InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Vossen, slimme jagers

Vossen, slimme jagers

Vossen, slimme jagers Een vos op het erf, daar zit niemand op te wachten. Vossen staan bekend om hun sluwheid en roofzucht. Maar richten zij echt zoveel schade aan als men denkt?

Soorten

Er zijn diverse soorten vossen, zoals de poolvos en het woestijnvosje. In Nederland komt er maar één soort voor, die gewoon vos wordt genoemd, de Vulpes vulpes. Het verspreidingsgebied van vossen is groot: ze komen op het heel noordelijke halfrond voor en bovendien in Australië, waar ze door de mens naartoe zijn gebracht.

Uiterlijk

Hoewel vossen familie zijn van onze huishond hebben ze door hun grote ogen en lange snorharen een katachtige uitstraling. Hun vacht is rood tot bruingrijs, met zwarte gedeelten op de poten en oren. Hun snuit is zwart met wit, hun staart dik met vaak een witte punt. Al maakt de staart zijn uiterlijk imposant, in feite is een vos niet vel groter dan een flinke kat. Volwassen vossenmannen wegen ongeveer 6,5 kilo, de vrouwtjes gemiddeld 5,5 kilo.

Spoor in de modder / Bron: James Lindsey, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Spoor in de modder / Bron: James Lindsey, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Sporen

Vossen zijn behoorlijk mensenschuw en jagen s nachts. Vandaar dat je ze overdag nauwelijks tegenkomt. Een uitzondering daarop, om onduidelijke redenen, is de duinstreek tussen Den Haag en IJmuiden. Vanwege de nachtelijke jachten merk je vossen meestal pas op als ze bijvoorbeeld een bezoek aan het kippenhok hebben gebracht. De enige manier om ze eerder te signaleren is door op sporen in zachte grond of sneeuw te letten. Die zien er ongeveer hetzelfde uit als die van een hond, maar zijn smaller.

Roven

Vossen eten graag konijn. Daarnaast bestaat hun menu uit vogels, afval van mesthopen, muizen en andere kleine zoogdieren. Stadsvossen in Engeland eten zelfs regenwormen, afval van composthopen en voer van vogelvoertafels. Een vos in het kippenhok bijt vaak alle kippen dood, terwijl hij er maar een of twee meeneemt. De reden is dat het voor een roofdier meestal lastig is aan voedsel te komen. Het is zijn natuurlijke reactie om alle dieren die proberen te vluchten dood te bijten. In natuurlijke omstandigheden zijn dat de zieke of zwakke dieren. In een afgesloten hok blijven de dieren proberen te ontvluchten en blijft de vos bijten.

Familieleven

Al jagen vossen solitair in een territorium van gemiddeld 100-200 hectare, ze weten door middel van geursporen of geblaf wel of er bekende vossen in de buurt zijn. Slapen doen ze meestal op een beschutte plek, bijvoorbeeld onder en te midden van dicht struikgewas. Drachtige vossen slapen in een hol. Daar bivakkeren ze ook als de jongen geboren worden. Na een week of vier brengt moedervos, in verband met veiligheid, haar jongen naar een nieuw hol. Dreigt er direct gevaar, dan verdeelt ze haar jongen zelfs over twee holen. Na een maand of vijf gaan jonge vossen op zoek naar een eigen territorium. Ook blijven er soms vossen bij de ouders. Meestal zijn dat vrouwtjes, die helpen voedsel zoeken voor de vossenpups. Wanneer de moeder overlijdt, nemen de halfzusters de opvoeding van de jongen over.

Hoe bescherm ik kippen tegen vossen?

Vossen zijn slim. Een plek waar wellicht iets te eten valt, hebben ze direct in de gaten. Loslopende kippen bijvoorbeeld zijn een makkelijke prooi. Zorg dat het nachthok van de kippen hermetisch gesloten is of breng rond de ren op verschillende hoogtes schrikdraad aan. Een andere mogelijkheid is ze te beschermen met een goed afgerichte, s nachts op het erg of in de tuin loslopende hond.
Gerelateerde artikelen
KrokodilachtigeAlligators en krokodillen zijn onbevreesde jagers. Ze gaan achter iedereen aan die ook maar in de buurt van het water ko…
Vossen in de stad, wat nu?Vossen in de stad, wat nu?Steeds vaker komt het voor dat vossen in steden gesignaleerd worden. In grote en kleine steden. De vossen worden voornam…
De wolfspin: een kleine jager in de tuinDe wolfspin: een kleine jager in de tuinDe Wolfspin is een klein bruin spinnetje die bij warm zomers weer in de tuin goed waar te nemen is. Hoewel dit niet opva…
Taakverdeling man-vrouwGelijktijdig met het delen van voedsel begon de taakverdeling tussen mannetje en vrouwtje. De rollen die destijds geleid…
Herfst hobby: paddenstoelen zoekenHerfst hobby: paddenstoelen zoekenHet zoeken van paddenstoelen is in Nederland erg goed mogelijk. Sommige paddenstoelen zijn eetbaar, maar bij het identif…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Vossen, slimme jagers"

