InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Gebitsverzorging bij honden en katten

Gebitsverzorging bij honden en katten

Gebitsverzorging bij honden en katten Het gebit van honden en katten heeft regelmatige verzorging nodig. Dieren hebben minder last van gaatjes dan mensen, maar wel van ontstekingen en andere aandoeningen zoals parodontitis. In een vergevorderd stadium veroorzaakt parodontitus problemen aan de organen van het dier. Gebitsproblemen ontstaan door niet verwijderde tandplak. Zachte voeding veroorzaakt meer tandplak dan harde brokjes. Je kunt het voorkomen met een goede gebitsverzorging, die bestaat uit dagelijks poetsen en flossen. Maar ook door het geven van een kauwbot of een speciale kauwstrip.

Gebitsverzorging

Een slechte adem wordt vaak veroorzaakt door etensresten en tandplak maar ook door gebitsproblemen. Een goede gebitsverzorging kan een slechte adem voorkomen of verhelpen. Het gebit moet regelmatig worden gepoetst en geflost. Kauwstrips remmen de groei van bacteriën en reinigen het gebit. Ze kunnen worden gegeven op dagen dat er niet wordt gepoetst.

Hoe herken je gebitsproblemen?

  • Het tandvlees is rood
  • Het tandvlees bloedt snel
  • Een slechte adem
  • Tandplak op de tanden en kiezen
  • Losse tanden en kiezen
  • Aan één kant kauwen
  • Moeilijk of langzaam eten
  • Het dier is minder actief door de pijn
  • Langs de bek vegen na het eten

Gingivitis

Gingivitis is een ontsteking aan het tandvlees die onbehandeld kan leiden tot parodontitis. Een ontsteking aan het tandvlees ontstaat door niet verwijderde tandplak. Tandplak ontstaat door het eten van voedsel, er blijft een dun, wit laagje achter op de tanden. De in de bek aanwezige bacteriën voeden zich hiermee en scheiden daarbij een voor het gebit schadelijk zuur af. Het tandvlees raakt hierdoor ontstoken, wordt rood, zwelt op en bloed gemakkelijk. De ontsteking kan genezen door het gebit goed te poetsen.

Parodontitis

Ontstoken tandvlees zorgt voor verwijdering tussen het tandvlees en de tand. Deze opening wordt een pocket genoemd. Bacteriën vermenigvuldigen zich en kunnen gemakkelijk dieper de pocket ingaan waar ze niet meer door het poetsen kunnen worden verwijderd. De ontsteking gaat verder en tast het steunweefsel rondom de tand aan waardoor deze los gaat zitten en eruit valt. De bacteriën kunnen ook schade aanrichten aan de organen zoals het hart, de lever, longen en nieren.

Tanden poetsen

Het gebit van een hond of kat kan alleen goed worden gereinigd door te poetsen. Door het poetsen verwijder je de tandplak en krijgt het dier weer een frisse adem. Er zijn speciale tandenborstels en tandpasta verkrijgbaar die geschikt zijn voor honden en katten. De tandpasta remt de groei van bacteriën en smaakt naar gevogelte of rund.

Hoe poets je het gebit?

Geef het dier de tijd om te wennen aan het tandenpoetsen, dwing niet. Smeer wat tandpasta op een vinger en laat het dier dit eraf likken. Herhaal dit een aantal dagen. Als dit goed gaat smeer je wat tandpasta op de tandenborstel waarna de hond of kat het eraf mag likken. Hierna begin je met het poetsen van de voortanden en dit bouw je langzaam op totdat het hele gebit zonder problemen gepoetst kan worden. Poets ook het kauwoppervlak en de binnenkant van de tanden, bij katten is het poetsen van het kauwoppervlak voldoende. Een kleine hond heeft meestal meer gebitsverzorging nodig dan een grote hond. Geef een hond bij voorkeur harde brokken, koekjes en kauwbotten. Door het kauwen blijft het gebit langer schoon. Gebitsverzorging blijft wel nodig. Bij zachte snacks en blikvoer blijven er veel bacteriën achter tussen de tanden.

Flossen

Een flos bestaat uit allemaal draadjes waardoor het gebit wordt geflost als de hond erop bijt. Ze zijn verkrijgbaar bij een dierenwinkel.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: PublicDomainPictures, Pixabay
  • Dierenartsfolder
  • Het Dierenrijk.nl
  • www.vc-someren.nl

Reageer op het artikel "Gebitsverzorging bij honden en katten"

Reactie

Paula, 28-03-2016 17:57 #1
Ik wist niet dat het zo gevaarlijk is voor hond slechte tanden en het hart mijn hond is 15jaar slechte tanden is een Jack Russel teefje ben bang om haar te laten verdoven dat ze het niet overleeft.mijn man is ziek en dat overleeft hij niet ik weet niet wat ik moet doen kunt u mij raad geven.! Reactie infoteur, 29-03-2016
Hallo Paula,

De kans dat een hond niet uit de narcose komt is op deze leeftijd veel groter. Zolang de hond geen last heeft van zijn tanden, is het beter om er niets aan te doen.

Groeten Liza

Infoteur: Liza
Laatste update: 19-07-2017
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 1
Schrijf mee!