InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Waaraan moet je denken bij het fokken van een veulen?

Waaraan moet je denken bij het fokken van een veulen?

Waaraan moet je denken bij het fokken van een veulen? Rond de lente ziet u de veulens weer vrolijk dartelen in de weide. Voor elke paarden eigenaar is dit weer een moment waarbij het in uw buik gaat kriebelen. Iedereen zou namelijk wel graag een leuk veulen in de weide willen hebben. Bij een veulen komt meer kijken dan u op het eerste moment denkt, daarover meer in dit artikel.

Wat heeft u nodig om een veulen te fokken?

Behalve het meest logische, een hengst en een merrie, is er nog meer nodig om een veulen te fokken. Voor een veulen moet u tijd hebben, een veulen vraagt immers de nodige verzorging en aandacht. Dit vraagt het veulen niet alleen als het op de wereld is, maar ook tijdens de zwangerschap (zeker op het laatste moment). Daarbij heeft u genoeg weide nodig zodat uw pony's niets te kort komen, een veulen moet immers kunnen bewegen.

De keuze voor een hengst

De keuze voor een hengst hangt met verschillende dingen samen. U kunt een hengst kiezen om zijn karakter, kleur, stokmaat of papier. Ook kunt u zomaar een keuze maken omdat de hengst goedkoop is en het u niet uitmaakt wat voor veulen u uit uw merrie krijgt. Zorg altijd dat de hengst geen familie van de merrie is, dit is inteelt. Als de stamboom wat verder weg zit kan dit weer wel, dit is namelijk lijnteelt. Kies ook nooit een te grote hengst voor uw merrie, dit kan tot problemen leiden.

Dekken

Als u uiteindelijk de keuze voor een hengst gemaakt heeft bij bijvoorbeeld een hengstenhouder dan kunt u afspraken gaan maken met de eigenaar van de hengst om de merrie te laten dekken. Merries zijn ongeveer om de 3 weken hengstig, dit wil zeggen dat ze in deze tijd gedekt willen worden, deze tijd is slechts enkele dagen. Spreek af met de eigenaar wat de hengst moet kosten en of u uw merrie bij de hengstenhouder brengt of de hengst bij u komt te staan. Ook kunt u nog kiezen om de hengst aan de hand te laten dekken of los in de weide te jagen. Sommige eigenaren van hengsten dekken liever aan de hand aangezien de hengst dan minder verwondingen oploopt als de merrie niet mee wil werken. Voor dure hengsten wordt ook vaak KI gekozen, hierbij zet de veearts het sperma bij de merrie in, er komt dus geen hengst bij te pas.

Drachtig?

Als uw merrie na de 3 weken niet meer gedekt wil worden en geen hengstig gedrag meer vertoont is de kans groot dat uw merrie drachtig is. Dit kunt u bevestigen door uw merrie te laten scannen. Als uw merrie drachtig is duurt het nog 11 maanden tot de merrie haar veulen zou krijgen. Als uw merrie dus op 30 mei voor het laatst is gedekt, wordt het veulen rond 30 april verwacht. Houdt tijdens de dracht uw merrie goed in de gate, zeker op het einde. Uw merrie kan ongeveer 3 weken te vroeg veulenen, maar ook 3 weken te laat. U kunt een alarm kopen die u bij uw merrie kunt omdoen, deze gaat af als de merrie bevalt.

Het veulen

Eindelijk na 11 maanden is het zo ver, uw merrie gaat veulenen. Houdt als u bij het veulenen bent goed in de gate of het vliesje open breekt zodat het veulen lucht kan krijgen en kan ademen, anders kan het veulen stikken. Het geslacht van het veulen bepalen kunt u het beste doen door de staart op te lichten, 1 gaatje is een hengst en 2 een merrie. Kijk altijd of het veulen kan en mag drinken, of het gaat staan en lopen en of het poept en plast. Als uw veulentje wat ouder is moet u het veulen laten chippen, dit kan via het stamboek of de veearts. Het veulen krijgt dan een paspoort en is dan 'legaal' in Nederland.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Waaraan moet je denken bij het fokken van een veulen?"

Infoteur: Dobel
Gepubliceerd: 06-07-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!