Reacties

Guillermo, 18-05-2016 00:26 #10
Ik wil eigenlijk weten of het bekend is dat er vossen in Tilburg zijn of dat ik de eerste ben die er een heeft gezien. Het is een bos waar veel mensen met honden komen ik zou het jammer
vinden als ze werden gepakt door honden. En deze vos was er om 12:00uur in de middag dus ben nog steeds onder de indruk. Mvg Guillermo

Ingrid, 28-01-2013 07:16 #9
Ik ben me rot geschrokken zondag 27 01 2013 liep ik met mijn 2 honden in een druk bezocht bos in de ochtend 9 30 uur. Er kwam een vos aan en ik zag hem al in de verte lopen. Ik bleef staan om te kijken. Onze kleinste hond liep door naar de vos en de vos kwam ook onze kant op, dat verwachten ik al niet. Hij kon een andere kant op maar kwam mijn kant op, ook toen ik mijn hond begon te roepen. De hond en vos kwamen steeds dichter bij elkaar ik bleef roepen, was bang dat de vos de hond zou pakken. Toen ze twee meter voor elkaar stonden blaften mijn hond en liep de vos pas weg. Mijn vraag, zou een vos een hond pakken? Ingrid Gillesse

Kees, 10-12-2012 09:10 #8
Zeker, Vossen zijn mooie beesten en als je goed kijkt hebben ze zelfs een beetje een lieve, zielige blik. Aandoenlijk. Dat is een misleidend beeld. Hij staat bekend om z'n sluwheid en wordt als deugd gezien. En hij is een vraadzuchtiger rover. Z'n voornaamste prooi zijn muizen en mollen. Hij is niet vies van rottend vlees, kadavers dus en hij gaat voor de makkelijkste weg om aan eten te komen. Naast de stukgemaaide lijkjes van weide vogels en hazen jongen, zijn die voor de vos ook een makkelijke prooi. De vos in overtal een ware slachting onder de weidebewoners aanrichten. En kippen in een hok zijn alleen maar moeilijk als hij er niet bij kan komen, maar z'n sluwheid vindt vaak wel een weg.
Om zijn kostje bij elkaar te scharrelen houdt hij strooptochten van tussen de 20 en 40 km op een nacht, vaak over het zelfde spoor.
Een kat loopt niet veel risico omdat de vos geen "schade"op wil lopen en ganzen ook niet vanwege de herrie die ze maken maar als de vos honger heeft neemt hij wel eens een jong.
Romantiseer de vos niet. Hij is een moordenaar in het veld met een poeslief en mooi uiterlijk.

Gien, 08-03-2012 18:10 #7
Ik vind vossen mooie beesten. Ik denk dat ze niet zoveel schade aanbrengen, ze proberen alleen maar te over leven.

Wil, 19-07-2010 14:07 #6
Wij hebben veel last van vossen, ik woon in een apartement.daar zijn bewoners die een kat hebben. S'nachts kan het hier te keer gaan, met veel herrie met de kat en vossen, tot nog toe leef de kat nog. Nu is mijn vraag kan het zijn dat vandaag of morgen de kat dood ligt, weet iemand daar antwoord op?

A. van den Berg, 08-06-2010 15:17 #5
Goedemiddag,
Vanmorgen ontdekte ik dat er nog slechtsa 1 kip over is van de 5. Binnen 1 week zijn 3 kippen en 1 haan verdwenen.
Een gedeelte van de haan en stukje kip en veel veren lagen in de wei.
Is dit het werk van een vos of kan het ook het werk van een wezel of bunzing zijn. De wei is afgezet met een hek van 1.20 m. hoog. Springen zij daar overheen en lopen kangoeroes met name een baby-kangoeroe gevaar?
Dank voor uw antwoord.

Arjanne, 30-01-2010 20:16 #4
Ik zag gisteren een prachtige vos lopen in de sneeuw, op het erf van een boerderij vlak bij mijn huis. Een seconde later kwam de boer om de hoek met een geweer. Hij schoot en volgens mij heeft hij het dier wel geraakt, maar het kon nog vluchten. Hij schoot nog eens. Ik ben weggereden en weet niet of hij de vos gedood heeft. Het was erg akelig om te zien. Ik was boos en geschokt. Weet iemand of dit officieel mag? Of is de vos een beschermd dier?

Jeanne, 11-01-2010 13:06 #3
Hoe ziet er een vossenspoor in de sneeuw uit? Ik denk dat we er een hebben gezien in het bos

Joanne, 22-12-2009 11:52 #2
Misschien een gekke vraag. blaffen, miauwen of wat doen vossen eigenlijk?

Cilia de La Court, 02-05-2009 10:12 #1
Wij hebben 2 jonge vosjes ontdekt, pal naast ons huis onder struiken. Zij komen daar 's morgens spelen. Als je ze voert zouden ze dan tam worden? En is dat wel wenselijk?

Infoteur: Jootje
Gepubliceerd: 08-08-2007
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Reacties: 10
Schrijf mee!