zoals de dinosaurus. Een alligator kan heel lang onderwater blijven en zelfs zijn adem voor bijna een uur inhouden. Alligators hebben een soort van sensoren op hun huid die elke trilling kunnen voelen. Zo voelt het zijn prooi naderen of ook zijn vijanden. De hersenen van een alligator wegen maar 8 tot 9 gram en gaat hierdoor vooral op zijn instincten af, wat hem een erg gevaarlijk dier maakt om tegen te komen.

Levensgewoonten

Alligators leven in een omgeving met zoetwaterbronnen, zoals rivieren, meren en moerassen. Grote mannelijke alligators zijn solitaire en zeer territoriale dieren. Kleinere alligators dulden elkaar wat meer en leven wel dichter in elkaars omgeving. Ondanks het feit dat alligators zwaar zijn en een langzame vertering hebben, kunnen ze snel aanvallen wanneer nodig. Ze zijn normaal gesproken erg schuchter tegenover mensen en zullen eerder weglopen of wegzwemmen dan aanvallen. Bovendien kan de gemiddelde mens hogere snelheden halen dan een alligator. Een alligator zal zijn prooien en vijanden daarom ook eerder vanuit het water aanvallen dan op het land.

Voedsel

Alligators zijn vleeseters en hun prooien grijpen ze vanuit het water en sleuren ze mee het water in. Jonge alligators eten vissen, insecten en kleine kreeftjes en krabbetjes. Hoe groter ze worden, des te groter wordt hun prooi. Wanneer ze volwassen zijn eten ze herten, beren en ook kleinere alligators. Alligators kunnen wel 2 tot 3 jaar zonder voedsel, maar ondanks dat zullen ze elke vorm van voedsel grijpen wanneer ze honger hebben.

Voortplanting

De paartijd bij alligators is in april en mei. De vrouwtjes bouwen hun nest in de zomer en leggen daarin de eieren. Het vrouwtje zal het nest en haar jongen verzorgen en beschermen in hun eerste jaar. De alligator is hierbij nog het enige reptiel in zijn bestaan dat voor de jongen blijft zorgen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Atarythm, Pixabay
  • www.wikipedia.org

Reageer op het artikel "De alligator (amerikaanse) - Groter dan je zou denken"

Infoteur: Esthercita79
Laatste update: 02-01-2017
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Special: Dieren
Schrijf mee!