InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > De Afghaanse windhond

De Afghaanse windhond

De Afghaanse windhond De Afghaanse windhond is zonder twijfel één van de meer bekendere hondenrassen. Zijn distinctieve uiterlijk zorgt er alvast voor dat dit hondenras zeer herkenbaar is. Opmerkelijk aan dit hondenras is ook hun genetische gelijkenis met de wolf, die voor de Afghaanse windhond dichter ligt dan andere hondenrassen. Kortom, de Afghaanse windhond is een fascinerend hondenras met zeer unieke eigenschappen.

Geschiedenis van de Afghaanse windhond

De Afghaanse windhond is een hondenras die heel wat geschiedenis met zich meedraagt. Zo werd dit hondenras gebruikt voor de jacht op hazen en gazelles in Afghanistan en Iran. De Afghaanse windhond is ook bekend onder heel wat andere namen, die over de loop der jaren werden toegepast. Alternatieve namen voor de Afghaanse windhond zijn: Kuchi hond, Tazi, Tazhi Spay, Da Kochyano Spay, Sage Balochi, Ogar Afghan, Oosterse Greyhound en Perzische Greyhound. De verschillende namen die dit hondenras bezit kan enigszins worden verklaard door de landen waar de Afghaanse hond zijn oorsprong vindt, namelijk: Afghanistan, Iran en Pakistan.

Bron: Esparta, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)Bron: Esparta, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)
De Afghaanse windhond kan gerekend worden tot één van de oudste hondenrassen ter wereld. Windhonden werden voornamelijk gebruikt voor de jacht en dit is duidelijk merkbaar aan hun uiterlijke kenmerken. Ook vertoond de Afghaanse windhond veel gelijkenissen met de wolf op een genetisch vlak, dit betekend concreet dat dit hondenras een rechtstreekse link heeft met de oudste hondentypes ter wereld!

Het moderne type van de Afghaanse windhond is echter afkomstig van honden die in 1920 in Groot-Brittannië werden geïmporteerd. En hoewel er geen twijfel bestaat over de aanwezigheid van de Afghaanse windhond in de geschiedenis, zijn er toch heel weinig verwijzingen naar de Afghaanse windhond terug te vinden.

Uiterlijke kenmerken van de Afghaanse windhond

De Afghaanse hond ziet er op het eerste zicht zeer lang en slank uit. De schofthoogte van de gemiddelde Afghaanse hond bedraagt tussen de 61 en 73 centimeter en weegt doorgaans tussen de 20 en 27 kilogram.

Bron: Ed Schipul, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)Bron: Ed Schipul, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)
Vachtkleuren van de Afghaanse windhond kunnen sterk variëren en hierdoor komt de Afghaanse windhond vrijwel in iedere vachtkleur voor. Vele experts zijn het echter niet eens over het voorkomen van de kleur wit bij de Afghaanse windhond. Zo worden witte markeringen op het gezicht ten strengste afgeraden en worden bijna witte Afghaanse windhonden als onzuiver gezien.
De vacht van de Afghaanse windhond is zeer fijn en voelt zijdezacht aan. Door de unieke textuur van de vacht, vraagt dit hondenras heel wat extra verzorging om de vacht mooi te houden. De unieke vacht van de Afghaanse windhond is alvast één van de vele unieke eigenschappen die dit ras bezit.

Naast de opmerkelijke vacht, heeft de Afghaanse windhond ook zeer hoge heupbeenderen en een zeer smalle ring op het einde van de staart. Deze twee eigenschappen worden daarom ook opgenomen in de beschrijving van de Afghaanse windhond en als raskenmerken beschouwd.

Karakter van de Afghaanse windhond

De Afghaanse windhond heeft een zeer aangenaam karakter en is daarom ook zeer gegeerd bij hondeneigenaren. Een Afghaanse windhond kan heel trots zijn, maar kan ook speels uit de hoek komen.
Door het jachtinstinct van de Afghaanse windhond kunnen wel enige problemen optreden met andere dieren. Zo is het zeker niet aangeraden de Afghaanse windhond te combineren met een andere kleiner hondenras. Toch kan de Afghaanse windhond worden gecombineerd met andere honden, als zijn van dezelfde grootte zijn. Twee Afghaanse windhonden in hetzelfde gezin is zeker een goed idee.

Bij de training van de Afghaanse windhond is vooral veel geduld nodig, want zij nemen hun informatie nogal traag op. Dit hoeft natuurlijk geen negatief kenmerk te zijn en Afghaanse windhonden kunnen tegenwoordig zonder problemen worden getraind.

Gezondheidsproblemen bij de Afghaanse windhond

Bron: Lilly M, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Bron: Lilly M, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
Net zoals vele specifieke hondenrassen, heeft de Afghaanse windhond ook vaak last van ras gerelateerde gezondheidsproblemen. De meest voorkomende gezondheidsproblemen bij de Afghaanse windhond zijn: allergie, kanker en heupdysplasie.

Naast de bovenstaande gezondheidsproblemen heeft de Afghaanse windhond ook een verhoogde gevoeligheid voor verdovingen. Dit kan worden verklaard door het weinige lichaamsvet die dit hondenras heeft. Bij de Afghaanse windhond zijn ook enkele gevallen van chylothorax bekend, waar vloeistof in de borstholte van de hond vrijkomt. Dit kan resulteren in het draaien van de longen, die enkel kan worden aangepakt door een spoedoperatie.
Gerelateerde artikelen
Afghaanse windhondAfghaanse windhondAls je ze over straat ziet lopen, moet je gewoon even stil blijven staan en kijken: de Afghaanse windhond. Wat een trots…
Hondenras: de Afghaanse windhondDe Afghaanse windhond is voor allerlei takken gebruikt namelijk; jacht, shows, waakhond, renwedstrijden, schapenhoeder.…
Hondenrassen, afghaanse hondEen uitleg over de kenmerkende eigenschappen van de afghaanse hond en de uiterlijke kenmerken. Dit is erg belangrijk om…
Hondenras: WhippetHondenras: WhippetEen whippet behoort tot het windhondenras. Whippets zijn hele mooie, intelligente en elegante honden. Ze zijn heel zacht…
Schulden en jouw gezondheidSchulden en jouw gezondheidSchulden kunnen zorgen voor een slechte gezondheid. Als je in een financiële crisis zit is het belangrijk om op jouw gez…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De Afghaanse windhond"

Reactie

A. van Britsom, 22-03-2013 16:59 #1
Ik heb al 4 mooie afgaanse rashonden gehad, toen ik nog een grote hof had. Nu woon ik in appartement en zoek een kleinere windhond, een wippet of… iets in die genre.
Liefst een puppy

Infoteur: Santje
Gepubliceerd: 04-10-2012
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 1
Schrijf mee!