InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Paardrijden voor beginners

Paardrijden voor beginners

Paardrijden voor beginners Paardrijden, een leuke hobby maar enkele regels dient men toch in acht te nemen zeker als het de eerste keer is of men een vreemd paard gaat bestijgen bijvoorbeeld op vakantie.

Paarden zijn prooidieren

Misschien raar van zo'n groot dier maar ze waren inderdaad prooi aan verschillende roofdieren. Niet in de manege of op het land veilig op de weide maar de paarden welke vroeger in het wild leefden hadden niet zo'n rustig bestaan. Dit is in het bloed blijven zitten waardoor ze altijd op hun hoede zijn voor gevaar. Als je een paard benaderd doe dit altijd op een rustige zelfverzekerde manieren altijd een beetje schuin of frontaal, benader een paard nooit langs de achterzijde de kans is groot dat het dier zal schrikken en je op een pijnlijke manier met zijn achterpoten in aanraking zal komen.

Daar paarden gemoedsdieren zijn is het ook nuttig om rustig tegen het dier te praten, het dier voelt jouw gemoedstoestand aan en zal zich daar ook aan aanpassen. Een vreemd paard aai je het best niet op het hoofd tenzij je voelt dat het dier het graag heeft, in sommige landen worden paarden niet altijd even goed behandeld en verdragen ze dit niet.

Linkerkant

Een niet wetenschappelijk feit is dat je best langs de linkerkant van een paard meeloopt en het langs de linkerzijde bestijgt.
Als je naast het dier loopt probeer dan dezelfde pas aan te houden, zet het zijn linkerbeen vooruit doe dan hetzelfde zo loop je minder kans dat het op je voet trapt. Het opstijgen langs de linkerkant zou gewoon liggen bij het feit dat niet veel paarden gewoon zijn dat iemand langs de rechterkant opstijgt. Opstijgen doe je best door je linkerhand op het schoft van het paard te leggen zodat je contact hebt met het dier en je andere hand op het zadel zodat het niet kan wegschuiven.

Gemoedstoestand

Aan de oren van een paard kan je al veel zien aangaande zijn humeur.
  • Oren rechtopstaand en iets naar voor; het dier is vriendelijk en nieuwsgierig
  • Oren plat naar achter; het dier is kwaad of erg bang oppassen is de boodschap
  • Oren hangen; het dier is moe of heeft pijn

Als een paard met zijn voorpoot in het zand krabt is het ongeduldig. Hun staart gaat meestal heen en weer om vliegen en dazen weg te jagen als het dier dit echter heftig begint te doen kan dit wijzen op een erge nervositeit

Een paard besturen

Eenvoudiger kan eigenlijk niet, aan de linkerteugel trekken en het dier gaat naar links, rechterteugel en het dier gaat rechts en beide teugels aantrekken wil zeggen stoppen, hierbij dient men op te letten niet te strak te trekken want dit kan pijn veroorzaken bij het dier. Het paard zal vertrekken als men zachtjes met de hielen tegen de flanken duwt. De stijbeugels moeten op een zodanige hoogte hangen dat je benen altijd een hoek maken zodat je voeten niet uit de beugels kunnen schieten.

Vallen en opstaan

Als je valt en het dier holt weg schiet dan niet in paniek, de kans dat je paard voor jou op de manege is is heel erg groot daar het de weg terug altijd zal vinden. Als je op je paard door een of andere omstandigheid in paniek schiet begin dan niet te schreeuwen of te gillen, het dier zal op hol slaan met alle mogelijke gevolgen vandien. Let er steeds op dat een paard voor zich slechts een beperkt zicht heeft omdat zijn ogen aan de zijkant van zijn hoofd staan en het ziet ook alles groter dan het in werkelijkheid is, begin dus nooit plots met je armen te zwaaien want het dier zal onvermijdelijk schrikken.

Beloningen

Een vriendelijk klopje op de hals is een mooie beloning maar ook een wortel,appel of stuk oud brood zal dankbaar aanvaard worden. Geef nooit vers brood want een paard kan dit niet verteren en een suikerklontje is uit den boze
© 2007 - 2019 Johan-anita, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Paardrijles geven aan kinderenPaardrijles geven aan kinderenPaardrijles wordt meeste gegeven op maneges. Er zijn vaak speciale groepen voor kinderen die willen beginnen met paardri…
Hoeveel rijlessen heb jij nodig?Hoeveel rijlessen heb jij nodig?Hoeveel rijlessen heb je ongeveer nodig om het autorijbewijs te halen? Wat is het gemiddeld aantal rijlessen dat iemand…
Het Criollo paardHet Criollo paard is niet erg bekend in Nederland. Daarom is er een hoop te vertellen over het dit paardenras. Misschien…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Paardrijden voor beginners"

Reacties

Saartje Vdw, 25-02-2013 20:16 #5
Hoi woensdag is men eerste paardrijles. Ik ben een beetje zenuwachtig maar niet zo bang want ik vertrouw paarden, maar ik vraag me wel af wat je moet doen als je paard begint te bokken of te steigeren?

Marit Wesselink, 17-06-2012 11:06 #4
Maar bij sturen hoord ook drijven met je benen, en kijken waar je naartoe wil, en laat je paard ook kijken waar je naartoe wil.

Jitske, 30-10-2011 11:36 #3
Goed artikel echt alleen heel lang hebben jullie nog meer artikkelen over paarden? mischien kan je ze door sturen de sites
groetjes jitske

Britt, 18-03-2008 11:45 #2
Hoi
hebben jullie ook info over paarden voor beginners?
het is een goed artiekel maar ik zoek paarden voor beginners! Reactie infoteur, 24-03-2008
Hoi, sorry voor de late reactie.
We zullen eens nakijken wat we kunnen vinden aangaande paardrijden voor beginners, eens we de info hebben zullen we deze posten.

Groetjes,
Johan

Hikari (infoteur), 29-08-2007 13:52 #1
Heey.

Goed artikel, ik heb alleen een paar puntjes. Zie het niet als commentaar, maar juist als aanvulling op het artikel:)

Het is niet belangrijk om te "trekken" aan de teugels, dat doet ten zeerste pijn in de mond van het paard (vanwege het bit). Een klein beetje je hand naar links of naar rechts te bewegen, is al voldoende om ervoor te zorgen dat je paard naar links en naar rechts gaat. Verder, als je die kant op wilt, zorg dan dat je ook die kant op kijkt (niet met je hele lichaam, maar meer vanuit je ooghoeken, met je hoofd een beetje gedraaid). Hierdoor veranderd ongemerkt je zit, waardoor het paard al automatisch naar links of naar rechts wijkt.

Verder een goed geschreven artikel, ga vooral zo door met verder schrijven!

Groet Hikari

Infoteur: Johan-anita
Gepubliceerd: 15-08-2007
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Reacties: 5
Schrijf mee!