InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > De Friese Stabij

De Friese Stabij

De Friese Stabij De Friese Stabij is een gezellige jachthond, die bij voldoende beweging ook prima in huis kan leven. Een goed opgevoede Stabij zal een vriend voor het leven zijn.

Herkomst

Nederland kent 11 hondenrassen, waaronder de Friese Stabij. De officiële naam is Stabyhoun en hij komt oorspronkelijk uit Friesland, en dan vooral de Friese Wouden. Ze werden gebruikt voor de jacht op o.a. mollen, ratten en bunzings. Vermoedelijk is hij familie van de Heidewachtel, Münsterländer en Drentse patrijs. Tot de zestiger jaren zag men de Friese Stabij alleen maar in Friesland, vanaf die tijd werd hij ook in de rest van het land polulairder.

Uiterlijk

De Stabij is een staande jachthond, die voorkomt in de kleuren zwart, zwartbont, bruin, bruinbont, oranje en blauwbont. De zwartbonte variant komt het meeste voor. Hij valt ook vooral op door zijn volle, witte pluimstaart. Ze hebben een langharige vacht, die dagelijks geborsteld moet worden. Ook hebben ze, doordat ze vaak rondstruinen in bossen en struiken, vaak last van teken. Een reu moet ongeveer 53 centimeter hoog zijn, bij de teef is dat iets minder: 49 centimeter.

Karakter

De Friese Stabij is een hele lieve, zachtaardige hond. Hij kan prima met kinderen opschieten, al kan hij wel eens grommen als hij het niet leuk meer vindt. Bijten zal hij overigens nooit doen. Het is een intelligente hond, die goed kan leren. Of hij het ook altijd goed in de praktijk laat zien, is een ander verhaal....ze zijn erg eigenwijs en eigenzinnig en vinden niet altijd alles even belangrijk als het baasje. Hoewel hij niet meteen met iedereen dikke vrienden is, is hij niet eenkennig en zal iedereen dan ook vriendelijk begroeten. De Stabij kan heel gehoorzaam zijn, als hij wil......een consequente opvoeding is een must. Daar hoort niet te hard aanpakken bij, omdat de hond daar erg gevoelig voor is. Veel belonen en consequent zijn in wat niet mag, is erg belangrijk.

Beweging

De Friese Stabij heeft veel beweging nodig. Wandelingen van 1-2 uur zijn niet teveel voor hem, hij heeft een groot uithoudingsvermogen. Tevens mag hij ook graag spelen, rennen, zwemmen en trainen. Zolang hij voldoende beweging krijgt en geestelijk gestimuleerd wordt, zal het ook een rustige huishond zijn. Omdat het een jachthond is, is hij moeilijk erfvast te maken. Ze willen nog wel eens weglopen, als ze iets interessants zien waar ze achter aan moeten gaan. Hij vindt wel altijd de weg weer terug naar huis.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De Friese Stabij"

Infoteur: Nadasha
Gepubliceerd: 24-05-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!