InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > De veulen opfok: huisvesting voor jonge paarden

De veulen opfok: huisvesting voor jonge paarden

De veulen opfok: huisvesting voor jonge paarden Elk jaar worden er weer veel veulens gefokt in Nederland. Tot respectievelijk zes maanden oud lopen deze dieren nog bij het moederpaard. Hierna wordt het veulen gescheiden van zijn moeder. Omdat weinig eigenaren genoeg ruimte hebben om hun veulen tot hun derde levensjaar te herbergen, kiezen veel voor een tijdelijke huisvesting; de veulen opfok.

De veulen opfok

De opfok is bedoeld voor paarden in de leeftijdscategorie van zes maanden tot (vaak) maximaal 3 jaar oud. Deze dieren zijn nog te jong om aan het werk te gaan. In de opfok wordt een jong dier bij soortgenoten geplaatst en leert het hoe het is om met andere paarden om te gaan. Van elkaar leren ze veel dingen die ze wel en niet kunnen doen. In de opfok heeft het veulen bijna niet te maken met menselijk contact, hierdoor kan het dier zich in alle rust ontwikkelen.

Zomer en wintermaanden

Veel opfokbedrijven zetten de jonge dieren in de zomermaanden op een groot stuk land of ander natuurgebied. Veulens worden in een kudde met uitsluitend leeftijdsgenoten geplaatst, maar soms komt het voor dat men er een ouder dier tussen zet. Eigenaren zijn vaak niet bevoegd om in de wei bij de veulens te komen, daar er zo weinig mogelijk contact met mensen moet zijn. De eigenaar van het bedrijf houdt wel toezicht op de dieren. In de wintermaanden wordt er vaak gekozen voor een ruime inloopstal waar meerdere dieren in staan. Veulens in de opfok gaan wel regelmatig naar de hoefsmid of dierenarts.

Koppels

Vaak is het zo dat er een datum wordt afgesproken voor wanneer je je veulen kunt gaan brengen. Dit is zo omdat er op dezelfde datum meerdere dieren verwacht worden. Van de dieren die tegelijk aankomen worden koppels gevormd. Dit zijn altijd dieren van hetzelfde geslacht. De koppels komen samen te staan in een box, en worden naar een aantal gewenningsdagen geïntroduceerd aan de rest van de kudde. De functie van de koppels is erg simpel; wanneer er een hele kudde gevormd wordt heeft elk veulen al een vriendje en is dus nooit alleen.

Voorbereiding

Er zijn dingen die je zelf kunt doen met je veulen, voor het naar de opfok gaat. Breng veel tijd door met je dier en leer hem om netjes aan het halster mee te lopen. Leer je paard ook voetjes geven. Onthoud: Jong geleerd is oud gedaan, als je paard uit de opfok komt is het minimaal drie jaar en veel sterker.
© 2011 - 2019 Neyela, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De veulen opfok: huisvesting voor jonge paarden"

Infoteur: Neyela
Gepubliceerd: 24-05-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!