InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Hondenras: Shar-Pei

Hondenras: Shar-Pei

De Shar-Pei is vooral bekend om zijn opvallende uiterlijk. Ze hebben veel rimpels wat hun erg apart maakt. Laat u alleen niet verleiden door het uiterlijk, de Shar-Pei kan namelijk erg eigenzinnig zijn. De naam Shar-Pei betekend 'zandkleur', deze naam is gekozen naar aanleiding van zijn vachtkleur. Als pup heeft de Shar-Pei over zijn hele lichaam rimpels. Als ze volwassen zijn blijven alleen de rimpels op de schoft en hoofd over.

Geschiedenis van de Shar-Pei

De Shar-Pei is van oorsprong een jacht en waakhond. De oudste afbeeldingen van de Shar-Pei zijn uit 200 voor christus. De Shar-Pei kwam voor in China. De Shar-Pei werd daar voornamelijk gehouden door arme mensen zoals boeren en vissers. Alleen doordat er erge voedsel te korten waren moest daar alles wat niet produktief was afgemaakt worden. Ook was de hondenbelasting zo hoog dat de burgers geen andere uitweg zagen en de Shar-Pei soms als maaltijd nuttigden. Sommige mensen hielden de honden wel, namelijk als vechthond. De Shar-Pei is van nature een hele lieve rustige hond, daardoor kwamen er soms drugs en alcohol bij de gevechten kijken. Daar in tegenover was deze hond het enige grootte hondenras in China. Rond 1950 was het ras dan ook bijna uitgestorven. De redding was te danken aan Matgo Law, deze Chinese man uit Hong Kong legde contact met Amerika over de Shar-Pei. Binnen een mum van tijd was er heel veel aanvraag vanuit Amerika naar dit aparte hondenras.

Uiterlijk

De Shar-Pei heeft een aantal unieke uiterlijke kenmerken:
  • Zijn rimpels - Als puppy is de Shar-Pei volledig bedekt met rimpels. Een volwassen Shar-Pei heeft de rimpels alleen nog maar op zijn schoft en zijn hoofd.
  • Zijn tongkleur - Deze is namelijke blauw. Tenzij de hond delute(geen zwart pigmenten) van kleur is dan is de tong lavendel kleurig.
  • Zijn kleine oren
  • zijn nijlpaardneus
De Shar-Pei heeft een schofthoogte van 44 á 51cm en weegt tussen de 18 á 29kg.
Het is een middelgrote hond met veel bespiering over zijn lichaam.

Vacht

Er zijn twee verschillende vachtsoorten:
  • horsecoat - Deze is kort en stekelig. Deze vachtstructuur kan soms voor problemen zorgen omdat de haren erg prikken.
  • brushcoat - Is iets langer dan de horsecoat maar beide vachtstructuren zijn niet langer dan 2,5cm. Deze vacht voelt zacht aan.
De vacht komt in allerlei kleuren behalve wit. Een gevlekte vacht is ook geen erkende kleur. De vacht heeft weinig onderhoudt alleen tijdens de verharing zal de hond veel haren verliezen. Wel moeten de plooien af en toe schoongemaakt worden zodat vuil wat er tussen komt niet kan gaan schuren en ontsteken.

Karakter

  • waaks
  • intelligent
  • zachtaardig
  • eigenzinnig
  • actief
  • sociaal
  • aanhankelijk
  • jaloers

Opgelet

Doordat de haren van een Shar-Pei altijd overeind staan en de ogen niet goed zichtbaar zijn kan het zijn dat andere honden denken dat dit een agressieve houding is. Pas dus altijd op want het kan voorkomen dat uw Shar-Pei opeens aangevallen wordt.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Hondenras: Shar-Pei"

Infoteur: Bembi
Laatste update: 09-02-2009
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!