InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Tips voor een gezond gebit van uw hond

Tips voor een gezond gebit van uw hond

Tips voor een gezond gebit van uw hond Een gezond gebit is belangrijk voor de gezondheid van uw hond. Het ontstaan van tandplak en tandsteen kan ontstekingen veroorzaken en zelfs organen beschadigen. Er zijn verschillende mogelijkheden om problemen in het gebit te voorkomen.

Ontstaan van tandplak, tandsteen en ontstekingen

Onderzoek heeft uitgewezen dat de eerste tekenen van tandproblemen zich al voordoen op tweejarige leeftijd bij 70-80% van alle honden. Het normale gebit van een volwassen hond bevat 42 kiezen en tanden. Als het gebit niet regelmatig gereinigd wordt ontstaat er op den duur tandplak. Tandplak bestaat uit bacteriën, slijm en voedselresten die als het ware een laagje over de tand vormen en hierdoor een ontsteking kunnen veroorzaken van het tandvlees. Tandsteen is tandplak dat erg hard is geworden (de overgang van tandplak naar tandsteen gebeurt na gemiddeld 24 uur), het verkalkt, dit onder invloed van de mineralen in het speeksel. Tandsteen vormt daarbij weer een aanhechtingsplaats voor bacteriën.

Wanneer er een ontsteking ontstaat, kunnen kiezen of tanden los gaan zitten. Vaak is een complete gebitsreiniging onder sedatie door een dierenarts dan nog de enige mogelijkheid om het gebit goed te behandelen. Een ernstige complicatie bij een ontsteking is dat er sprake is van een verhoogde doorbloeding, waardoor de bacteriën en afvalproducten naar het hart, nieren, lever en gewrichten vervoerd kunnen worden. Dit kan ernstige ontsteking aan de organen veroorzaken.

Symptomen bij een ontsteking

  • Slechte adem
  • Pijn (moeilijk eten, aan één kant eten)
  • Roodheid/zwelling tandvlees
  • Bruine/witte aanslag op de tanden
  • Loszittende kiezen/tanden

Tips voor een gezond gebit

  • Tandenpoetsen is het meest effectief. Regelmatig de tanden poetsen (1 x per dag) voorkomt dat tandplak over gaat in tandsteen. Je kan een tandenborstel gebruiken (is er ook speciaal voor honden), een vingertandenborsteltje of met een gaasje langs de tanden gaan. Er is normale tandpasta voor honden en hondentandpasta die speciaal werkt bij al ontstane tandplak en tandsteen. Let op: gebruik geen tandpasta die voor mensen bedoeld is, hier zit namelijk veel fluoride in die bij regelmatige inname toxisch kan zijn voor de hond!
  • PlaqueOff. Bevat een speciaal soort zeegras dat een goed effect heeft op het gebit. Het is een poeder wat door het voer gegeven kan worden.
  • Zeewier. Vermindert het ontstaan van tandplak en tandsteen en lost tevens reeds bestaan tandplak op.
  • Vet Aquadent. Dit wordt toegevoegd aan het water. Voorkomt tandplak en tandsteen. De werkzame stoffen chloorhexidine en xylitol remmen de groei van bacteriën in de mond van de hond en verhindert op deze manier het ontstaan van tandplak. Het zorgt tevens voor een frisse adem.
  • OraVet. Is een gel die zich aan het tandglazuur vasthecht, er vormt zich dan een onzichtbare laag die de vorming van tandplak en tandsteen aanzienlijk vermindert. Het aanbrengen moet elke week herhaald worden.
  • Dentidog Spray. Dit spuit je op het gebit om tandplak en tandsteen te voorkomen. Voor de nacht sprayen en in laten werken. Het middel trekt in het poreuze tandsteen en maakt dan het buitenste laagje week en zacht. Door herhaling en doordat de hond kauwt, verdwijnt op den duur het tandsteen.
  • Speeltjes die de tanden als het ware ‘poetsen’, zoals flosstouw of de Dental Kong.
  • Tandreinigende tussendoortjes, zoals kauwstrips of Dentastix.
  • Kauwen stimuleren door het geven van botten/kluiven.
  • Tandsteenkrabber. Hiermee kan je zelf het tandsteen wegkrabben. Oefen dit voorzichtig bij de hond, want het is heel scherp. Bij de dierenarts of een goede dierenspeciaalzaak verkrijgbaar.
  • Voeding die een positieve invloed heeft op het gebit. Hierover zijn de meningen erg verdeeld. Veel dierenartsen raden speciale brokken aan, maar er zijn ook veel mensen die het voeren van vers vlees veel beter vinden.

Het is aan te raden om het gebit van uw hond regelmatig te laten controleren door een dierenarts.
© 2011 - 2019 Emi1, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Tandsteen, tandplak en een stinkende bek bij hondenTandsteen, tandplak en een stinkende bek bij hondenWanneer je een hond hebt krijg je er wel keer mee te maken, de bek van je hond begint te stinken en je hond krijgt last…
Gebitsverzorging bij honden en kattenGebitsverzorging bij honden en kattenHet gebit van honden en katten heeft regelmatige verzorging nodig. Dieren hebben minder last van gaatjes dan mensen, maa…
Gebitscontrole bij honden en kattenGebitscontrole bij honden en kattenFebruari is naast de sprokkelmaand ook de maand van de gebitscontrole bij huisdieren. In deze februari maand houden veel…
Gebitsproblemen bij honden en katten: fout eten is slechtGebitsproblemen bij honden en katten: fout eten is slechtGebitsproblemen bij honden en katten worden steeds vaker veroorzaakt door eten wat de huisdieren niet zouden moeten eten…
Mondproblemen bij de hond herkennen en verhelpenMondproblemen bij de hond herkennen en verhelpenMondproblemen komen veel voor bij honden. Deze problemen hebben verschillende fases, met elk hun eigen kenmerken. Honden…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: JamesDeMers, Pixabay
  • www.gebitscontrole.nl

Reageer op het artikel "Tips voor een gezond gebit van uw hond"

Reactie

Han, 29-09-2011 00:34 #1
Zou graag een goed adres willen weten in en om Rotterdam waar ik naar toe kan gaan met m, n hond voor een goede Gebitsbehandeling.Kan ook hier geen adres vinden waar een goede (honden tandarts zit ) poets haar gebit heb speciaal algpoeder maar niks helpt en haar tandjesworden er niet mooier op zij is een mix van Carnterier/chitchu een zeer leuk beestje maar zonden van haar gebit wie help mij hier mee?M.V.G Han ps zij is net 5 jaar

Infoteur: Emi1
Gepubliceerd: 06-07-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Reacties: 1
Schrijf mee!