InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Een veulen afspenen? Hoe doe ik dat?

Een veulen afspenen? Hoe doe ik dat?

Een veulen afspenen? Hoe doe ik dat? Er komt een tijd dat je veulentje zonder zijn of haar moeder verder moet gaan. Je hebt het veulen bijvoorbeeld verkocht, of de moeder van het veulen is opnieuw drachtig en kan dus niet meer voor het veulen dat aan de voet loopt zorgen. In dit artikel staat beschreven hoe je een veulen van zijn of haar moeder weg haalt.

Hoe oud moet een veulen zijn om het bij de moeder weg te halen?

Een veulen kan bij zijn moeder vandaan als het 3 maanden oud is. Vanaf ongeveer een maand kun je rustig beginnen met het tijdelijk uit elkaar halen van het veulen en de moeder, zo kun je na anderhalve maand rustig ongeveer een uurtje rijden op de moeder van het veulen. Het is aan jezelf om te kijken hoe lang je het veulen bij de moeder wil laten lopen, 3 maanden is namelijk echt de minimale leeftijd waarop het veulen gespeend kan worden . Als de moeder van het veulen opnieuw drachtig is, is het verstandig het veulen wel op tijd weg te halen bij de moeder. De moeder moet anders voor haarzelf, het veulen in haar en het veulen aan de voet moet zorgen, dit is wel erg veel.

Waar laat ik het veulen?

Het beste is om een veulen naar een opfok te sturen, hier staan veel veulens met elkaar in een weide en leren ze met elkaar opgroeien. Een veulen alleen in een weilandje zetten is absoluut niet goed voor een veulen, zorg altijd dat een veulen een ander paard of pony’tje bij zich heeft als gezelschapsdier. Een schaap of geit bij je pony zetten lijkt misschien leuk, maar hier heeft zowel de pony als de geit of het schaap niets aan, jij wil toch ook soortgenoten (mensen) om je heen? Zorg ook altijd dat het veulen de moeder niet kan horen of zien, het verlatingsproces zal dan alleen maar langer duren, en er zal meer stress bij komen kijken dan nodig is tijdens het afspenen.

Wat doe ik met de moeder van het veulen?

Let nadat je het veulen hebt afgespeend altijd goed op de moeder, het uier zal strak komen te staan en er kan uierontsteking optreden. Na enkele dagen moet het uier vanzelf gaan slenken, je hoeft hier dus niets aan te doen. Als je denkt dat het uier echt heel erg strak staat, kun je een beetje melk uit het uier melken. Doe dit wel zo min mogelijk omdat de merrie anders melk blijft aanmaken. Zorg dat de merrie met andere pony’s komt te staan voor gezelschap en dat ze haar veulen niet kan zien.

Kunnen de merrie en het veulen ooit weer bij elkaar staan?

Dit kan inderdaad, maar wacht tot je zeker weet dat het veulen en de moeder elkaar niet meer kennen, dit is na enkele maanden. Anders begint het proces weer opnieuw en komt er weer extra stress bij kijken.

Het veulen en de moeder kunnen op het begin als ze net uit elkaar zijn last krijgen van gewichtsverlies, dit komt meestal door de stress en doordat het veulen opeens helemaal onafhankelijk is. Dit is normaal en hier hoef je, je geen zorgen om te maken. Zorg wel dat je pony en het veulen genoeg te eten krijgen, bijvoorbeeld veulenbrok.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Een veulen afspenen? Hoe doe ik dat?"

Infoteur: Dobel
Gepubliceerd: 16-09-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!