InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Omgaan met paarden: Pat Parelli en Natural Horsemanship

Omgaan met paarden: Pat Parelli en Natural Horsemanship

Omgaan met paarden: Pat Parelli en Natural Horsemanship Pat Parelli is een goeroe in het natuurlijk omgaan met paarden: natural horsemanship. Hij ontwikkelde een manier om zich in te leven in de paardenpsychologie en het dier vanuit die optiek te benaderen. Wie is Pat Parelli en hoe werkt zijn trainingsmethode?

Pat Parelli

Pat Parelli, een Amerikaan, werd zowat geboren tussen de paarden. Als klein jongetje hing hij rond in de stallen en al snel ontwikkelde hij een eigen denkwijze over het opvoeden van veulens en het omgaan met paarden. Hij werd erg bedreven in het berijden van rodeopaarden en richtte een eigen trainingsstal voor paarden op.

Hij werd een expert in het analyseren van de psyche van het paard en leerde hen via een duidelijke lichaamstaal te benaderen en te controleren. Zijn klanten waren vaak gefrustreerd: als het paard van bij Parelli terugkwam, konden ze alles met het dier doen. Helaas pakten ze het vaak op de verkeerde manier aan waardoor hun paard al snel in zijn oude gewoontes herviel. Vanaf dan besliste Pat Parelli om niet alleen paarden, maar ook mensen te trainen, met het doel hen natuurlijk te leren omgaan met hun paard.

Natural Horsemanship

De term Natural Horsemanship is ontstaan uit het opzet om als mens te communiceren met het paard op dezelfde manier als de dieren onderling doen in hun kudde. De relatie, communicatie en het wederzijds vertrouwen zijn de drie steunpilaren.
De Natural-Horsemanship-training van Parelli streeft ernaar om elke paardenliefhebber op elk niveau te leren succes te behalen met zijn paard zonder dwang of angst.

De uitgangspunten van Parelli

De Parelli-methode hanteert een aantal uitgangspunten. Er zijn 4 sleutelwoorden: relatie, begrip, communicatie en vertrouwen.

Begrip

Begrip betekent dat we als mens moeten inzien en begrijpen dat een paard een vluchtdier is dat, hoe gedomesticeerd ze ook zijn, alles wat ze doen gebaseerd is op instinct. Als mens moeten we de karaktereigenschappen van ons paard, goed of slecht, leren kennen en herkennen om daarna de goede strategieën toe te passen die tot succes leiden.

Relatie

Parelli gaat ervanuit dat de relatie met het paard het allerbelangrijkste is en steeds op de eerste plaats moet komen, wat men ook met het paard doet.

Communicatie

Parelli heeft jarenlang bestudeerd hoe paarden onderling met elkaar communiceren. Hij kent hun communicatiesystemen en weet hoe relaties tussen paarden ontstaan en evolueren. Met zijn trainingsmethode is het de bedoeling dat je leert communiceren met het paard zoals hij met een ander paard zou doen.

Vertrouwen

Paarden zijn kuddedieren en hebben alle vertrouwen in hun leider. In de Parell-methode profileert de mens zich als natuurlijke leider van het paard en wint zo hun vertrouwen, zodat ze met plezier doen wat ‘hun’ mens vraagt.
Gerelateerde artikelen
Horsemen: Pat ParelliPat Parelli, een bijzonder paardenman. Eén van de grote namen binnen de natural horsemanship cultuur. Behalve zijn succe…
Natural Horsemanship Parelli: GeschiedenisNatural Horsemanship, een bekend begrip in de paardenwereld. Voor iemand buiten de paardenwereld waarschijnlijk klinkkla…
Natural Horsemanship, paardenfluisteren voor gevorderdenNatural Horsemanship is een ‘natuurlijke’ manier van paarden trainen. Dit betekent dat er geen geweld, angst en mechanis…
Parelli, de 7 stappen tot succesParelli, de 7 stappen tot succesPat Parelli is bekend geworden door zijn methode van Natural Horsemanship. Deze methode leert om op een natuurlijke wijz…
Kritiek op Parelli Natural HorsemanshipIn de paardensport is er op elke methode wel kritiek, als het niet over de manier van rijden gaat, dan gaat het wel over…

Reageer op het artikel "Omgaan met paarden: Pat Parelli en Natural Horsemanship"

Infoteur: Juliedr
Gepubliceerd: 26-02-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!