InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Hondenras: Irish Softcoated Wheaten Terriër

Hondenras: Irish Softcoated Wheaten Terriër

Hondenras: Irish Softcoated Wheaten Terriër De Irish Softcoated Wheaten Terriër is één van de vier Ierse Terriër rassen. Dit ras is echter de enige die geen ondervacht heeft. Zijn naam wordt ook wel afgekort tot de Wheaten. Het is een ideale en actieve gezinshond die er graag bij wilt horen. In dit artikel leest u alles over de Wheaten.

Geschiedenis

Als we de naam van dit ras vertalen naar het Nederlands staat er 'Ierse Terriër met zachte tarwe vacht'. Uit de naam kunnen we al opmaken dat dit ras afkomstig is uit Ierland. Dit ras werd voornamelijk gezien op het boerenerf om onder andere:
  • ongedierte te bestrijden
  • hoedde van de kudde
  • bewaken van het erf
  • jagen op Dassen en Otters
Het was voor de boeren voornamelijk belangrijk dat de hond gezond, sterk en goedkoop in de onderhoud was. Het is onduidelijk uit welke kruising dit ras is ontstaan maar nog steeds is het een sterk ras met weinig erfelijke aandoeningen. Het is dan ook geen uitzondering als een Wheaten de 15 jaar behaald.
Sinds 1937 is dit ras erkend geworden door de Ierse kennel club en in de jaren 70 werden de eerste Wheaten pups in Nederland geboren. Door het fokken in verschillende landen zijn er inmiddels twee verschillende rasstandaards ontstaan, een rasstandaard omschrijft het uiterlijk van de hond zoals deze hoort te zijn. Dit verschil zit 'm voornamelijk in de manier van trimmen maar er schijnt ook een verschil te zijn in de dikte van de vacht.

Karakter

Een aantal karaktereigenschappen van de Wheaten zijn:
  • aanhankelijk
  • vrolijk
  • speels
  • intelligent
  • trouw
  • gevoelig
Het blijft een Terriër dus een consequente opvoeding is gewenst echter heeft de Wheaten wel een zachte manier nodig van opvoeden, ze begrijpen het snel als ze fout zitten en kunnen daardoor angstig worden als u ze te hard aan gaat pakken. Hou regelmaat en orde in de regeltjes die voor uw Wheaten gelden. Een erg positieve eigenschap van de Wheaten is dat hij in principe altijd vrolijk is en sociaal, hij wil graag bij zijn baas zijn en blijft dan ook vaak dichtbij uw zijde. Als de Wheaten goed gesocialiseerd is dan is het een uitstekende gezinshond die echt bij het gezin wilt horen.

Uiterlijk

Een reu heeft een schouderhoogte van ongeveer 47cm en een teefje ongeveer 45cm. Zijn gewicht zal rond de 15 kilo zitten en zijn lengte plus zijn gewicht maken deze hond tot een middelgrote hond. Zijn bouw straalt kracht uit en zowel zijn voor- als achterhand zijn dan ook goed gespierd. Zijn neus is zwart en zijn ogen zijn donker van kleur. Afwijkingen van de standaard zijn bijvoorbeeld een overbijt of een neus of ogen in de verkeerde kleur.

De vacht

De vacht van de Soft Coated Wheaten Terriër is:
  • zijdeachtig
  • zacht
  • los golvend
Een donzige of krullende vacht wordt gezien als een fout. De vacht mag elke kleurschakering tussen licht tarwe tot rood goud hebben, wit is echter op de shows ook niet toegestaan. Pup's hebben vaak een hele andere soort vacht, tussen de 18 en 30 maanden zal de Wheaten zijn definitieve vacht pas hebben. De Wheaten is behaard over zijn gehele lichaam maar heeft geen ondervacht, de beharing groeit relatief lang door waardoor dit ras wellicht geschikt kan zijn voor mensen met allergie.
De vacht van de Wheaten kan wel snel in de klit raken, u zult dit ras dan ook met regelmaat moeten borstelen. Er zijn verschillende modellen voor de Wheaten mogelijk zo kunt u de vacht helemaal lang laten, deels laten knippen of helemaal laten scheren. Helemaal laten scheren is absoluut niet aan te raden voor de kwaliteit van de vacht maar het is wel gemakkelijk voor de onderhoud.

Beweging

Dit ras is een sportief ras die wat uitdaging wilt, als u deze hond voldoende beweging geeft zal hij rustig zijn in huis. Ze willen het liefst overal mee naar toe en zullen u daar meestal ook niet tot last zijn. Hij speelt graag buiten en dan het liefst met andere honden of mensen. Bij onvoldoende beweging kan de Wheaten nerveus worden of sloopgedrag in huis gaan vertonen.
Gerelateerde artikelen
Ik wil graag een hondIk wil graag een hondDe beslissing om een hond te nemen gebeurt vaak impulsief, zonder er bij stil te staan dat het veel consequenties met zi…
Rashonden: Witte HerderRashonden: Witte HerderHoewel de Witte Herder lijkt op de Duitse Herder, is het geen witte variant van dit ras. Het is een afstammeling van ver…
Afghaanse windhondAfghaanse windhondAls je ze over straat ziet lopen, moet je gewoon even stil blijven staan en kijken: de Afghaanse windhond. Wat een trots…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Hondenras: Irish Softcoated Wheaten Terriër"

Infoteur: Bembi
Gepubliceerd: 24-10-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!