InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Hondenras: Bichon Frisé

Hondenras: Bichon Frisé

Hondenras: Bichon Frisé De Bichon Frisé word nog wel eens aangezien voor een maltezer met veel krullen, ze komen dan ook uit dezelfde rasgroep en zijn beide gezelschapshonden. De Bichon Frisé is een prima gezinshond die goed samen kan met allerlei huisgenoten. In dit artikel leest u alles over de Bichon Frisé.

Geschiedenis

De Bichon Frisé komt uit het Middelandse Zeegebied, het is nooit helemaal duidelijk geworden of de afkomst in België of Frankrijk ligt. Daar vandaan is de Bichon door Italiaanse zeelui meegenomen naar Italië, eelieden namen wel vaker hondjes mee puur voor de vermaak op het schip. Dankzij het aanmeren op Tenerife kreeg het hondje de naam Bichon Tenerife.

Al snel werden de Italianen verliefd op dit schattige ras en zo werd het ras al snel verspreid en ook geliefd in Engeland, Spanje en Frankrijk. Ze waren luxe schoothondjes waar met regelmaat portretten van gemaakt werden. Waarschijnlijk was de Bichon een kruising tussen de maltezer, bolognezer en poedel maar zeker is dit niet.

Echter in 1789 werd dit ras minder populair en zo werden het vanaf de 20e eeuw zwerfhondjes al snel kwamen straatartiesten er achter dat het vrij intelligente hondjes waren en zo begonnen zij met straattheater samen met hun Bichon Frisé.

In 1934 werd dit ras erkend door de Franse FCI, het jaar daarvoor hadden ze al een rasstandaard geschreven. Hier kreeg de Bichon dan ook de naam Bichon a Poil Frise, a Poil staat voor krullerig wat dan ook erg goed bij deze hond past. Sinds 1979 is de Bichon Frisé ook in Nederland een erkend ras.

Karakter

Een aantal karaktereigenschappen van de Bichon Frisé zijn:
  • sociaal
  • intelligent
  • slim
  • vrolijk
  • zelfverzekerd
  • speels
  • nieuwsgierig
Het zijn echte aanhankelijke schoothondjes die brengt als enige nadeel mee dat u vroeg moet beginnen met het leren van het alleen thuis blijven. Het alleen thuis blijven kan wat problemen opleveren omdat de Bichon continu bij de baas wilt blijven.

Uiterlijk

De lengte van de Bichon is ongeveer 30cm hoog en het gewicht ligt tussen de 3 tot 5 kilo. De Bichon heeft lichtgebogen staart die hoog is aangezet waardoor deze over de rug valt. Zijn kleur is altijd wit behalve zijn neus en lippen, deze horen zwart te zijn. Vanuit zijn vlakke schedel lopen oren waarvan het puntje tot halverwege de neus hoort te komen. De Bichon lijkt in model net op een speelgoedhond.

De vacht

De vacht heeft een erg lange cyclus waardoor deze lang doorgroeit en zeer lang doet over het verharen. De losse haren blijven soms weer in de krullen hangen wat deze hond uitermate geschikt maakt voor mensen met een allergie. De Bichon heeft wel een onder- en bovenvacht en klit hierdoor vrij snel. U doet er dan ook goed aan om vanaf pup af aan al te beginnen met het borstelen van zijn vacht zodat hij er aan kan wennen. U kunt de Bichon laten scheren maar de Bichon heeft ook een prachtig model waardoor de benen als een soort cilinders worden geknipt. Het hoofd word rond en de oren sluiten perfect aan bij het geheel. Afhankelijk van hoe u de Bichon Frisé onderhoud zal hij ongeveer om de 2 maanden een bezoekje aan de trimsalon nodig hebben.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Hondenras: Bichon Frisé"

Infoteur: Bembi
Gepubliceerd: 19-01-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!