InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Hoe speen ik mijn veulen af?

Hoe speen ik mijn veulen af?

Hoe speen ik mijn veulen af? Allereerst gefeliciteerd met uw veulen. Het fokken van een veulen bij uw merrie is een mooie en unieke ervaring, maar er komt vaak meer bij kijken dan u van te voren heeft bedacht. Natuurlijk breekt er na een paar maanden na de geboorte ook een tijd van afscheid aan. Dit kan afscheid zijn tussen u en uw veulen, of alleen tussen de merrie en het veulen. De laatste vorm van afscheid komt eigenlijk altijd voor, ook al herenigd u uw paarden na een tijd weer. In dit artikel staat beschreven hoe u uw veulen kunt afspenen.

Afspenen, kan ik dit oefenen?

Als u een merrie heeft met een veulen die u wel gebruikt voor de sport kunt u al vroegtijdig, vanaf ongeveer drie weken na de geboorte van het veulen, beginnen met het oefenen van het afspenen. Dit doet u door de tijd dat merrie en veulen uit elkaar zijn steeds langer te maken. U begint bijvoorbeeld met vijf minuten, merrie en veulen zullen immers beide erg gestrest zijn. Deze tijd bouwt u langzaam aan uit tot bijvoorbeeld een uurtje. Hierbij moet u wel altijd zorgen dat het veulen en de merrie zichzelf niet kunnen beschadigen, veulens zullen bijvoorbeeld proberen over het hek te springen. Het slimste is om het veulen in een dichte stal te zetten.

Afspenen, hoe oud moet het veulen hiervoor zijn?

Eigenlijk geld er in de paardenwereld een standaard regel waarbij een veulen minimaal drie maanden moet zijn om zonder de moeder te kunnen. Vaak worden veulens wel wat langer bij hun moeder gehouden, wat ook helemaal niet erg is. Ook moet u de toestand van het veulen zelf bekijken: kijkt het veulen nog veel naar zijn moeder om, drinkt en eet het veulen voldoende en nog een belangrijke vraag: waar laat u het veulen?

Waar moet ik op letten bij het afspenen van mijn veulen?

Als u uw veulen afspeent moet u zowel op de merrie als het veulen letten, daarom is dit opgesplitst in twee aparte paragrafen.

Merrie

Bij de merrie is het uier erg belangrijk om op te letten. Doordat het veulen hier niet meer aan drinkt zal deze uier erg dik worden en uiteindelijk vanzelf moeten slinken. Sommige merries krijgen echter uierontsteking van de plotselinge overgang. Dit moet u dus altijd goed in de gaten houden. Beweging is erg belangrijk voor de merrie. Ook moet u altijd zorgen dat merrie en veulen elkaar niet meer kunnen zien.

Veulen

Het veulen moet zijn moeder als het afgespeend wordt niet meer kunnen zien. Dit bespaard een hoop stress voor zowel de merrie als het veulen. Ook moet een veulen altijd leeftijdgenootjes hebben waar hij mee wordt afgespeend, zo hebben ze steun aan elkaar. Omdat een veulen geen melk meer krijgt is het belangrijk het veulen bij te voeren met veulenbrok. Het veulen zal een terugval krijgen doordat het stress heeft omdat het zijn moeder mist, en omdat er geen melk meer tot zijn beschikking is. Deze terugval kan deels worden opgelost met veulenbrok. Verder is het belangrijk dat de veulens kunnen spelen en rennen met elkaar, de voorkeur gaat dan ook naar een stuk weide waar ze in kunnen staan.

Veulen en merrie herenigen

Als u zowel de merrie als het veulen wilt houden is er een grote kans dat deze ooit weer bij elkaar moeten komen te staan. Dit kan zeker, maar wacht wel een tijd zodat de merrie en het veulen echt niet meer van elkaars bestaan weten. Na ongeveer drie maanden kunt u de merrie en het veulen wel weer samen plaatsen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Hoe speen ik mijn veulen af?"

Infoteur: Dobel
Gepubliceerd: 28-08-2012
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!