InfoNu.nl > Dier en Natuur > Reptielen > Krokodilachtige

Krokodilachtige

Alligators en krokodillen zijn onbevreesde jagers. Ze gaan achter iedereen aan die ook maar in de buurt van het water komen. Ze zijn zo sterk dat de meeste andere dieren tegenover hun hulpeloos zijn. Zogauw de krokodil kans ziet met zijn gespierde kaken zijn slachtoffer vast te grijpen en onder water te trekken, is het bijna zeker verloren. Ze zijn ook zeer goed in het besluipen van hun prooi zonder gezien te worden. Ze zwemmen vaak naar de prooi toe en grijpen hem zonder dat de prooi de krokodil ook maar even gezien heeft. Dit maakt de krokodil tot een van de beste jagers in de jungle. De meeste krokodillen eten vis, maar de grotere dieren eten schildpadden, kleine zoogdieren en vogels. Sommige, zoals de nijlkrokodil, vallen zelfs grote zoogdieren aan.

Krokodilachtige en hun baby’s

Jongen van krokodilachtige krijgen een hele goede zorg van hun moeder. De meeste mensen denken dat de reptielen hun eieren ergens achterlaten om zelf uit te laten komen. Dit geldt echter niet voor de krokodilachtige. Sommige krokodilmoeders geven hun jongen heel veel zorg voor ze uit het ei komen en maanden erna nog. Als ze dit niet doen hebben de jongen een grote kans om te overlijden, immers is de jungle een gevaarlijke omgeving. Er zijn veel dieren die dol zijn op de eieren van krokodillen. Er zijn gebieden op de wereld waar 1 op de 25 jongen ook daadwerkelijk blijft leven.

De moederdieren hoeven de kleintjes niet te voeren want de jongen zijn in staat om voor hun eigen voedsel te zorgen. De moeder van een krokodilachtige doe echter verder veel van de dingen die andere dierenmoeders voor hun baby’s doen. De zorg begint bij het bouwen van een nest. Er zijn twee verschillende soorten nesten, maar die dienen er allebei voor om de eieren warm te houden.

De toekomst van de krokodilachtige

De toekomst van de krokodilachtige ligt in de handen van de mensen. De menselijke behoefte aan handtassen, schoenen en andere producten die van krokodillenhuiden worden gemaakt, is het grootste gevaar dat deze dieren tegenwoordig bedreigd. Mensen moeten ophouden naar deze dingen te vragen, anders zullen vele krokodillen soorten binnenkort verleden tijd zijn. In de laatste 50 jaar hebben jagers 20 miljoen krokodilachtige gedood om hun huid. Daardoor zijn de Zoutwaterkrokodil en de Zuid-Amerikaanse kaaimansoorten zijna uitgestorven. Ook zijn vele krokodillen verdreven uit hun oorspronkelijke leefomgeving door de aanleg van wegen, bruggen en dammen. Als de dieren dan terug willen keren naar hun oorspronkelijke leefomgeving, worden ze doodgeschoten.

In veel landen zijn er speciale reservaten aangelegd voor krokodillen. Veel regeringen hebben wetten gemaakt waardoor er niet zoveel meer op word gejaagd. In de VS is de regering zelfs beginnen met het kweken van alligators. De dieren worden daar gebruikt voor hun huiden, zodat er minder dieren in het wild worden doodgeschoten.
© 2008 - 2017 Sjoerdvo, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Krokodilachtige"

Infoteur: Sjoerdvo
Gepubliceerd: 29-02-2008
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Reptielen
Schrijf mee!